Jump to content

Hva er det beste med båtlivet?


Baltic

Recommended Posts

Når skuto er laus i frå kaien, og kursen er lagt litt på sør

Då finst ikkje uro i kroppen, for augo finst ikkje slør

Då finst berre oss her ombord, og ei havn me ikkje har sett

Og kanskje om nokre timar, får me eta oss god og mett

 

Kvardagen ligg langt der borte, aktanfor kjølstripa vår

Sjøen han bremsar på klokka, og lindrar på alle sår

Han får deg nok til å tenka, men ikkje på dagen i går

Nei tankane dreiar om livet, som berre er her og nå

 

Det er godt å få pusta ut, i ein travel arbeidsdag

Det er godt å ikkje ha sut, for anna enn festlig lag

Slik er det å reka på sjøen, betre enn nokon resept

Og så er det klart i byssa, vi får eta oss god og mett

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Takk for det Kapptein, men du skyter litt vel høyt. Jeg skrev det etter å ha tenkt over hva som er det beste med båtlivet....

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Mine beste båtopplevelser har jeg på båttur "midt i naturen" på de svenske Dalslands-sjøene:

- Nyte en konjakk på et varmt svaberg mens kveldssola sprer gullsløret sitt over furutoppene i vest

- Konstatere at det er helt fåfengt å få tankene til å dvele ved jobbens og hverdagens stress

- Våkne til lyden av kvekkende ender som plasker rundt båten

- Gløtte ut av kalesjen på speilblankt vann, hvor de første strimlene av sol leker seg i restene etter nattedisen

- Ligge litt og kjenne på freden og roen

- Få på kaffekjelen og stekepanna med egg og bacon, og nyte en lang og fredelig frokost, mens måken fra redet sitt på skjæret 20 meter utenfor holder et våkent øye med oss

Link to post
Share on other sites

Mine beste båtopplevelser har jeg på båttur "midt i naturen" på de svenske Dalslands-sjøene:

- Nyte en konjakk på et varmt svaberg mens kveldssola sprer gullsløret sitt over furutoppene i vest

- Konstatere at det er helt fåfengt å få tankene til å dvele ved jobbens og hverdagens stress

- Våkne til lyden av kvekkende ender som plasker rundt båten

- Gløtte ut av kalesjen på speilblankt vann, hvor de første strimlene av sol leker seg i restene etter nattedisen

- Ligge litt og kjenne på freden og roen

- Få på kaffekjelen og stekepanna med egg og bacon, og nyte en lang og fredelig frokost, mens måken fra redet sitt på skjæret 20 meter utenfor holder et våkent øye med oss

<{POST_SNAPBACK}>

Det er bare å hive seg med.

 

Dette er også Båtlivet!! Med stor B!


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Mnja.  Den angivelige forkvinne i foreningen er fru Herman Friele og de andre medlemmene har navn som fru Grieg-Broegelmann-Greve-von-der-Fehr blablabla ...  Altså, det er bare kødd, for å sidet enkelt.

<{POST_SNAPBACK}>

Det faktum at likestillingen har fjernet dette med tittelen "Fru" og påfølgende mannens navn, er etter mitt ringe skjønn et stort tap. Det var mer swung (for å uttrykke meg litt folkelig) over tittuleringen i de litt eldre dage.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Tredekk på en Nidelv 24?

<{POST_SNAPBACK}>

Niks :blush:

 

Har du virkelig aldri trødd barbent på solvarmt tredekk, du som selv eier tupperware :lol:

Kan i så fall anbefales :yesnod:

 

Joda, hadde jeg hatt tid, krefter og kompetanse til det, skulle jeg eid ett solvarmt tredekk selv, men det har jeg altså ikke .. :cheers:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Niks :blush:

 

Har du virkelig aldri trødd barbent på solvarmt tredekk, du som selv eier tupperware  :lol:

Kan i så fall anbefales :yesnod:

 

Joda, hadde jeg hatt tid, krefter og kompetanse til det, skulle jeg eid ett solvarmt tredekk selv, men det har jeg altså ikke .. :cheers:

<{POST_SNAPBACK}>

Joda, jeg kjenner godt til følelsen og den er god :yesnod: Jeg begynte nå å lure på om du hadde oppgradert Nidelv'en med tredekk... :lol:

 

Solvarmt tredekk er flotte greier, det er sikkert! Tupperware blir ikke helt det samme nei. Men vi får kose oss som best vi kan uten tredekk,- det går vel helst bra det òg :wink:

 

Ha en fin weekend :seeya::sailing:

Link to post
Share on other sites

Folkens, her var det jo mange opplevelser og masse følelser,- herlige stunder!

 

Noen av dere har jo potensiale som poeter, diktere...

 

Jeg drar denne tråden frem igjen i håp om at det kommer enda flere betraktninger rundt dette med å ha båt, være ved havet, kystkultur, måkeskrik og alt som hører med. Jeg synes det er trivelig lesning. Mange av dere er så flinke til å beskrive disse opplevelsene.

 

Kom med flere :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...