Jump to content

Hentetråd Bergen - Oslo


Sørenga

Recommended Posts

Jeg skal være mannskap for en venn som skal hente sin nye Princess V42 i Bergen. Planen er å fly opp til Bergen Torsdag kveld. Vi regner med å dra fra Bergen tidlig fredag morgen 24. april, og bør være fremme før arbeidstid påfølgende  mandag. 

 

Vi skulle gjerne lånt WGS 84 kart fra Bergen til Arendal, hvis noen har dette i Oslo, si gjerne ifra!

 

Andre tips og triks for denne turen, samt forslag til havner som bør besøkes tas imot med takk.

 

 

Vil forsøke å legge ut bilder i tråden etterhvert som turen skrider frem. 

 

 

 

Link to post

Det blir en flott tur. Jeg har brukt mye tid i forkant av turene mine på å sjekke bølgevarsel både på Sletta, Obrestad og Lindesnes. Da får du tendensene og kan sammenholde det mot værmeldingene. Mine erfaringer er at yr sine bølgevarsel stemmer forholdsvis bra. Men bruk og Dmi sitt havvarsel. Av havner er jo helt avhengig av hva salgs tempo dere velger. Er jo stort potensiale I båten dere skal hente. Men Egersund er en god pause for å bunkre rimelig diesel.

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Sjæfen min med lignende båt gjorde den turen i palmehelga! PM meg om du ønsker kontakt med ham for tips ;-)

Har forøvrig CM93 kart tilgjengelig.... men fra ett nå forbudt opphav :-|   (...PM...)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post

Ser ut til at det blir henting for oss også.

Vi drar opp torsdag 23 på kvelden til Bergen, og regner med å kjøre tidlig ut på fredag.

Båten vi skal hente har ligget ute i hele vinter, og er veldig grodd under.

Vi marsjer på kanske 18-20 knop slik den er nå.  Send meg en IM, så kanske vi kunne holdt litt kontakt underveis. 

Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007

Link to post

Hei

 

De kan låna papirkart av meg. Karta er ca. 50 nm sør for Bergen. Nær leia de går likevel.

Har kart til Farsund, og truleg nokre fleire opp Oslofjorden.

Ta kontakt på IM om det er interessant.

Hjå Bømlo Skipsservice i Langevåg (rett nord for Sletta) kan de løfta båten og spyla den.

Travellift.

Pris i underkant av 6 000.

Betalar seg kanskje i form av mindre dieselforbruk?

 

God tur.

 

Ask

Link to post

Vi gikk turen fra Stavanger til Drammen for omtrentlig et år siden. Fin tur om været er bra.

Vi gikk turen med kart på plotter, nettbrett og mobil og følte oss godt gardert. Et nettbrett med ferdig-plotta alternative ruter er absolutt en fordel om man skulle få behov for det.

 

Ellers vil jeg få understreke bemerkningen fra Aks til Boddvar, få opp båten og få den ren under før dere går. Dette er en lang rute og jo lettere motoren jobber, jo mindre fare for uhell blir det.

Mindre forbruk får man også og bunnen må rengjøres før eller senere uansett.

 

God tur begge 2  :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Som Ask sier, om båten er godt grodd, så er de definitivt verdt å få spylt det av, så også drev, propell, flaps, truster-propell.

 

 

Alternativt kjøpe en Scrubbis på f. Eks seasea og skrape av det verste. -Scrubbis er en stang med vinklet endestykke og skrape, beregnet for å rengjøre skrog fra bryggekanten.

 

Og så er det jo ikke veldig dumt å kjenne tilstand under båten/ skrog før man legger ut på tur, etter overtakelse. Det er ihverfall bedre å oppdage eventuelle skader før hjemturen.

Og er den godt grodd, så er det jo ikke sikkert at du oppnår topp turtall, hvilket er en indikator på at motoren har det bra...

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Har vært under båten med dykkerutstyr og fjernet det verste...Det som ligger igjen nå er slim samt litt gress noen steder.  Propell har litt rur som jeg ikke klarte å få av.

Har mulighet å få løftet båten i Haugesund på fredag.  Tar en vurdering etter å ha kjørt fra Bergen-Haugesund.  

 

Vi har papirkart over hele strekningen, samt 2 stk kartplotter + radar.

 

Det som bekymrer meg mest nå, er været.....  Det er meldt liten kuling ved Lindesnes som skal avta til frisk bris på fredag.   Ikke noe ønskevær...

Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...