Sørenga Startet 15.April.2015 Link til dette innlegget Startet 15.April.2015 Jeg skal være mannskap for en venn som skal hente sin nye Princess V42 i Bergen. Planen er å fly opp til Bergen Torsdag kveld. Vi regner med å dra fra Bergen tidlig fredag morgen 24. april, og bør være fremme før arbeidstid påfølgende mandag. Vi skulle gjerne lånt WGS 84 kart fra Bergen til Arendal, hvis noen har dette i Oslo, si gjerne ifra! Andre tips og triks for denne turen, samt forslag til havner som bør besøkes tas imot med takk. Vil forsøke å legge ut bilder i tråden etterhvert som turen skrider frem. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 15.April.2015 Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 Det blir en flott tur. Jeg har brukt mye tid i forkant av turene mine på å sjekke bølgevarsel både på Sletta, Obrestad og Lindesnes. Da får du tendensene og kan sammenholde det mot værmeldingene. Mine erfaringer er at yr sine bølgevarsel stemmer forholdsvis bra. Men bruk og Dmi sitt havvarsel. Av havner er jo helt avhengig av hva salgs tempo dere velger. Er jo stort potensiale I båten dere skal hente. Men Egersund er en god pause for å bunkre rimelig diesel. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Zitt Svart 15.April.2015 Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 Gratulerer så mye med flott skute......til din venn! Dere har noen hinder på veien ned mot "neset" helt der nede i sør, men jeg har stor tro på at vi klarer å dytte dere av gårde! Ha en fabelaktig tur! Sitér dette innlegget Link to post
Lars Martin Svart 15.April.2015 Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 Kult med lang hentetur! God tur! Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
DieselDahl Svart 15.April.2015 Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 https://baatplassen.no/i/topic/107882-hentetråd-fra-karmøy-til-drøbak-på-to-dager/ Her kan du lese om vår lille hentetur. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil Princess Svart 15.April.2015 Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 https://baatplassen.no/bildearkiv/27/27317/42_779752254_xl.jpg Sitér dette innlegget Kjetil Nord-Varhaug Princess V42 Link to post
Kjetil Princess Svart 15.April.2015 Link til dette innlegget Svart 15.April.2015 Henger meg på her. Håper på bidrag til reisen når det gjelder tips og hint for å gjøre dette så smidig som mulig. Takk til DieselDahl for linken. Sitér dette innlegget Kjetil Nord-Varhaug Princess V42 Link to post
SIR DAY Svart 16.April.2015 Link til dette innlegget Svart 16.April.2015 Sjæfen min med lignende båt gjorde den turen i palmehelga! PM meg om du ønsker kontakt med ham for tips ;-) Har forøvrig CM93 kart tilgjengelig.... men fra ett nå forbudt opphav :-| (...PM...) Sitér dette innlegget --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Båter" er av TRE.... ;-) SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!) Link to post
Boddvar Svart 19.April.2015 Link til dette innlegget Svart 19.April.2015 Ser ut til at det blir henting for oss også. Vi drar opp torsdag 23 på kvelden til Bergen, og regner med å kjøre tidlig ut på fredag. Båten vi skal hente har ligget ute i hele vinter, og er veldig grodd under. Vi marsjer på kanske 18-20 knop slik den er nå. Send meg en IM, så kanske vi kunne holdt litt kontakt underveis. Sitér dette innlegget Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007 Link to post
knut63 Svart 21.April.2015 Link til dette innlegget Svart 21.April.2015 Det ser ut til å bli noen båter som skal østover denne helgen, vi drar etter planen fra Bergen seint fredag kveld eller lørdagsmorgen og skal til Skien. Værmeldingen ser jo grei ut også, så håper på en fin tur :-) Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil Princess Svart 21.April.2015 Link til dette innlegget Svart 21.April.2015 Har du tatt denne turen før Knut63? Sitér dette innlegget Kjetil Nord-Varhaug Princess V42 Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 22.April.2015 Link til dette innlegget Svart 22.April.2015 Dere har virkelig mye å glede dere til. Det er en fantastisk tur over Jæren. :) håper dere får fint Vær å lite vind. :) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Ask Svart 22.April.2015 Link til dette innlegget Svart 22.April.2015 Hei De kan låna papirkart av meg. Karta er ca. 50 nm sør for Bergen. Nær leia de går likevel. Har kart til Farsund, og truleg nokre fleire opp Oslofjorden. Ta kontakt på IM om det er interessant. Hjå Bømlo Skipsservice i Langevåg (rett nord for Sletta) kan de løfta båten og spyla den. Travellift. Pris i underkant av 6 000. Betalar seg kanskje i form av mindre dieselforbruk? God tur. Ask Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 22.April.2015 Link til dette innlegget Svart 22.April.2015 Vi gikk turen fra Stavanger til Drammen for omtrentlig et år siden. Fin tur om været er bra. Vi gikk turen med kart på plotter, nettbrett og mobil og følte oss godt gardert. Et nettbrett med ferdig-plotta alternative ruter er absolutt en fordel om man skulle få behov for det. Ellers vil jeg få understreke bemerkningen fra Aks til Boddvar, få opp båten og få den ren under før dere går. Dette er en lang rute og jo lettere motoren jobber, jo mindre fare for uhell blir det. Mindre forbruk får man også og bunnen må rengjøres før eller senere uansett. God tur begge 2 Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Eureka Svart 22.April.2015 Link til dette innlegget Svart 22.April.2015 (redigert) Som Ask sier, om båten er godt grodd, så er de definitivt verdt å få spylt det av, så også drev, propell, flaps, truster-propell. Alternativt kjøpe en Scrubbis på f. Eks seasea og skrape av det verste. -Scrubbis er en stang med vinklet endestykke og skrape, beregnet for å rengjøre skrog fra bryggekanten. Og så er det jo ikke veldig dumt å kjenne tilstand under båten/ skrog før man legger ut på tur, etter overtakelse. Det er ihverfall bedre å oppdage eventuelle skader før hjemturen. Og er den godt grodd, så er det jo ikke sikkert at du oppnår topp turtall, hvilket er en indikator på at motoren har det bra... Redigert 22.April.2015 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Boddvar Svart 22.April.2015 Link til dette innlegget Svart 22.April.2015 Har vært under båten med dykkerutstyr og fjernet det verste...Det som ligger igjen nå er slim samt litt gress noen steder. Propell har litt rur som jeg ikke klarte å få av. Har mulighet å få løftet båten i Haugesund på fredag. Tar en vurdering etter å ha kjørt fra Bergen-Haugesund. Vi har papirkart over hele strekningen, samt 2 stk kartplotter + radar. Det som bekymrer meg mest nå, er været..... Det er meldt liten kuling ved Lindesnes som skal avta til frisk bris på fredag. Ikke noe ønskevær... Sitér dette innlegget Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007 Link to post
knut63 Svart 22.April.2015 Link til dette innlegget Svart 22.April.2015 Har du tatt denne turen før Knut63? Ja jeg har tatt den et par ganger tidligere. Fin tur om været spiller på lag. Det ser bra ut med tanke på vinden denne helgen. Sitér dette innlegget Link to post
Sørenga Svart 23.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 Vi har nå overtatt båten og er klare til avreise I morgen tidlig. Vi regner med å bunkre i Bergen kl 0500 og avreise senest kl 0600. Rebunkring i Egersund så videre til Kristiansand er ønskemål. Så får vi hva Vær og mannskap tillater. Sitér dette innlegget Link to post
Sørenga Svart 23.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 Båten har forøvrig ligget på land til nå, så ingenting på skroget. Sitér dette innlegget Link to post
kjeros Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 God tur! Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
Sørenga Svart 24.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2015 Da er vi på vei! Sitér dette innlegget Link to post
Sørenga Svart 24.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2015 Ikke verdens beste vær, men flatt hav inntil videre. Snart ved Stord. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 24.April.2015 Link til dette innlegget Svart 24.April.2015 Da er det bare å ønske god tur videre Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
LALUNA II Svart 24.April.2015 Link til dette innlegget Svart 24.April.2015 Ingen (M)AIS på denne turen ??? Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Kenneth82 Svart 24.April.2015 Link til dette innlegget Svart 24.April.2015 Riktig god tur :) Litt lengre sør (Sandnes) er det vindstille og opphold. Og gratulerer med flott båt!! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.