Nick Name Startet 17.April.2015 Del på Facebook Startet 17.April.2015 Har startet et langtidsprosjekt med total restaurering av en Clipper 1700 fra ca 1980 sammen med guttungen på snart 14. Vet at det er et eller to prosjekter på samme båt her inne, men de er over 10 år gamle nå. Hvis noen har tips og råd så hiv dere på tråden. Båten var rimelig sliten ved innkjøp, og har vært malt minst 1, kanskje 2 ganger. Originalfargen på denne skal vel være gul såvidt jeg husker fra 80-tallet. Nå er den hvit, og der er en grønn/turkis farge under. Se bilde. Skroget utvendig er nokså helt, men et par plasser er gelcoat slitt av inn til glassfiberen. Bygger det opp igjen med epoxy + gelcoat tenkte jeg. Innvendig er det en helt annen sak..... Jeg så med en gang at det var noe ugreit med gulvet. Det ga etter flere steder. I tillegg var båte uforholdsmessig tung når vi hentet den. Vi lagde derfor hull i gulvet og fant en pill råtten finer under 3 lag med glassfiber og gelcoat. Under der igjen var bunnen fylt med skum som hadde trukket vann. VI skar så ut glassfiberdelen av bunnen, og fant at finerplata nærmest var blitt til jord, samt at skummet omtrent fungerte som svamp i vann... Drastiske tiltak krevdes, og hagespaden måtte brukes for å spa ut skummet! Etter 1 uke med spaden et par timer hver dag var skummet tatt ut sammen med restene av gulvet - anslått til å veie mellom 150-200 kg. Heldigvis ser det ut til at hele bunnen innvendig er hel og fin uten sprekker eller store sår. Så nå står den til innvendig tørk og det er her tipsene kanskje trengs fra dere. Min tanke er: - Ikke fylle bunnen med skum igjen, men bygge en ramme som støpes fast i hver side samt støttes mot bunnstokk og støpes fast til denne, for så å legge et gulv av tre oppå dette. Dvs at det blir hulrom under innvendig bunn slik at evt vann kan renne bak i båten og tas ut med pumpe i løpet av sesongen, og fra bunnplugg når den tas opp for vinteren. Spørsmålet blir materialvalg. Det vanlige fra norsk båtbyggerbransje har vel vært finer som enten er dekket med glassfiber og polyester, eller epoxy. Hadde imidlertid en Master 820, der rammen under sengebunnen var bygget i 2x2 impregnert lektverk - det var like fint når båten ble solgt i 2012, 27 år gammel. Hva tror dere? I fht tregulv tenker jeg vannfast finer + teppe eller belegg, evt teakplate med nating på ene siden, men er litt usikker her. Etter innvendig bunn så tror jeg det går rimelig greit med resten av innredningen, hvor jeg tenker å lage en "konsoll i midten under vindskjermen til det elektriske. Den vil også fungere som en oppvippbar dør inn til et stuverom i baugen. I sidene blir det finer med stoff eller skinn, og sofaen bak blir en liten L-sofa. Litt led-lys under sitteputen som lyser ned i gulvet under denne blir kanskje bra? Når det gjelder utvendig, så blir det nok å male med båtmaling, der toppen blir hvit. Skroget er foreløpig tenkt svart, blank. Som dere ser av bildene, så må gammel maling av, og Maritim eller Best Marin har noe som heter malingsfjerner - har noen prøvd denne? Eller tenker dere skraping/pussing? Innvendig før gulvet ble fjernet: Innvendig etter endel timers innsats: Skroget med flassende maling: Håper på mange innspill og tips her, selv om oppdateringene fra oss ikke blir så veldig ofte - som sagt, et langtidsprosjekt som skal være ferdig sommeren 2017. Sitér dette innlegget Link to post
paalmd Svart 19.April.2015 Del på Facebook Svart 19.April.2015 Artig prosjekt du har på gang :) greit å sette lang tidsramme på prosjektet så det ikke blir hasteprosjekt :) lykke til ! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.