Jump to content

fortøyning på svai

kointa

Recommended Posts

finner mye stoff på nettet om moring , kjetting, tau, vekt osv osv, men finner ingen ting om tauet mellom båt og bøye, bortsett fra at det anbefales 1/3 av båtens lengde på tauet. Båten skal ligge permanent i hele sesongen slik at jeg sover godt om natta. Båten er rundt 7 tonn så hvilken dimensjon på tauet ? bruke dobbelt opp med tau ? hvordan feste tauet i bøya ?dette har aldri vært aktuelt tidligere men ønsker her å være på den sikre siden da det er første sesong på svai.

Lengden på tau moring -  bøye  her må en ta hensyn til vekten på moringen, springflo og  pluss litt til og hvor stor sving radius en en har. 3 ganger dybden for ankring, men har en plass..  jeg har  dybde 8m + 2m .   

Bøye -  båt er valgfritt "jeg har  2,5m"

Trosse er gratis, men en får  fort vekk 120 m når en spør. bare å spørre de litt større båtene.  

Har sovet godt i 25 år med båten på vannet hele året,

""MEN HUSK SVIVEL ELLERS ER DET RUNDT OG RUNDT TIL TROSSA RYKER ""

bilde

https://baatplassen.no/i/topic/70153-operasjon-flytte-en-vel-20-%C3%A5r-gammel-moring-p%C3%A5-2-ton-g%C3%A5r-det-bra/

https://baatplassen.no/i/topic/47782-hvordan-lage-en-god-b%C3%B8ye-fort%C3%B8yning-til-24-sk%C3%B8yte/

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Ang dimensjonering kan jeg ikke hjelpe deg, men 2 tau er en fordel. Greit med sikring om et skulle gnages av.

Tauet festes egentlig ikke i bøya men i enden av tauet opp fra bunn. I samme punkt festes undersiden av bøya.

Få minst mulig bevegelse i sammenkoblingen, bevegelse=gnaging av tau.

Ellers fikk jeg tips for mange år siden om å tre en gummislange på utsiden av tauet. Da retter du ut tauet litt og hindrer at bøya blir liggende å gnikke mot båtsiden på stille dager og ved dreiing av været (viktigst om du har stålbøyle i toppen av bøya).

Jeg slenger meg på her jeg og, for jeg har båt liggende mye på svai i bøye, men jeg er så "enkel" at jeg fortøyer i bøyens øvre ring. Altså fungerer bøya som svivel. Dette er jo ikke helt i henhold til hva man bør gjøre. Er det helt galt å fortøye i bøyens øvre ring når bøya er kraftig og stor, og hvor får man tak i kraftig nok svivel? Det har holdt i 20 år å feste båt i toppen av bøya, men jeg ser helt klart bakdelen med dette, og ønsker en sikrere fortøyning. Finnes det bøyer å få tak i i Norge som er laget for å fortøye i?

De nye OSF-bøyene (de blå bøyene til Oslofjorden friluftsråd) har kjetting gjennom selve bøyen og opp til ringen på toppen hvor man fortøyer, alt kraftig nok til at man skal kunne fortøye sikkert i selve bøyen (ganske lik SXK-bøyene). Bøyene på den lokale båtforeningen min har en liten "satelittbøye" som man tar tak i med båtshake ved siden av bøyen som holder ankertauet, så det skal være enklere å få festet tauet utenom hovedbøyen. (håper forklaring er forståelig uten tegning...)

Jeg slenger meg på her jeg og, for jeg har båt liggende mye på svai i bøye, men jeg er så "enkel" at jeg fortøyer i bøyens øvre ring. Altså fungerer bøya som svivel. Dette er jo ikke helt i henhold til hva man bør gjøre. Er det helt galt å fortøye i bøyens øvre ring når bøya er kraftig og stor, og hvor får man tak i kraftig nok svivel? Det har holdt i 20 år å feste båt i toppen av bøya, men jeg ser helt klart bakdelen med dette, og ønsker en sikrere fortøyning. Finnes det bøyer å få tak i i Norge som er laget for å fortøye i?

Det går fint å ligge i bøye uten svivel  for noen "dager"  da snurrer bøya tilbake hver gang.

Jeg lå 4 mnd i bøya  i ett strekk, da  hadde båten snurret rundt samme veien så den doble 56 mm trossa røk tvert av  nede ved moringen. Flaks at båten la seg til ved en flytebrygge ingen båter lå der.

Svivel

http://www.aeo.no/node/437758

Her er en Dansk patent. for 16 tonn båt, lett å kopiere med innebygd svivel..

bilde

bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Å bruke toppringen til å fortøye i går vel greit når bøya er modifisert som den roger-jo viser til. De du kjøper ferdig i butikken er vel som regel pulverlakkert svartstål, og her har du ingen kontroll på hvordan stanga ser ut midt i bøya. (Sikkert greit første sesongen men jeg hadde aldri turt å gå fra båten fortøyd sånn, i en bøye som er noen år gammel).

Ellers så hørtes navid sin løsning med fiberstropper god ut synes jeg.

Ja, da får jeg bruke svivel på moringstauet, og slutte å fortøye i "toppen" av bøya jeg og. Har bare en seilbåt på 5 tonn. Det er bra rart i mine øyne at en bøye laget med øye på toppen ikke er egnet til å fortøye i. Som for eksempel denne her: http://www.polyform.no/cce_ccdseries.php  Takk for tips om både bøyer og svivler. Jeg skal bestille svivel og få bedre samvittighet framover :smiley:

Hvor kraftig er denne svivelen da roger-jo?  SVIVEL A4 M12ØYE/ØYE AISI 316

Den største standard svivelen i katalogen til Haug er godkjent for 20,5 ton WLL. (Maks belastning er 5 ganger WLL) og veier over 20 kg. :smiley:

Det fant jeg ikke ut  men de er i AISI 316.  ser de har avd. i Tromsø,  tel. 77609888,      hvordan  tåler de til Haug et liv i sjøen. 

Ja, da får jeg bruke svivel på moringstauet, og slutte å fortøye i "toppen" av bøya jeg og. Har bare en seilbåt på 5 tonn. Det er bra rart i mine øyne at en bøye laget med øye på toppen ikke er egnet til å fortøye i. Som for eksempel denne her: http://www.polyform.no/cce_ccdseries.php  Takk for tips om både bøyer og svivler. Jeg skal bestille svivel og få bedre samvittighet framover :smiley:

En burde spurt Polyfo om  hvordan svivlen virker , , slik de har på bilde.

En bøye er ikke en bøye,   de blå til OF (Oslofjorden)  skal fortøyes i toppen , samme med XSK (Sverige) og DS (danmark)

De røde bøyene  som  NKBF setter ut på Norskekysten har fortøynings- line festet under bøya

bilde

Ja..svivelen virker på samme måte som den bøya du viste fra danmark etter det jeg kan se. Jeg skal sende dem en mail i morgen å høre om hvorfor man ikke skal fortøye i toppen, og komme tilbake med svaret.

Svivlen virker  hvis en fortøyer i toppen, MEN hvor lenge er det trykt å fortøye der?.

Da må en ha rutine på å demontere for kontroll.

De stoler ikke heller på toppen siden de fortøyer i bunn, men da virker ikke svivlen.

Det at fortøyningsbøyer rundt forbi ikke har svivel er at der skal en bare ligge en dag eller...... 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...