Jump to content

VP KAMD43 - propellaksel - er det eksosbend med korrosjonsrisiko ?


Cobolt

Recommended Posts

Mulig jeg er uvitende, men vurderer en båt med VP KAMD43 fra 2003 som har gått noe under 500 timer, og vært servet av autorisert VP motorverksted, og er lagret innendørs på vintrene.

 

Jeg leser at det er mye korrosjonsproblemer med eksosbend, men er usikker på om dette bare er på båter med hekkdrev.

Har KAMD43 med rak propellaksel slike problemer?

 

Før jeg drar og ser på båten og snakker med verkstedet, tar jeg gjerne i mot tips/råd om annet jeg bør spørre og grave om, og titte ekstra nøye på.

 

Jeg har hittil bare hatt erfaring med seilbåt motorer under ca. 30 hk, så store motorbåtmotorer er upløyd vann for meg.

 

På forhånd takk for gode råd !

Link to post
Share on other sites

Eksosbendet som er likt som på KADen er i støpejern og varer rundt 15-20år av det jeg har sett. Koster ca 2700.- og er superenkelt å bytte. sannsyneligvis holder ditt noen år til evt bare å løsne eksos slange å sjekke.

Det som har vært trøbbel med er eksosrøret på selve drevet, særlig tidlig D6. Ikke bender på motor.

 

Ellers, kjempemotor, sjekk at du får maks turtall 3800-3900 og at den ikke blir varmere enn 92-95 grader.

Link to post
Share on other sites

Litt av samme problematikken med D-motorer og den berømte tæringen på bendet (som er utbedret på nyere bend). Her er problemet isolert til kun drevutgaven da sjøvannet står ganske høyt i bendet og kan tære. På innenbordsvarianten (som jeg har) er ikke dette et problem da motor står mye høyere.

Link to post
Share on other sites

Eksosbendet er ein slitedel med begrensa levetid uansett merke og framdriftsmetode. Men Volvo sine bend er veldig prisgunstige ihht. andre merker, så dette treng du ikkje bekymra deg for.

Enig med "Svartrøyk" sine tips om sjekkpunkt, - dette er trivelege motorar med kjent teknologi.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...