Chilli Solbris Startet 14.April.2015 Link til dette innlegget Startet 14.April.2015 Når er epoxy- eller polyesterstøpt glassfiber på sitt sterkeste? Når snur prosessen slik at strukturen blir svakere?Enkelte typer betong har sin topp i styrke etter 60-70 år, ubåtbunkeren i Bergen herder enda! Er det noen eksperter som har gode kunnskaper om dette? Det finnes mange vakre båter av årgang 60- og 70-tallet. Når begynner det å bli for gammelt til at strukturen svekkes? Alt inne i båten kan skiftes ut, skroget derimot.... Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
index Svart 14.April.2015 Link til dette innlegget Svart 14.April.2015 Jeg har hørt nevnt en levetid på 30000 år, så kanskje den er på topp omtrent halvveis? Kan kanskje forlenges noe om du polerer og smører med vaselinolje etc jevnlig...;-)) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hakkannen Svart 14.April.2015 Link til dette innlegget Svart 14.April.2015 Kommer nok litt an på hvordan det er støpt og hvilken type polyester eller epoksy som har blitt brukt. Da jeg gikk på trebåtlinja i si tid fortalte den ene læreren min (fra Risør Trebåtbyggeri) at eldre glassfiberbåter fra plastbåtenes barndom ofte var støpt med en polyester som kunne bli sprø etter noen år da den ikke stoppet å herde. Dette ble sagt midt på 90-tallet og læreren begynte i bransjen på slutten av 70-tallet, han hadde nok erfart litt av hvert. Vil tro dette har forandret seg en del etter som det har kommet bedre teknikker og kjemikalier siden da. Så har i ettertid hørt at en godt vedlikeholdt glassfiberbåt kan overleve både sin eier og dens oldebarn. Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 14.April.2015 Link til dette innlegget Svart 14.April.2015 50 år får være nok med mindre den kun er til pynt. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 14.April.2015 Link til dette innlegget Svart 14.April.2015 30000 år har jeg også hørt. Men det er hvor lang tid det tar å nedbryte av naturen Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 14.April.2015 Link til dette innlegget Svart 14.April.2015 Hei ! Glassfiberarmert polyester fra 60 tallet har vist seg å være mye bedre enn sitt rykte. Det eksisterer utrolig mange av de riktig gamle båtene enda. En av de aller første jollene som ble støpt på Sørlandet finnes enda(Herbert Waarum). Herwa i Grimstad ble startet i 1956/57 og det finnes båter som er tatt vare på av de aller første. Min erfaring er at om man sliper inn i laminatet på en 45 år gammel glassfiber båt så er det ingen tegn til at det er svekket av "tidens tann" Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Lars H. Svart 14.April.2015 Link til dette innlegget Svart 14.April.2015 Men hva med epoxy, noen som vet noe om levetiden? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
ivar Svart 14.April.2015 Link til dette innlegget Svart 14.April.2015 ... i tillegg tok de gjerne i litt ekstra mtp. laminattykkelse når de bygde båter i plastalderens barndom. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Chilli Solbris Svart 15.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 Høyst interessant tema dette med tanke på at det er et betydelig antall båter der ute fra både slutten av 60 og syttitallet, og 80-tallet. Båter som i dag kan regnes som klassikere på lik linje med båter bygget i andre materialer fra tidligere tider. Noen av dem fortjener å bli tatt meget godt vare på og andre kan være en billig inngangsbillett til båtverden for de som ikke er like godt bemidlet. Og som med alt annet produsert opp gjennom årene designmessig, noe kan forbigås i stillhet. Hvis en tar en titt på Finn her hjemme og en del tilsvarende sider ute i verden begynner det å bli et betydelig antall båter til salgs. Og selv om de er "billige", er de likevel dyre nok til at man må ha en trygghet rundt skrogets levetid. Det er jo det som skal sørge for oppdriften! Og i den sammenheng stilte jeg spørsmålet og sammenlignet med betong. Der er det jo en del dokumentert forskning på herdetid, styrke over tid og nedbrytning. Med tanke på de mengder glassfiber (både polyester og epoxy-behandlet) som nå preger verden, lurer jeg på om det finnes noe tilsvarende forskning. Da behøver man kanskje ikke å være så bekymret for å kjøpe glassfiberbåt fra sekstitallet hvis den er godt tatt vare på! Innredning, motor og alt annet mekanisk kan man jo bytte ut etter behov mener jeg. Og modernisering innvendig blir jo opp til den enkeltes håndlag og lommebok! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Mulligan Svart 15.April.2015 Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 Når er epoxy- eller polyesterstøpt glassfiber på sitt sterkeste? Når snur prosessen slik at strukturen blir svakere? Den når full styrke fra mellom en time til en uke etter at den er bygget. Litt avhengig av hvordan materialene er skrudd sammen. Den styrken beholder den til den blir mekanisk ødelagt. Det er mange som venter på at glassfiberbåter skal brytes ned slik som båter bygget av stål, aluminium eller tre. De venter ennå. Det har også vært gjort forsøk på returordninger, pant o.l. fra flere kanter. Det ble bl.a. satt opp et resirkuleringsanlegg i Lier for å resirkulere plastbåter. Det var ingen båter å resirkulere. Plastbåter har tre fiender. Mekanisk påvirkning, UV-lys (i mindre grad en trodd) og båtbyggere. Båtbyggere på grunn av vettløs bruk av innlaminert treverk som svekker båtens struktur som deretter fører til at den bryter sammen. Den første plastbåt man vet om blebygget i 1942. Den ble bygget av en båtbygger som livnærte seg av å bygge båter i kaldbakt finer. Den så visst merkelig ut. Nesten gjennomsiktig. Farget polyester fantes ikke og gelcoat hadde ikke DuPont funnet opp enda. Når gelcoaten kom rundt 1950 var vi i mål. Da hadde vi en metode for å beskytte båten 100% mot vann og UV. Dette er en artig sak: Bygget i 1952. 2 x 220 hk, diesel. 22 knop. Bygget av Owens-Corning for US Coast Guard. Det ble foretatt målinger på den etter 10 års tjeneste og når den ble tatt ut av tjeneste etter 20 år og 11600 timer. Som man ser, ingenting har endret seg nevneverdig. Og, hør, hør epoksiprimerfetisjister, det fantes ikke spor av vann eller andre kjemikalier i skroget. Sitér dette innlegget Link to post
okristi Svart 17.April.2015 Link til dette innlegget Svart 17.April.2015 Interessant. Sats på gjenbruk Sitér dette innlegget fjord.prosjektblogg.no selco.prosjektblogg.no Link to post
hanto1 Svart 17.April.2015 Link til dette innlegget Svart 17.April.2015 Pleier og si at plastbåten overlever deg uansett hvor gammel du blir. Det holder for de fleste. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 17.April.2015 Link til dette innlegget Svart 17.April.2015 (redigert) I følge de som selger epoxyprimer vil vel de fleste glassfiberbåter gå i fullstendig oppløstning pga osmose i løpet av kort tid, og de som ikke allerede har sunket, vil gjøre det snart. Personlig synes jeg det hele er bare tull og ikke engang brukbare salgsargumenter, men vis meg en haug med sunkne plastbåter fullstendig oppspist av osmose, så skal jeg vurdere å bytte standpunkt... Redigert 17.April.2015 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
boble65 Svart 17.April.2015 Link til dette innlegget Svart 17.April.2015 I følge de som selger epoxyprimer vil vel de fleste glassfiberbåter gå i fullstendig oppløstning pga osmose i løpet av kort tid, og de som ikke allerede har sunket, vil gjøre det snart. Personlig synes jeg det hele er bare tull og ikke engang brukbare salgsargumenter, men vis meg en haug med sunkne plastbåter fullstendig oppspist av osmose, så skal jeg vurdere å bytte standpunkt... hehehe ja det er merkelig det der:-) skjønner ikke hvordan min 35 år gamle båt har klart seg uten epoxyprimer i alle år :-) Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 17.April.2015 Link til dette innlegget Svart 17.April.2015 Osmose er et reellt problem hvis det oppstår og du får bakterievekst i glassfiberen. Ikke dermed sagt at skroget på noen måte går i oppløsning eller tæres bort, men du får et fuktig og vasstrukket, mykt skrog som slipper igjennom litt vann og som lukter vondt. Tror uansett det holder i minst 1.000 år. Ang epoksy (primer): Epoksy har bedre evne til å holde vannet ute og derfor egner det seg godt som beskyttelse utenpå polyesteren. Glem alle tullete begreper som anti-pest. Noe slikt finnes ikke. Det finnes bare epoksymaling og den beskytter deg mot osmose hvis det ikke er slått sår i den. Spiller ingen rolle hvilken epoksy du bruker men legg flere tykke lag. Styr unna det som malingprodusentene kaller "yacht", "anti-pest" osv og se om du kan få tak i industrikvalitet. Det er akkurat samme produkt eller bedre (brukes av offshoreindustrien) og koster fra ca 70-80 kr pr liter i innkjøp for 20 liter. For øvrig vil jo også et helt ordinært glassfiberskrog med gelcoat holde vannet ute i hele sin levetid forutsatt at det ikke skrapes hull i gelcoaten og man eksponerer glassfiberarmert polyester. Epoksymalingen (kalles av og til for primer) kan altså ha en preventiv effekt, og den vil av og til måtte brukes som reparasjon hvis man har fått bakterieangrep pga osmose inn i polyesteren. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 17.April.2015 Link til dette innlegget Svart 17.April.2015 Dessuten så vil den særnorske måten å bruke båten ved å lagre den på land om vinteren, redusere faren for osmose betraktelig. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 17.April.2015 Link til dette innlegget Svart 17.April.2015 (redigert) Oppstår osmose lettere i varmere vann og ferskvann? Leste opp og ned og i mente om osmose når jeg skulle kjøpe båt for mange år siden og mener og huske det sto det. Correct me if im wrong :-) Redigert 17.April.2015 av boble65 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 17.April.2015 Link til dette innlegget Svart 17.April.2015 Osmose og plastpest eksisterte ikke før tekstforfatterne hos malingindustrien fortalte oss det. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 17.April.2015 Link til dette innlegget Svart 17.April.2015 Osmose er gammelt som livet selv. Plastpest finnes ikke, derved heller ingen anti-pest. Bakterier kan oppstå ved osmose gjennom glassfiberarmert polyester som ikke er tettet med gelcoat eller epoksy. Ikke noe mystisk og ikke veldig stor sannsynlighet. Risiko øker for oss som har båten liggende ute året rundt men de rette forutsetningene må være til stede og det er de sjelden, blant annet fordi båtene våre er bygget nettopp for å unngå at noe slikt skjer. Meget tykke og tette glassfiberskrog med tykke lag gelcoat. Noen legger dessuten epoksy utenpå dette. Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 17.April.2015 Link til dette innlegget Svart 17.April.2015 Oppstår osmose lettere i varmere vann og ferskvann? Leste opp og ned og i mente om osmose når jeg skulle kjøpe båt for mange år siden og mener og huske det sto det. Correct me if im wrong :-) Det må være noe i det. Jeg bor i Tromsø og i mitt lange båtliv har jeg aldri hørt om, eller sett, at noen har hatt dette problemet her nordpå... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.