nimba Startet 29.April.2010 Del på Facebook Startet 29.April.2010 (redigert) Hei I forbindelse med dette prosjektet , har jeg nå startet arbeid med dieselsystemet . Vedlegger et par bilder som forteller tingenes tilstand , og lurer så på om det er dette som kalles dieseldyr ? I fbm. rengjøring har jeg lest om erfaringer her på BP ved å ta ut tanken osv. Men siden jeg ikke er særlig lysten på dette , da det medfører masse arbeid og demonteringer , lurte jeg på om noen hadde erfaringer med å la den stå i båten og få den ren på den måten , og evnt. hvordan det kan gjøres. Dette sto på vannutskilleren fra samme vannutskiller slik ser det ut nedi tanken -og her en liten håndfull gelelignende olje...? fra tank Redigert 29.April.2010 av nimba (see edit history) Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Sjeldenutpå Svart 30.April.2010 Del på Facebook Svart 30.April.2010 usj, såg ikkje fint ut... Om dette er teikn på dieseldyr har eg ikkje greie på. Men eg ville uansett gjort reint. Har du lirka kameraet ned eit lite hull, eller er tanken grei å komme oppi? Mekanisk rens og vask. Ein sekk med filler. Trykkluft å blåse igjennom, eller evt skifte slangene. Eg bruker ofte crc breake-clean uansett kva eg reingjer. God trykk i sprayen, og reint blir det. Tørker fort. Men bruk kullmaske trur eg...... Så lenge det ser reint ut, så blir det vel bra? Og så bruke noko stoff i dieselen etterpå. Kva ver det nå....hammerdown...bio-protect 2...?...ja...ingen har vel enest om kva som er bra ennå Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
LYKKEPILLE Svart 30.April.2010 Del på Facebook Svart 30.April.2010 (redigert) Hvor lenge siden er det siden du inspekterte sist og er det noe som har oppstått nylig trur du? Redigert 30.April.2010 av LYKKEPILLE (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Pål, Triton 225 med navnet "Lykkepille" VHF LE8816 MMSI 258030220 Link to post
klugg Svart 30.April.2010 Del på Facebook Svart 30.April.2010 (redigert) Ligner veldig på det som møtte meg nedi tanken i vinter... Den svarte gelèen er dieseldyra. Også ser du vel at det ligger vann under dieselen nedi tanken der. Tøm helt, rengjør med konvensjonelle våpen (askesuger, filler, diesel...), eliminer ytterligere vanntilførsel (påfyllingen? Min manglet svanehals på luftingen...). Og montèr drenering, slik at du kan hente ut en skvett fra laveste punkt rutinemessig (slik gjorde jeg det). Lykke til! Redigert 30.April.2010 av klugg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 30.April.2010 Del på Facebook Svart 30.April.2010 (redigert) Diseldyr er ikke å spøke med.... Ta kverken på dem så fort som mulig.... Redigert 30.April.2010 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Holen's Svart 30.April.2010 Del på Facebook Svart 30.April.2010 Hei! Tørk opp alt du klarer å få opp! bruk fantasien for fjernig av dritten! Dette er et meget godt produkt mot dieseldyr: http://www.maritim-consultants.no/hXGXzTxlbUX2.9.idium Sitér dette innlegget Link to post
jo_no Svart 30.April.2010 Del på Facebook Svart 30.April.2010 Vel.... Her er min tråd vedrørende emnet: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=29970 (Der er også noen bilder fra innlegg#23) Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 30.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2010 Da er jeg kjempefornøyd med masse gode råd :smiley: , kampen mot dieseldyra starter over helgen , har bestillt 1 Liter Hammerdown for videre bekjempelse ,ellers blir gamle slanger samt filter/vannutskiller skiftet ut med nytt . Oppdateringer kommer.... Thanks :smiley: Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Pjolter Svart 30.April.2010 Del på Facebook Svart 30.April.2010 Rengjør tanken skikkelig, Bytt filter, fyll tanken og tilsett Hammerdown. Fortsett med Hammerdown til hver fylling, er rimelig forsikring, Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Regina III Svart 1.Mai.2010 Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 Den svarte klumpen er nok ikke dieseldyr, men rett og slett asfalt. I "gamle dager" var diesel et rent destillasjonsprodukt fra råolje, fin og stabil. Men så kom krigen, og det ble ikke nok med den dieselen man kunne hente ut fra råoljen. Løsningen kom med utvikling av crackerteknikk hvor man lærte seg å slå istykker mye av de tunge delene av råoljen, som alikevel utgjode en for stor andel av raffineringsproduktene. Resultatet ble "fin" diesel som den vi bruker idag. Ulempen er at de crackede andelene gjerne vil hjem igjen og over tid skiller ut asfalt. Det er derfor det gamle filterert som regel er kullsvart = asfaltsvart ved bytte. Sitér dette innlegget Link to post
solbris Svart 1.Mai.2010 Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 Varmt vann gjør susen, Bruk vakuum pumpe for å få det ut igjen Sitér dette innlegget Link to post
Lillebror Svart 1.Mai.2010 Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 Dieseldyr er bakterier som bl.a finnes i diesel og som formerer seg hvis to betingelser oppfylles: Vann og rett temperatur. Det som er viktig for å forhindere vekst i systemet er å få bort vannet. Regelmessig (årlig?) drenering skulle vel være en grei nok metode for å få vekk de begrensede vannmengder som vanligvis er i våre tanker - med mindre du har en leverandør som gir deg diesel oppblandet med vann da. Oljeselskapene drenerer sine kjempetanker daglig, og alltid etter ny oppfylling. Moderne raffinerier spalter nå for tiden råoljen ned i komponenter som igjen blandes til passende produkter ved bestilling og utlevering. Lite med "straight run" igjen nå, da dette gir bedre utnyttelse for oljeselskapene. Det er mange som ønsker å sko seg på å selge lurium i dette markedet. Personlig tror jeg det er overkill å tilsette emulgator ved hver tanking av min 270-liters tank. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.Mai.2010 Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 kan kjøpe prøveglass å sende inn til de som selger bio-protect 2 meiner eg å huske Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
ebonita Svart 1.Mai.2010 Del på Facebook Svart 1.Mai.2010 Jag hade något som liknade dieseldyr i SB vattenfrånskiljare i fjol. Eftersom jag inte har möjlighet att komma ner i tanken så dränerade jag tanken på c:a 10 liter diesel som jag silade genom en sån där speciell tratt som skiljer av föroreningar och vatten. Så gjorde jag rent i vattenfrånskiljaren. Slog tillbaka den filtrerade dieseln i tanken. Har därefter bevakat om det kommer smuts i filterbehållaren, men det har inte varit något speciellt. Detta stöder f ö min uppfattning att varje motor bör ta bränsle från sin tank. På BB sidan har det inte varit några problem. Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 3.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2010 Da er B.b tank rengjordt For og få opp restene av vann/diesel kjøpte jeg en bensinpumpe (vakuum) på Biltema for 200 penger, koblet så på et lite bensinfilter som skulle ta opp det værste i blandingen så ikke pumpen skulle gå tett , bunnslammet ble sugd opp i en plastflaske , sjekk bilde !! Ellers så skal jeg i morgen , bruke den samme pumpen til å "transfere" diesel fra St.b tank over i den nå rengjordte , selvsagt via et filter med vannutskiller . Meningen var å ha "Hammedown" oppi , men den er ikke kommet enda , så det blir å bruke Bio Protect 2 , den selges lokalt , og kan også brukes til Bekjempelse samt forebygging menst , hammerdown kun er forebyggende , så vidt jeg har funnet ut . Før og etter rengjøring Stakk kamera inn i tanken , og her ser det absolutt ikke så værst ut . Og her er superTEMA pumpa...koblet via en bryter til batteri Og tilslutt , sørpa fra bunnen... :smiley: Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.