Jump to content

Hva er det beste med båtlivet?


Baltic

Recommended Posts

Jeg er selv oppvokst i et fiskevær i Lofoten og har alltid likt meg i det maritime miljøet. Lukt, lyder, aktiviteter både for å delta i selv og for å se på, frihetsfølelsen ved havet, mangfoldet, den uformelle praten på brygga osv. osv.

 

Det er så mange ting med havet og miljøet ved kysten som tiltrekker meg. Det blir bare å nevne stikkord om noe man kanskje kunne skrevet bøker om.

 

Hva er det ved havet, båten, brygga, kysten, skjærgården som tiltrekker deg? :sailing::seeya:

Link to post
Share on other sites

Umulig sprøsmål men jeg husker fremdeles første gangen jeg var ute i Seilbåt. Når seilene sluttet og blafre og dieseldyret ble kverket ble det så utrolig stille - bølgesvulp langs båtsida var den høyeste lyden, det var da spiren til seilbåtlivet ble sådd. Fremdeles er det deilig når motoren slokkes, seilene står, og kaffen er i koppen..... Om det er det beste med båtlivet får noen andre bestemme, men det er i alle fall sjelefred i en stresset hverdag......

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det beste med båtlivet er at en ikke lever etter uret. De fleste av oss har god tid, og putrer rolig gjennom fjordene. :cool:

Når en har kasta anker er det ingen hast med å få laget mat, ungene er oppe til det mørkner, og selv legger en seg når man er trøtt, og står opp når en er uthvilt. det er så deilig å slippe å forholde seg til tid. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Friheten! Det å slippe å se på klokka! Bestemme selv over de neste timene.

 

Og så var det dette "mystiske" med sjøen da. Uforklarlig, men sterk dragning mot det våte element. Naturens kirkerom - du er allene med tankene - kan filosofere om det meste, og hverdagslige problemer blir fjerne. Og tankene kan beskjeftige seg med naturlige ting, sånn som vind, bølger, strøm, skiftning i været, himmel og hav, makrellterner, skarv, ærfugl og måker. Den spenningen det er å "lure" en 3-kilos torsk!

:o)

 

Og så har jeg en personlig grunn til å oppholde meg mye ute, ombord i en fiskebåt med dieselmotor i gang. Lider av Tinnitus (øresus), hvor ulingen i ørene aldri forsvinner - men, der ute, når Sabben dunker, så legger jeg ikke merke til "fremmdelyden" - da slapper jeg av! :o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Sjøen gir meg noen av de beste naturopplevelsene. Har båt i indre oslofjord, og den går ikke fortere enn 10 knop. Likevel føles det som man er uendelig langt borte fra "sivilisajonen" når man etter en halv dags ferd finner en mer eller mindre øde holme å tilbringe natten ved. Så er det bare å legge seg på ryggen mens grillen blir varm og høre bølgeskvulp og måkeskrik. Hurra for havet! :sailing:

Link to post
Share on other sites

Naturen og dens elementer gjør noe med oss mennesker og vann er vel noe av det som fasinerer og tiltrekker de fleste av oss aller mest.

Det er en slags "sjeleffred" å komme i nærheten av havet og høre dens lyder, kjenne lukter, syn av vann, det være seg i havna, båten eller ut på sjøen. Tiden stopper liksom opp og en kan bare la seg rive med.

Alle hverdagdens trvialiteter blir borte som ved et vindpust.

Redigert av Quantum (see edit history)

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

:smiley:

Som han sa, nordlendingen: Ka skuill vi ha gjort uten havet? Skuill vi ha bært sjarkan vårres??

Kan slutte meg til alt som er sagt ovenfor om det gode liv på og ved sjøen.

For meg er kanskje toppen av maritimt velvære når jeg kryper under dyna i en lun lugar og sovner til klukkelyder mot skroget i en hyggelig havn et eller annet sted etter en frisk tur over solglitrende sjø.........

Sesongen er i gang!

mvh

JanS :flag:

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Hei

For meg er båten en avkobling fra hverdagen.

Alle hverdagslige problemer er ute av mitt hode.

Jeg kan konkret se hva jeg har gjort, polert en skuteside, montert en "duppeditt"

og, den funker :smash: etc.

Det er ikke bare tiden ombord, men det er også tiden jeg gleder meg til å bruke den.

I tillegg kommer tiden til planlegging av vedlikehold og bruken av den.

EN HELÅRSBESKJEFTIGELSE.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Hei

For meg er båten en avkobling fra hverdagen.

Alle hverdagslige problemer er ute av mitt hode.

Jeg kan konkret se hva jeg har gjort, polert en skuteside, montert en "duppeditt"

og, den funker :smash: etc.

Det er ikke bare tiden ombord, men det er også tiden jeg gleder meg til å bruke den.

I tillegg kommer tiden til planlegging av vedlikehold  og bruken av den.

EN HELÅRSBESKJEFTIGELSE.

mvh

giver

<{POST_SNAPBACK}>

Lite å legge til her. Jo kanskje vil jeg legge til det sosiale ved å ha båt og treffe andre (u)like mennesker som sammen har båt og sjøliv som fellesnevner.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Total avslapping, avspenning, senket tempo, familien i fokus, fred og ro om en velger det (utehavn), livat om en velger det ( der det er en havnepub), møter venner og likesinnede, god mat, god vin eller øl, hyggelige mennesker, glade unger ( gutter på 13 og 14 år som maser etter båttur hver helg).

 

Rett og slett det gode liv for Hebbesen...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Frihet, glede over å være sammen med familie og venner uten stress og mas som det har lett for å bli i hverdagen forøvrig. Ta dagene som de kommer uten å ha planlagt alt på forhånd.

Masse hygglige mennesker i et trivelig båtmiljø. Lange late sommerdager i fred å ro.

God mat og drikke for store og små.

Rett å slett å nyte "det gode liv". :yesnod:

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

Det aller beste med båtlivet er at når fortøyningene er kastet ligger ABSOLUTT ALLE problemer man måtte ha igjen på land.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Yess. Der var den. Universets største sannhet, mesterlig formulert. Takk for at du så stringent, elokvent og pregnant uttrykte akkurat det jeg ikke maktet å få fingrene til å forme på tastaturet!

:cheers:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

pregnant uttrykte akkurat det jeg ikke maktet å få fingrene til å forme på tastaturet!

:cheers:

<{POST_SNAPBACK}>

Nå kjenner jeg bare den engelske, og ikke den bergenske, betydelsen av pregnant. Jeg har ennå ikke lykkes med å gjøre dette ved hjelp av et tastatur. Ikke det at jeg har forsøkt heller - men her trenger jeg hjelp til å bli en anelse forvirret på en noe høyere nivå. May you explain Sir?

Link to post
Share on other sites

Det betyr noe slikt som "med gjennomtrengende kraft og tyngde". Ta en titt på morosiden til www.ba.no, se på referatene fra Fiiiiinere Fana Fruers Forening ... der brukes dette uttrykket i ett sett i all hemningsløs hyllest til personen gjerne omtalt som "Ham", nærmere bestemt Bergens kjære (?) ordfører Herman Friele.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det betyr  noe slikt som "med gjennomtrengende kraft og tyngde".  Ta en titt på morosiden til www.ba.no, se på referatene fra Fiiiiinere Fana Fruers Forening ... der brukes dette uttrykket i ett sett i all hemningsløs hyllest til personen gjerne omtalt som "Ham", nærmere bestemt Bergens kjære (?) ordfører Herman Friele.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg kan tenke meg at de finere, bergenske fruer liker Hermans gjennomtrengende kraft og tyngde :eek:
Link to post
Share on other sites

Jeg kan tenke meg at de finere, bergenske fruer liker Hermans gjennomtrengende kraft og tyngde :eek:

<{POST_SNAPBACK}>

Mnja. Den angivelige forkvinne i foreningen er fru Herman Friele og de andre medlemmene har navn som fru Grieg-Broegelmann-Greve-von-der-Fehr blablabla ... Altså, det er bare kødd, for å sidet enkelt.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Slutter meg helhjertet til Whistler og Skipper_Worse mht å legge alle problemer bak seg (les: på land)!

Det er en kvalitet bare båtlivet kan gi meg.

Noen bejubler også familielivet ombord, og det kan jeg godt forstå!

Men noen ganger er det deilig at det bare er båten og meg (skipshunden aksepteres), da blir begrepet "frihet" enda sterkere.

Kall meg gjerne egoist....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...