Jump to content

Hentetråd Stavanger-Hemne, Trøndelag (Albin 78)

stikamp

Recommended Posts

bilde

Jeg har kjøpt meg en Albin 78, den ligger i Stavanger.

Planen er å seile den opp til Hemne i Trøndelag hvor jeg har båtplass til skuta. Gleder meg veldig til å ta ått på turen, men også veldig spent. Jeg har kun 2 års erfaring som Mjøsseiler pluss en sommer med sjark oppi Trøndelag, så litt råd og vink før å under turen mottas med takk:)

Jeg gikk i mot mitt prinsipp å kjøpte båten usett, men selger garanterte at båten var i god stan, så får jeg håpe jeg ikke får sjokk når jeg overtar båten:)

Jeg reiser til Stavanger nå til helgen for overtagelse av båten. Kommer til å testkjøre å gjøre meg kjent med båten denne helga, pluss gjøre den klar for turen.

Planlagt start er mnd skifte April / Mai.

For dere erfarne seilere er sikker denne turen en kort tansport etappe å regne, for meg er det en spennende utfordring som jeg gleder meg til å kaste meg ut i:)

Rapport etter helga kommer når jeg ser om jeg har kjøpt katta i sekken eller ikke:)

Lykke til med kjøp! Blir sikkert en fin tur. Tror turen er lenger enn det 90% av båtplassens lesere har seilt i en retning, tilsvarer  Oslo Kiel, så kort transport er det for de færreste. Mange hentetråder å lese for å få tips om rute. Du har tre strekninger du risikerer å ligge værfast, ellers er det stort sett innaskjærs (Sletta, Stadt og Hustadvika). Gleder meg til å følge tråden din.

Snart 3 uker siden jeg avsluttet min hentetur, og jeg misunner dere som har den fine turen foran dere. Forutsatt at selgerens ord om båten holder er jeg sikker på at dere får en fin tur. Vi gikk innaskjærs fra Stavanger og nordover mot Stadt. Spesielt nordover fra Bergen er det en opplevelse å ta med seg :-)

Stadt blir ofte nevnt som et område som kan være litt bustete.

Hvor mye vind må til her før det begynner å bli for mye til å passere på en grei måte?

Tja, med lite erfaring, åleine i ny båt osv, så løner det seg nok å vere forsiktig. Passeringa er avhengig av om det er med- eller motvind, også om det har vore kraftig vind/sjø i fleire dagar. Det beste for deg er nok sørleg vind, og helst ikkje meir enn 8 m/s. Då har du ein god sikkerheitsmargin. Om du kalkulerer inn nokre dagar ekstra, så bruker det oftast å gå bra å få ein periode med OK ver, sjølv om det er nordleg vind. Å passere i meir vind går greit, men ikkje noko eg vil anbefale deg som nybyrjar/ åleine/ ny båt..

Redigert av sunnmøre (see edit history)

Så lenge det er vestavind har du retrettmulighet ved Stadt. Gå ut og kjenn på været, er det for ille, gå inn til Selje som er en fin hyggelig havn. Ren sønnavind er du ute i det, og vanskelig å snu når du kjenner det er mye, men da går det også fort. Du får legge opp en detaljert rute, da blir du litt kjent langs kysten under forbredelsene også. Bruker Ipad med navtronics for planlegging.

Da ha jeg overtatt båten. Gikk nøye over den, å kan konstatere at jeg har fått mye båt for pengene, å veldig hjelpsom og hyggelig selger.

Brukte helgen på å montere div utstyr til turen, å ellers klargjøre båten.

Det jeg må se på etter hvert er ledninger og koblinger, var litt fuglereir her og der, men det er nå bare koselig puslearbeid.

Alt i alt meget fornøyd med båtkjøpet.

Dato for båttransporten opp til Trøndelag er satt til 11 mai.

Gleder meg veldig

Redigert av stikamp (see edit history)

Hei Stikamp! Gratulerer med flott båt! Håper du passer på å legge ut reisebrev underveis, det er alltid en sikker vinner her på Båtplassen. Høres ut som en god båt. Du kommer nok til å få en flott tur nordover. Husk å reve seilene i tide og følg med på værmeldingene, så går det nok fint. :-)

• 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...