Jump to content

Operasjon flytte en vel 20 år gammel moring på 2 ton går det bra?.


Roger jo

Recommended Posts

Ja, det kan bli moro :giggle:

 

Jeg skulle i sin tid flytte en 2-tonns moring som hadde ligget et par uker på gjørmebunn. Med min gamle POSEIDON, med egenvekt ca 70 tonn og rikelig med maskinkraft regnet jeg med at det skulle bli en smal sak.

 

Vi festet bøyen med et solid tau over baugen og gav god maskinkraft forover, men etter å ha slitt av tauet diverse ganger innså vi at den hadde satt seg forb#%&¤#" fast i bunnen.

 

Jeg gikk til lands og hentet en 2-toms nylontrosse som ble doblet over baugen - og det var da moroa begynte for alvor: vi tok "rennefart" adskillige ganger, båten stupte med baugen så langt ned i sjøen at "halve propellen" kom opp, før vi endelig fikk slitt moringen løs.

 

Da den først var løsnet gikk resten av seg selv, da var det bare å manøvere den inn i riktig posisjon og slippe den på ny - og der ligger den fortsatt.

 

Konklusjon:

Muligheten for å få løs en moring som har ligget så lenge er liten, iallefall på gjørmebunn. Du er trolig best tjent med å glemme den gamle, og heller rigge til en ny.

 

Lykke til med en artig jobb, uansett hva det måtte bli til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Om det er gjørmebunn er vel faren stor for at det skal langt mer enn to tonns trekk til for å få den løs. Slike ting har en ekkel uvane med å sette seg godt fast...

 

Toppen er javnt med bunn.

se her https://baatplassen.no/i/index.php/topic/47782-hvordan-lage-en-god-boeye-fortoeyning-til-24-skoeyte/

 

Hvordan er kjettingen mellom moring og bøye :confused:

 

KJETTING en skal vel sove godt om natten.

Nei her er det 316 øye og trosse med svivel ved bøya.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

 

Ja, nå så jeg på de bildene du hadde lagt ut; den klumpen som har seget ned i bunnen og står "til halsen i gjørme" skal ikke bli enkel å få løs, så jeg ble vel enda mer overbevist om at det enkleste vil være å legge ut en ny moring.

 

Men det er jo alltids kjekt å forsøke seg på slike "umulige" oppgaver, selv om du neppe kommer langt med 2-3-4 tonns kraft . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei

Moringer som sitter i gjørma må nesten tas sakte opp slik at gjørma får tid til å sige innunder etterhvert som du løfter. Prøver du å ta den fort opp blir det vakuum under og du må nesten trekke hele jordkloden opp ;-)

 

Hvis brygga di er stor nok ville jeg lagt etpar bjelker oppå den for å fordele belastningen, bore et hull i midten av brygga og trekt moringstauet opp der. Stram det over bjelkene ved lavvann med det du finner nødvendig av traverser for å ikke knekke brygga. Vent til det har vært høyvann noen ganger og stram evt etter ved lavvann.

Sett et tau til land så ikke hele stasen forsvinner mens du er hjemme.

 

Skal selv sette ut 11 stk 3 tonns moringer på gjørmebunn i morgen, men håper de aldri skal opp igjen.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Hmm tror ikke du skal dra opp den saken der... Hva om den har blitt "proppen i havets bunn".. napper du opp den så renner alt vannet i havet ut, som proppen i en vask.. :) hehe...nei, lykke til. Om noen betaler for flyttingen, så betaler de vel også for en ny moring og plassering av den?

Link to post
Share on other sites

Flyttingen gikk over all forventning.

Taubåt lekter med gravmaskin kom og tok tak i trossa ned til moringen og løftet det den greide,

Samtidig som taubåten presset forover samtidig som den roterer etter 3/4 omdreining slipper moringen taket.

lekter_1.jpg

 

Moringen mellomlagres for inspeksjon og skifte til ny trosse.

Etter 20 år i mudderet er moringen som ny å regne, håper den synker på den nye plassen også.

Tjære epoksyen har begynt i slippe

moring.jpg

 

Her er ringen som ble laget av to rørstykker sveist sammen i det ene øyet på svivelen og sjakkelen som er hjemmelaget, hadde jeg vist det jag vet i dag hadde jeg kuttet ut sjakkelen og laget en ring til

I andre enden på svivelen og sveiset den fast til bøye feste, tønna er fylt med skumm det virker som den kan holde i 20 år til.

Ikke tegn til noe tæring her etter 20 år i vannskorpa .

Burde det hvert Zink her et sted?

svivel.jpg

 

Denne trossa kunne hvert brukt videre , men ny er ny og siden den er gratis er det bare å bytte.

trosse.jpg

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hvis sakene har greid seg 20 år uten korrosjon, så går det sikkert bra et par hundre år til. Man skal være klar over at koblet til visse materialer vil anoder kunne sette igang spalting av vann. Det blir blant annet til atomært hydrogen som kan snike seg inn mellom dislokasjonene i stålet. Man skal ikke være helt ukritisk til sink og andre anodematerialer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...