javel Startet 13.April.2015 Del på Facebook Startet 13.April.2015 HeiTrenger litt råd angående koble kjøleskap dette skal kunne gå på 12V,220V og gass tror muligens jeg har koblet 12V der 220V skal være stemmer det? har ikke testa det enda har satt på blå(pluss) og svart(minus) men ser nå at det er 2 stk stift kontakter på den ene bryteren nede til venstre og denne trenger vel kun eksosutløp om den skal gå på gass? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 13.April.2015 Del på Facebook Svart 13.April.2015 (redigert) Det ser ut som et Electrolux RB 180C kjøleskap? Det ser ut som det mangler en forlengelse til den røde knotten. (tensikringen) Den går bare på 12V og gass Ikke på 220V. 12V 85W Gass 250g/24h Begge rør luft og eksos skal strekkes til friluft så en ikke fyller båten med gass hvis noe skjer. Redigert 13.April.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
javel Svart 13.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2015 men trenger vel ikke å trekke ut eksos om jeg bare skal bruke 12V? Sitér dette innlegget Link to post
javel Svart 13.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2015 er dette slikt at det vil tappe batteriet med en gang? synspunkter på dette? skal også ha en gasskomfyr i så er det best å montere for gass og? Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 13.April.2015 Del på Facebook Svart 13.April.2015 Står det ikke hvor mye effekt det bruker? De fleste litt eldre jeg har sett er stort sett oppgitt 42w /12v noe som utgjør rundt 3-4amper. Sjekket mitt i sommer og det gikk ca 30sekund før det var av i ca 30sekund. Dette utgjør rundt nesten 50ah i løpet av ett døgn så ja det bruker mye strøm... Hvor mye gass som går ved slike kjøleskap vet jeg ikke. Nytt kjølrskap står høyt på ønskelista mi ihvertfall.. Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 13.April.2015 Del på Facebook Svart 13.April.2015 Er det noen nye gasskjøleskap som er godkjent for båt på markedet nå? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 13.April.2015 Del på Facebook Svart 13.April.2015 Har et Electrolux RB 180C i Ved boden. 12V 85W Gass 250g/24h https://baatplassen.no/i/topic/48881-elektrolux-rb-180-b-kj%C3%B8leskap-mangler-monteringsanvisning/ Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Medusa Svart 14.April.2015 Del på Facebook Svart 14.April.2015 men trenger vel ikke å trekke ut eksos om jeg bare skal bruke 12V? Dette er vel et kjøleskap beregnet for bruk i campingvogn eller bobil. 12V drift er bare tenkt brukt når motoren er i gang, for det bruker mye strøm. Meningen med det er at når det er fritt for gass så skal man kunne kjøre til en gassforhandler og bruke 12V drift i mellomtiden. For 12V drift er det bare kjøleskap med kompressor som egner seg... Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 14.April.2015 Del på Facebook Svart 14.April.2015 Elektrolux RB 180 skapene er det enste kjøleskap som jeg fant som har dokument for bruk i Båt.. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
javel Svart 14.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2015 ja det står et lite skilt at det er godkjent at sjøfart Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart 14.April.2015 Del på Facebook Svart 14.April.2015 (redigert) Jeg kjøpte nytt gasskjøleskap av et anerkjent merke for en del år siden. Hadde mye "moro" med det. Etter flere måneder med prøving og feiling og bytting av to skap ga jeg opp. Det ene ble byttet mens vi var på ferie i Kristiansand. Prøvde å snu skapet på hodet mens vi lå i Olavssundet med resultat at neste år når vi var innom var det noen i en lokal båt som husket oss igjen som de med kjøleskapet?Levde hele ferien med varmt øl og halvbederva matvarer?Etter hvert kom jeg i kontakt selv med importøren. Der var det en hyggelig kar som skulle hjelpe meg. Han lurte fælt på om jeg hadde vatret opp kjøleskapet skikkelig. Eeeh, det står i en båt sa jeg. Jada var svaret, ingen problem bare det ble vatret skikkelig?? Der og da ble kjøpet hevet og det ble kjøpt 130 l Isothermskap. Har funket som bare det. Så kjøp heller et kompressorskap. Redigert 14.April.2015 av Enes 32 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 14.April.2015 Del på Facebook Svart 14.April.2015 Som RogerJo skriver så är det att Electrolux kondens-skåp dvs det har ingen kompressor utan kyla får man med hjälp av värme. Det inebär att det är tyst men drar ganska mycket energi. Om man kör på gas kan detta vara lättare att hantera än om man försöker köra på el. Jag vill minnas att Electrolux skrev i bruksanvisningen att eldrift bara rekommenderades när man hade tillgång till landström eller körde motorn. Jämfört med moderna kompressorskåp får man nog betrakta denna typ av skåp som passé. Sitér dette innlegget Link to post
Guzzi Svart 14.April.2015 Del på Facebook Svart 14.April.2015 Jeg hadde Elektrolux gass/12V/230V i min forrige båt. Samme type somman har i campingvogner. Sikkert ikke lovlig innstallert, men det funka greit. Eksosen lot jeg gå i salongen. Den type skap suger strøm, så 12V må kun brukes når motoren går eller man er tilkoblet landstrøm med lader. Selv brukte jeg gass både i fart og ligge. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.