Stian Håstø Startet 20.April.2015 Link til dette innlegget Startet 20.April.2015 Jeg skal skifte propell på min tohatsu, så lurer jeg på om det er best med stål eller aluminium (har aluminum nå). Så lurer jeg på om du får mer fart med stålpropell. Takker for svar ?⚓️ Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 20.April.2015 Link til dette innlegget Svart 20.April.2015 https://baatplassen.no/i/topic/107270-aluminium-kompositt-eller-st%C3%A5lpropell-hva-mener-du/ https://baatplassen.no/i/topic/62815-st%C3%A5l-propell-vs-alu-p%C3%A5-utenbordmotor/ Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 20.April.2015 Link til dette innlegget Svart 20.April.2015 Hva slags motor er denne Tohatsuen da? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Stian Håstø Svart 20.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2015 Det er en 40hk Tohatsu 2001 modell 2 takter. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 20.April.2015 Link til dette innlegget Svart 20.April.2015 Da ville jeg kanskje ha vurdert en Mercury Spitfire 4-blads alupropell, den har så bra grep i vannet at du kan heve motor et hull eller to på akterspeilet. Hvilken stigning har du nå? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
alfaalfa Svart 20.April.2015 Link til dette innlegget Svart 20.April.2015 Jeg vil påstå at det henger litt sammen med båten du skal skyve med dine 40hk hvilken type propell (både stål vs alu), antall blader og også utformingen på bladene du bør velge. ...men om jeg får være litt frekk med Teerex, så er svaret 4bl Spitfire propell relativt uavhengig av spørsmålet... Jeg tror kanskje at det kan være lurt å finne ut hva spørsmålet er først... Sitér dette innlegget Link to post
Stian Håstø Svart 20.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2015 Den propellen som er på nå er 11.1x13 Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 20.April.2015 Link til dette innlegget Svart 20.April.2015 (redigert) Jeg svarer alltid 4bl Spitfire propell, iallefall til motorer under 100 hk. Mange bra egenskaper for penga. Men naturligvis får man som regel høyere toppfart med en optimal 3bl stålpropell og optimal motormontering, enn en standard alu 3bl. En slik burde passe bra (men trenger jo et hubkit til Tohatsu i tillegg) http://www.ebay.com/itm/Mercury-New-OEM-Spitfire-4-Blade-Prop-10-3x13-Propeller-48-8M8026630-40-50-60hp-/200889518657?hash=item2ec5f2ca41&vxp=mtr Redigert 20.April.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
alfaalfa Svart 20.April.2015 Link til dette innlegget Svart 20.April.2015 Og hva er problemet med den du har fra tidligere? og hvilken type båt har du? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.April.2015 Link til dette innlegget Svart 21.April.2015 enig med alfaalfa, her hadde det vært veldig kjekt å få vite hva slags båt det er. Helst også turtallet du får på topp om du har turteller. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Stian Håstø Svart 21.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2015 Motoren står på en 16 fots sandstø. Jeg har ikke turteller. Propellen som er nå har fått noen hakk og skader. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 21.April.2015 Link til dette innlegget Svart 21.April.2015 Uten turteller er det ikke mulig å finne korrekt propell om man prøver en. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
alfaalfa Svart 21.April.2015 Link til dette innlegget Svart 21.April.2015 Min påstand med denne er at en 3bl vil fungere best. Det er bedre å kjøre lite motstand i vannet med færre blader. Og forsøke å finne noe om kan løfte baugen - dvs en propell med mye "rake". Jeg tror nok også at det er viktigere med å få godt med vann rundt propellen enn å løfte motoren ut av vannet. Ettersom motstanden av båten og relativt få hk å skyve med. Du vil neppe få noe igjen for en stålpropell i form av hastighet. Enten den originale, eller om du får en black max fra Mercury til å fungere, eller Solas. Sitér dette innlegget Link to post
Stian Håstø Svart 21.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2015 Så jeg vill ikke få noe mer fart med en stålpropell? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.April.2015 Link til dette innlegget Svart 21.April.2015 (redigert) muligens litt, men hvor mye er du villig til å betale for en marginal økning ift en billigere alu...? . Men er propellen din skadd/slitt vil bytte til en std god 3 blads alu være en god investering gevinsten med stål vil være mye større på båter med høyere fartspotensiale Redigert 21.April.2015 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Stian Håstø Svart 22.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2015 Ok da blir de aluminium Takk for god hjelp Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 22.April.2015 Link til dette innlegget Svart 22.April.2015 Men som nevnt, uten turteller blir det bare gjetting om du er innenfor korrekt turtallsområde for optimal fart. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Propdesign Svart 29.April.2015 Link til dette innlegget Svart 29.April.2015 Med en Propdesign 6902 komposittpropell slipper du å tenke på hva stigning du skal ha, bare å justere etter båten og lasten. Mindre vibrasjoner, mindre risk for skjev propaksel hvis du slår i bunn, og mindre slitasje på giret får du på kjøpet. Koster 1750 kr. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.