Jump to content

volvo penta girboks MS25A-A hopper inn og ut av gir i forover


Lukabella

Recommended Posts

Hei alle sammen,

Jeg har en seilbåt med en Volvo Penta MD22L fra 2001 hvor jeg har problemer med å gi gass i forover gir. Bakover fungerer helt fint. Girkassen er en Volvo Penta (ZF) MS25A-A,

 

Det som skjer er

eks.

1. Setter den i bakover gir, kan gi gass og alt fungerer fint

2. Setter den i forover gir, den går i gir men gir en klanke lyd av og til

  - når jeg gir gass forover så er det akkurat som den slurrer og så hopper den inn i gir igjen med ett klank...

3. Jeg koblet fra girkabelen og satte den manuelt inn i gir, samme problem når jeg gir litt gass forover - ikke når man bakker.

 

Girboksen er koblet til en aksling (ikke seildrev).

Først tenkte jeg at jeg kanskje må kjøpe en ny girboks, men det koster opp mot 40.000 kroner! Alt for dyrt.

 

Noen spørsmål

1. Kan jeg løsne akslings festet fra girboksen og skyve dette litt bakover for å få ut girboksen mens båten ligger på vannet?

2. Hva kan være feil?

3. Finnes det noen som har brukte deler eller eventuelt kan ta en service på girkassen som ikke koster skjorta?

 

Jeg håper at noen har noen gode råd. Dette var en veldig trist start på båtsesongen...

Link to post
Share on other sites

  • 8 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...