kointa Startet 8.April.2015 Link til dette innlegget Startet 8.April.2015 finner mye stoff på nettet om moring , kjetting, tau, vekt osv osv, men finner ingen ting om tauet mellom båt og bøye, bortsett fra at det anbefales 1/3 av båtens lengde på tauet. Båten skal ligge permanent i hele sesongen slik at jeg sover godt om natta. Båten er rundt 7 tonn så hvilken dimensjon på tauet ? bruke dobbelt opp med tau ? hvordan feste tauet i bøya ?dette har aldri vært aktuelt tidligere men ønsker her å være på den sikre siden da det er første sesong på svai. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 8.April.2015 Link til dette innlegget Svart 8.April.2015 Spleis og kuse med sjakkel på bøye er absolutt en fordel. En dødmann som fires ned på tauet fra båten er også bra for å redusere rykking fra sjø og vind. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 8.April.2015 Link til dette innlegget Svart 8.April.2015 (redigert) Lengden på tau moring - bøye her må en ta hensyn til vekten på moringen, springflo og pluss litt til og hvor stor sving radius en en har. 3 ganger dybden for ankring, men har en plass.. jeg har dybde 8m + 2m . Bøye - båt er valgfritt "jeg har 2,5m" Trosse er gratis, men en får fort vekk 120 m når en spør. bare å spørre de litt større båtene. Har sovet godt i 25 år med båten på vannet hele året, ""MEN HUSK SVIVEL ELLERS ER DET RUNDT OG RUNDT TIL TROSSA RYKER "" https://baatplassen.no/i/topic/70153-operasjon-flytte-en-vel-20-%C3%A5r-gammel-moring-p%C3%A5-2-ton-g%C3%A5r-det-bra/ https://baatplassen.no/i/topic/47782-hvordan-lage-en-god-b%C3%B8ye-fort%C3%B8yning-til-24-sk%C3%B8yte/ Redigert 8.April.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sjøfare Svart 8.April.2015 Link til dette innlegget Svart 8.April.2015 Ang dimensjonering kan jeg ikke hjelpe deg, men 2 tau er en fordel. Greit med sikring om et skulle gnages av. Tauet festes egentlig ikke i bøya men i enden av tauet opp fra bunn. I samme punkt festes undersiden av bøya. Få minst mulig bevegelse i sammenkoblingen, bevegelse=gnaging av tau. Ellers fikk jeg tips for mange år siden om å tre en gummislange på utsiden av tauet. Da retter du ut tauet litt og hindrer at bøya blir liggende å gnikke mot båtsiden på stille dager og ved dreiing av været (viktigst om du har stålbøyle i toppen av bøya). Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 8.April.2015 Link til dette innlegget Svart 8.April.2015 Hvordan feste tau i moringhttp://www.batmagasi...-lage-en-moringMorings vekt og en her http://www.atlantica... svai, bøye.pdf En kan låne ei jolle som en kan kantre for å få ut moringen.Fylle et traktordekk med betong er bra.Egenvekten på betong er ca. 2,5 så 1,5 under vann er ikke så galt, Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Allegro27 Svart 8.April.2015 Link til dette innlegget Svart 8.April.2015 Jeg slenger meg på her jeg og, for jeg har båt liggende mye på svai i bøye, men jeg er så "enkel" at jeg fortøyer i bøyens øvre ring. Altså fungerer bøya som svivel. Dette er jo ikke helt i henhold til hva man bør gjøre. Er det helt galt å fortøye i bøyens øvre ring når bøya er kraftig og stor, og hvor får man tak i kraftig nok svivel? Det har holdt i 20 år å feste båt i toppen av bøya, men jeg ser helt klart bakdelen med dette, og ønsker en sikrere fortøyning. Finnes det bøyer å få tak i i Norge som er laget for å fortøye i? Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 8.April.2015 Link til dette innlegget Svart 8.April.2015 Här finns en ritning på SXKs förtöjningsbojar på västkusten.http://www.vastkustkretsen.se/pmwiki/uploads/HAK/hak_bojkonstruktion.pdf Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
noengangererdetallright Svart 8.April.2015 Link til dette innlegget Svart 8.April.2015 De nye OSF-bøyene (de blå bøyene til Oslofjorden friluftsråd) har kjetting gjennom selve bøyen og opp til ringen på toppen hvor man fortøyer, alt kraftig nok til at man skal kunne fortøye sikkert i selve bøyen (ganske lik SXK-bøyene). Bøyene på den lokale båtforeningen min har en liten "satelittbøye" som man tar tak i med båtshake ved siden av bøyen som holder ankertauet, så det skal være enklere å få festet tauet utenom hovedbøyen. (håper forklaring er forståelig uten tegning...) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 8.April.2015 Link til dette innlegget Svart 8.April.2015 er det helt galskap å bruke kjetting mellom bøye og båt? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Roger jo Svart 8.April.2015 Link til dette innlegget Svart 8.April.2015 (redigert) Jeg slenger meg på her jeg og, for jeg har båt liggende mye på svai i bøye, men jeg er så "enkel" at jeg fortøyer i bøyens øvre ring. Altså fungerer bøya som svivel. Dette er jo ikke helt i henhold til hva man bør gjøre. Er det helt galt å fortøye i bøyens øvre ring når bøya er kraftig og stor, og hvor får man tak i kraftig nok svivel? Det har holdt i 20 år å feste båt i toppen av bøya, men jeg ser helt klart bakdelen med dette, og ønsker en sikrere fortøyning. Finnes det bøyer å få tak i i Norge som er laget for å fortøye i? Det går fint å ligge i bøye uten svivel for noen "dager" da snurrer bøya tilbake hver gang. Jeg lå 4 mnd i bøya i ett strekk, da hadde båten snurret rundt samme veien så den doble 56 mm trossa røk tvert av nede ved moringen. Flaks at båten la seg til ved en flytebrygge ingen båter lå der. Svivel http://www.aeo.no/node/437758 Her er en Dansk patent. for 16 tonn båt, lett å kopiere med innebygd svivel.. Redigert 8.April.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Allegro27 Svart 8.April.2015 Link til dette innlegget Svart 8.April.2015 Takk for gode svar! Den bøya du viser til roger-jo, er ikke den veldig lik de "vanlige" fortøyningsbøyene fra danfender og de vi får kjøpt i båtutstyrsbutikk? Eller er stanga/festene kraftigere? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 8.April.2015 Link til dette innlegget Svart 8.April.2015 Her er alt i syre fast DIN 582 AISI 316 ble meg fortalt, vet ikke tykkelsen på de i butikken men de er vel ikke i A 316. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.April.2015 Link til dette innlegget Svart 8.April.2015 Eg ville hatt bøye med svivel og latt tauet gå i øvre ring og tilbake slik at du raskt får båten løs ved behov. Å sjå etter tau innimellom bør du klare. Har du 20m tau så kan du enkelt justere båten ut og inn i sesongen for å fordele slitasjen. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
navid Svart 8.April.2015 Link til dette innlegget Svart 8.April.2015 .... og hvor får man tak i kraftig nok svivel? Kraftige svivler og fortøyningsutstyr finner du blant andre hos Erling Haug: http://www.haug.no/ som leverer sertifisert fortøyning- og skipsutstyr til offshore og havbruk. Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 8.April.2015 Link til dette innlegget Svart 8.April.2015 (redigert) er det helt galskap å bruke kjetting mellom bøye og båt? Galskap er det vel ikke, men jeg bruker løftestropper. Mindre gnag på gelcoaten og mye smidigere å jobbe med. Inntil tre tonn selges hos biltema. Redigert 8.April.2015 av navid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 8.April.2015 Link til dette innlegget Svart 8.April.2015 og hvor får man tak i kraftig nok svivel? SVIVEL A4 M12ØYE/ØYE AISI 316 http://www.aeo.no/node/437758 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sjøfare Svart 8.April.2015 Link til dette innlegget Svart 8.April.2015 Å bruke toppringen til å fortøye i går vel greit når bøya er modifisert som den roger-jo viser til. De du kjøper ferdig i butikken er vel som regel pulverlakkert svartstål, og her har du ingen kontroll på hvordan stanga ser ut midt i bøya. (Sikkert greit første sesongen men jeg hadde aldri turt å gå fra båten fortøyd sånn, i en bøye som er noen år gammel). Ellers så hørtes navid sin løsning med fiberstropper god ut synes jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Allegro27 Svart 8.April.2015 Link til dette innlegget Svart 8.April.2015 Ja, da får jeg bruke svivel på moringstauet, og slutte å fortøye i "toppen" av bøya jeg og. Har bare en seilbåt på 5 tonn. Det er bra rart i mine øyne at en bøye laget med øye på toppen ikke er egnet til å fortøye i. Som for eksempel denne her: http://www.polyform.no/cce_ccdseries.php Takk for tips om både bøyer og svivler. Jeg skal bestille svivel og få bedre samvittighet framover Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 8.April.2015 Link til dette innlegget Svart 8.April.2015 (redigert) Hvor kraftig er denne svivelen da roger-jo? SVIVEL A4 M12ØYE/ØYE AISI 316 Den største standard svivelen i katalogen til Haug er godkjent for 20,5 ton WLL. (Maks belastning er 5 ganger WLL) og veier over 20 kg. Redigert 8.April.2015 av navid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 8.April.2015 Link til dette innlegget Svart 8.April.2015 Den var faktisk ganske dekkende Båt-W, se bildet nederst til høyre på linken din :-) Ellers går det jo greit om man har feks sikringstau fra underste til øverste ring, på utsiden. Toppringen er fin til å plukke opp bøya med båtshake, og til å gjøre fast tauenden bort til båten når man forlater bøya :-) Sitér dette innlegget Link to post
Allegro27 Svart 8.April.2015 Link til dette innlegget Svart 8.April.2015 Ja det er nokså dekkende. Med sikringstau mellom øverste og nederste ring forsvinner sviveleffekten i bøya. Så da er man like langt. Jeg skal bite i det sure eple å bestille svivel. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 8.April.2015 Link til dette innlegget Svart 8.April.2015 Hvor kraftig er denne svivelen da roger-jo? SVIVEL A4 M12ØYE/ØYE AISI 316 Den største standard svivelen i katalogen til Haug er godkjent for 20,5 ton WLL. (Maks belastning er 5 ganger WLL) og veier over 20 kg. Det fant jeg ikke ut men de er i AISI 316. ser de har avd. i Tromsø, tel. 77609888, hvordan tåler de til Haug et liv i sjøen. Ja, da får jeg bruke svivel på moringstauet, og slutte å fortøye i "toppen" av bøya jeg og. Har bare en seilbåt på 5 tonn. Det er bra rart i mine øyne at en bøye laget med øye på toppen ikke er egnet til å fortøye i. Som for eksempel denne her: http://www.polyform.no/cce_ccdseries.php Takk for tips om både bøyer og svivler. Jeg skal bestille svivel og få bedre samvittighet framover En burde spurt Polyfo om hvordan svivlen virker , , slik de har på bilde. En bøye er ikke en bøye, de blå til OF (Oslofjorden) skal fortøyes i toppen , samme med XSK (Sverige) og DS (danmark) De røde bøyene som NKBF setter ut på Norskekysten har fortøynings- line festet under bøya Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Allegro27 Svart 8.April.2015 Link til dette innlegget Svart 8.April.2015 Ja..svivelen virker på samme måte som den bøya du viste fra danmark etter det jeg kan se. Jeg skal sende dem en mail i morgen å høre om hvorfor man ikke skal fortøye i toppen, og komme tilbake med svaret. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 9.April.2015 Link til dette innlegget Svart 9.April.2015 Ja..svivelen virker på samme måte som den bøya du viste fra danmark etter det jeg kan se. Jeg skal sende dem en mail i morgen å høre om hvorfor man ikke skal fortøye i toppen, og komme tilbake med svaret. Svivlen virker hvis en fortøyer i toppen, MEN hvor lenge er det trykt å fortøye der?. Da må en ha rutine på å demontere for kontroll. De stoler ikke heller på toppen siden de fortøyer i bunn, men da virker ikke svivlen. Det at fortøyningsbøyer rundt forbi ikke har svivel er at der skal en bare ligge en dag eller...... Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.