Jump to content

Svart guffe i dieselfilteret, hva er det?


bc45

Recommended Posts

Kanskje problemet er mindre en frykta,  dersom du har kjørt en sesong så er halvtett filter ikkje så galt.  Tapp bunnslamm av tanken, ha nedpå litt dunderhonning og kjør videre. Så lenge du kan filterbytte sjølv, og har filter med deg så kan du kontrollere det.  Kanskje det bare var slam av eit slag og kanskje tanken er ok.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Bruk en oljeskiftpumpe fra Jula, Biltema el.l (vakumpumpe der du pumper opp vakuum for hånd). Bruker dette jevnlig i tanken for å få opp ulumskheter effektivt. Trenger da ikke tømme tanken.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Olje-og-Fett/Sugepumpe-2000017049/

Redigert av Viksund Bravo (see edit history)

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post

Lønner seg bruke en med jevnt trykk.

Og ett plastrør el lign så du når ned i til bunn.

Brukte selv en eletrisk billig pumpe,men denne stoppet opp,så pumpet litt med håndpumpe også.

Så går til nød med håndpumpe også.

Viktigste er og ikke virvle opp allt grumset/dyr/vann i tanken som ligger på bunn.

 

Så suger du rundt i bunn av tanken til det bare kommer ren diesel.

Etter dette begynner du med en skvett alron/bio el lign ved påfylling av diesel om ønsket.

 

Egentlig er de fleste av disse tilsetningstoffene veldig oppskrytt.

Link to post

Bilder av dieseldyr ble vist i dette innlegget. En geléaktig masse. 

 

*******

Jeg har også hatt en runde med grums i tanken. Ved første fylling etter en grundig rengjøring av dieseltanken, fikk jeg tilført nytt grums i form av en masse svarte flak. Grumset satte seg fast i utløpet av tanken og i innløpsrøret til dieselfilteret, der hvor innløpskanalen gjør en nitti-graders vinkel. Det endte med at jeg pumpet 150 liter diesel fra tanken med en impellerpumpe montert på en hånddrill, over i en 200 liters plastønne. Det var faktisk en enkel affære som gikk ganske raskt. Spylte deretter tanken innvendig flere ganger og sugde opp en blanding av grums og diesel med en håndpumpe inntil det ikke var synlige partikler i dieselen. Deretter blåste jeg opp kanalene i filterhuset og slangen mellom tank og filterhus. Satte inn nytt filterelement. 

 

Etter denne erfaringen har jeg vært på utkikk etter en sil til å montere i påfyllingsrøret til tanken (som denne, eller denne). Slike siler sitter både i min gamle gravemaskin og min enda eldre Landrover. Hvorfor ikke en tilsvarende sil i båten? Det ville ha forhindret hele spetakkelet. 

Redigert av Kjeles (see edit history)
Link to post

Det kan sitte ett tynt belegg i bunn.

Men dette løsner når du suger,det blir som en slags tynn geleguffe som kommer ut.

Dieseldyr krever vann for og oppstå,og vann er tyngre enn diesel.

Derfor vil dieseldyrene spise opp dieselen din og formere seg.

 

Heldigvis suger ikke motor diesel fra bunn av tank men litt over.

Men igjen gjør dette att når man først er i litt rufsete sjø virvles ting lett opp i tanken din.

Dette som virvles opp,kan tette sila i pumpa eller ett filter,og motor stopper.

I rolig sjø vil vann og guffe holde seg i bunn av tanken.

 

Her ett bilde av de første 4l jeg pumpet ut !

Vann og  dieseldyr !

bilde

Link to post

Hadde det samme på vår Vision 44. Det var ikke dieseldyr men tetningsmasse. Det så likt ut som dieseldyr men var ikke det. Tok og skrudde opp mannhullet og pumpet diesel over på kanner. Lot alt synke, og pumpet diesel over på rene kanner og tilbake på tanken. Fungerte bra det. Forurenset diesel ble levert til stasjon.

Vi sees!

Link to post

Det kan oppstå endel kondens i mange tanker pga temp,og da får du vann i dieselen.

Om du skal ha 100 prosent ren tank,må den tømmes og vaskes ja.

Jeg for min del slamsuger bunnen bare.

Slamsugde 4 båt/tanker i sommer,og samtlige hadde slik gruff i bunn.

Så du kan bli overasket når du begynner suge.

 

 

Tror nok noe vann vil komme mellom dette filteret som det er linket til over !

Men uansett så stopper det mye annet dritt i og entre tanken.

Så ingen dum ide !

Link to post

Er ikke alle båter, der tankene er lette å reingjøre. Har heldigvis bra tilgang til mine. Bruker hevert til å slamsuge med. En bit litt stiv hageslange, fungerer bra,( har litt følelse/styring, når den er i bunn av tank)så lenge Dieselnivået er høyere enn kanna du suger til, går dette bra og har god kontroll på hva som kommer ut.

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post

En liten oppklaring: Det var ikke dieseldyr som var utfordringen min i innlegg #16, men faste partikler i dieselen fra tappestasjon. Jeg måtte filtrere ut partiklene i de 150 litrene før tilbakefylling på tanken. 

 

Hvis man først oppdager grums i tanken, vil jeg anbefale en grundig rengjøring av både tank, slange og filterhus. 

 

Grums i tanken -- enten dyr eller partikler -- er tydeligvis et vanlig problem i båt. Det kunne kanskje være nyttig å montere et fast "sugerør" mot laveste punkt i tanken og suge opp en skvett med diesel et par ganger i året for å sjekke om det er forurensinger.

 

På min tank er det kun åpning for tankmåler. Det er en smule upraktisk å skru måleren ut for hver gang det er behov for en sjekk av tanken.

 

Det kan åpenbart være litt sent å oppdage problemer med grums når filteret går tett og motoren stopper.

Link to post

Bilder av dieseldyr ble vist i dette innlegget. En geléaktig masse.

En ting som det kan være nyttig å ha i bakhodet mtp dieseldyr er at "dieseldyr" utgjør en relativt bred kategori av dieselspisende bakterier og sopp, så det kan være relativt store forskjeller på konsistens og farge på forskjellige "infeksjoner" av dieseldyr. Jeg tror i likhet med mange andre her at det ikke gir mening å bruke giftstoffer eller andre tilsetningsstoffer på tanken dersom man vet man har et dieseldyrangrep - man er nødt til å få ut det som er av gørr i tanken. Tilsetning av giftstoffer etter at tanken er tømt er sikkert smart - men jeg tror det viktigste er å holde tanken fri for vann, samt å drenere bunnen av tanken fra tid til annen. Alle dieseltanker burde ha uttappingskran på nederste punkt av tanken, samt mannlokk. Har man det ikke, bør man vurdere å installere noe slikt.

 

Jeg har akkurat selv gjort noe rengjøring av dieseltankene mine - ref https://baatplassen.no/i/topic/116669-motordieselvarmer-problemene-i-solveig/- det var mye rart der som ikke kunne løses på andre måter enn å løsne mannlokket. Nå som deler av dieseltankene er rengjort og all dieselen er kjørt gjennom grovfilteret tenker jeg at jeg ikke trenger å stresse med å bytte dieselfilter med det første :-)

 

Jeg hadde hverken antydninger til vann eller dieseldyr i det jeg tappet ut nederst fra tanken, men allikevel var det antydninger til korrosjon og noen merkelige "avleiringer" i tanken - på tanker som antageligvis er fra 2011! Det som bekymrer meg er at disse avleiringene muligens aksellererer tæring av tanken, og lekkasjer på septiktank og dieseltank er svært lite artig.

 

(se også Båtwiki om dieseldyr)

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...