Jump to content

Rykkdemper for vaier/karabinkrok i båtopptrekk


terjejh

Recommended Posts

Hei

 

Jeg er på søk etter en kraftig, egnet rykkdemper for 5 mm vaier/karabinkrok til et båtopptrekk med vogn.

 

Pga 30-40 m lang, ikke rettlinjet skinnegang, blir det uunngåelig en del start/stopp for justering underveis, og herav rykk i vaieren som gjør at den trekkes ujevnt på el-vinsja med fare for å kile seg fast.

 

Rykkdemperen bør ikke svekke 2,5 tonns kapasiteten på opptrekket, og bør være kort så den ikke blir hengene ned mot skinnegangen og huke seg fast.

 

Så langt har jeg ikke funnet noe blant metall fortøyningsfjærer eller slepestropper som peker seg ut som velegnet.

Andre forslag til kandidater?

Redigert av terjejh (see edit history)
Link to post

Du kan kanskje bruke en vanlig rykkdemper for fortøyning av den typen som har hull i begge ender og tauet snurres rundt tre-fire tørn. Bruk en 3 tonns stropp eller rundslings rundt demperen og koble den mellom wire og båt.

Hvis problemet ikke er rykket, men slakk på wiren kan du feste en sykkelslange eller annet strikk parallellt med wiren slik at den er skikkelig stram når du trekker, og tar opp noen cm slakk når du stopper.

Festes til wiren med en hyssing som festes i wiren med 2-3 halvstikk med noen cm imellom før enden tapes fast i wiren. Slik unngår du svekking pga wirelås ol.

Mons

Link to post

Bildekk blir det ihvertfall ikke plass til. Trekk-øyet fastsveist på båtvogna ligger lavt over skinnegangen, noe innunder baugen og kjølen på båten. Egentlig ønsker jeg ikke om mulig å gå over til tau/gummidemper, som vil være mer utsatt for slittasjefare over toppen av vertikalkurven på skinnegangen.

 

Jeg holder på å undersøke om en kraftig strekkfjær med utvendig strømpe kan være en aktuell løsning, både for å dempe rykk og ta opp redusert slakke i vaieren.

 

El-vinsja til båtopptrekket er i orientering denne, relativt kraftig ja, men med brå inn/utkoplinger helt uten mykstart. Dermed blir det rykkede påkjenninger hele veien uten demping, fra vinsjforankringen i naustmuren ned til båtvogn:

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=27598570

Redigert av terjejh (see edit history)
Link to post

Heisann.

 

Dei gangane eg har vert med å brukt noko form for rykk demper på vaier, så har det vert med ein såkalla sabb. Dette er berre ei trosse med god diameter.

(min erfaring med slik er i forbindelse med taubåt, så det er jo litt andre dimensjoner)

Nylon er jo elastisk, men faren med den er jo at om den ryker, så er det masse energi som skal vekk, og vaieren vil mest sannsynlig fere motsatt vei i stor hastighet.

Og som ein veit, så er det garantert ei bilruta eller noko anna dyrt der vaieren treffer, om den sku ryka, hehe.

 

Dette er jo også farlig ved bruk av bildekk.

Så kansje det hadde gått med nokre meter tau mellom vaier og båt?

 

Du kan jo kansje senda ein mail til trålbøteriet på Karmøy. Dei karane der har mykkje god erfaring og informasjon.

http://www.tral.no/

Link to post

Vi har elektrisk vinsj i naustet for opptrekk.. vi må bruke skinne til nesehjulet og har også endel start og stopp, men motoren er koblet til et gammelt annkerspill med mye nedgiring, så hastigheten er lav.  vi har blokk i veggen med taljer

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Nå har jeg i hvertfall kjøpt den minste fortøyningsfjæren lengde 270 mm på Biltema for en rimelig penge. Tenker å tre et stykke sykkelslange utenpå fjæra som strømpe.

 

Egentlig hadde gjerne sett at fjærtråden tråden var litt grovere enn 5 mm (det samme som vaieren), men de to større modellene virket for store og klunsete (tunge). Jeg kopler fjæra med et sjakkel til trekkøyet på båtvogna og karabinkroken fra vinsjvaieren i den andre enden.

 

På Jula oppgis en tilsvarende fjær å være fra Kayoba Marine Accessories og å ha en bruddstyke på 1600 kg

bilde

Redigert av terjejh (see edit history)
Link to post

Synes du har slakket godt på kravene når du putter inn et ledd som -i beste fall kanskje- holder 1600 kg når winsjen trekker ett tonn mer og får rykk i tillegg. Da snakker vi kanskje om kraft i rykkene på det dobbelte.

En wire som er spent opp med 2,5 tonn og ryker har potensiale i seg til å ødelegge folk.

Fareområdet er langs hele wiren og flere meter over winsjen og bak båten.

Sett i det minste en fiberstropp som er litt lenger enn fjæra parallellt med fjæra.

Mons

Link to post

Hei, jeg setter pris på at man er opptatt av sikkerheten og det prøver jeg også alltid å ivareta. Jeg har også vært inne på tanken om mulig å tre et tau el. elastisk stropp inni fjæra som ekstra sikring, og skal nå gjennomføre det. Om noen har et godt forslag til spesifikt materiale  hører jeg gjerne mer om det.

 

Så til kapasitetskravet, da det kan ha blitt noe misoppfattet. Bruddstyrken på en 5 mm vaier er ca. 2,5 tonn, som opplyst i lenken til vinsja, ja. Vinsja er imidlertid godkjent for/klarer 400-650 kg løft på enkel wire, avhengig av mengde vaier på trommelen (dreiemoment = kraft x arm). Dette vil også være maksimalt kraft tilgjengelig for et båtopptrekk, som er grovt anslått tilsvarer 2300 kg totalvekt av båt og vogn ved 20% stigning. Men som det også står i lenken til vinsja, avhenger detter mye av rullemotstanden, dvs. ujevnheter etc. på skinnebanen.

 

Normalt sier man at bruddstyrken skal være 2-3 ganger den lasten som skal løftes (trekkes)

 

I dette tilfellet vurderes banen som stedvis ujevn (har ikke målt stigningen, men 20% er relativt bratt).  I gunstig retning er totalvekten av båt+vogn relativt lav og anslås til 600-1000 kg, avhengig av nyttelast (utstyr/fangst/fører) i båten under opptrekket. Jeg vil derfor kvalifisert anslå at nødvendig trekk ligger på rundt 50% av tillatt trekkraft, dvs. 200-300 kg kilo.

 

Så til fjæra. Jeg må trekke hardt med armene for å trekke den litt sammen (1 cm+). Jeg skal observere etter monteringen hvordan fjæra arbeider under opptrekket, dvs. om den blir trykket hardt sammen eller om den arbeider lett-moderat imellom. Vitsen er også at den fjærer og arbeider rett for å redusere uønskede rykk/napp og slakke i vaieren.

 

Jeg var foreesten også på Jula i dag, og der hadde de også en litt grovere fjærmodell, som bare var litt lenger (totalt ca. 30 cm). Den fjæra klarte jeg (nesten) ikke bevege i det hele tatt. Jeg har derfor en mulighet å oppgradere til denne, om den jeg har kjøpt viser seg å bli for myk.

Redigert av terjejh (see edit history)
Link to post

Ja, jeg skal poste en epistel om erfaringene, når jeg får testet, men neppe før uti neste måned engang.

 

I ogmed at båtplassen med naust og vinsj herfra er en halv dags reise hver vei, blir det en weekend-tur. Jeg kjøper like godt med det samme også den kraftigere fjærmodellen på Jula til 79,90 (pussig at den ikke finnes på nettet, der bare den minste modellen til 69,90 er vist). Dette er uansett småpenger i denne sammenhengen, og det går vanligvis greitt å få byttet inn igjen varer man ikke skal ha. Så får jeg se hvilken fjærmodell vi prøver først.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...