Jump to content

Atlantica opphører, må tegne ny forsikring

borghans

Recommended Posts

Forsikring på min Viknes1030:
Har forsikret i Atlantica, og har fått melding om at de er oppkjøpt av Trygg. Derfor har jeg fått oppsigelse på forsikringen.
Og jeg må tegne ny. Hvem er det som har den gunstigste forsikringen på min Viknes 1030 modell 2008? Jeg har lån på båten og derfor 3. mann forsikring. Og jeg ønsker også forsikring som dekker motorhavari. Noen her som har oversikt?

Jeg har undersøkt litt her og der og kommet til at de som antagelig er best på båtforsikring om dagen er Pantaenius og Codan. Begge tilbyr oppgjør uten aldersfradrag og motorforsikring.

For min del kom Codan best ut på pris og vilkårene er de samme hos begge.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Begge tilbyr oppgjør uten aldersfradrag og motorforsikring.

Codan sier vel at de ikke benytter aldersfradrag for deler i "drivlinjen" For øvrig utstyr benytter de aldersfradrag, feks. på baugtrustere oa.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Det​ er "ingen" som kan fortelle deg hvem som er best, du er avhengig av selv å ta en ringerunde til

de selskapene du ønsker å forsikre båten din i da det er tildels store variasjoner på prising av objekt,

forsikringsvilkår og ikke minst hvilke rabattordninger de forskjellige har.

Jeg har forsikringen min i Norwegian Broker og denne passet best for meg når jeg inngikk forsikring.

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Jeg havnet hos if med min Buster xxl, de ble hundre kroner rimeligere men da dobblet jeg egenandelen som var hos Codan. Måtte forklare saksbehandleren at jeg hadde resten av forsikringene der så hvis det skulle fortsette måtte de matche. Regner med jeg bør følge godt med på hvert forfall fremmover

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Tror det kan være lurt å sjekke dette. De ringte fra Codan, i kveld. 1 døgn etter jeg sendt forespørsel. Fortalte han at han var for sein, og at jeg hadde gjort avtale med Gjensidige. Da begynte han med aksjon overtalelse. Og jeg brukte 2 minutter før han kom med svaret på årlig premie, den var på nesten 13 000. da sa jeg at videre samtale var bortkastet tid og jeg la på. Norwegian B. skulle ha ca. 10000 i årlig premie, men med den forventete bonusen så blir Gjensidige omentrent like billig. Og jeg har helkunde avtale samt at jeg er medlem av NITo.

Gjensidige forsikrer for øvrig ikke båter med verdi over 1.500.000,-

REM,

Jeg siktet til at man fikk utbetalt avtalt forsikringssum ved totalhavari.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Noe av det viktigste her er å faktisk lese vilkårene slik at man får gjort en reeell sammenligning og/eller vurdering av hva man "trenger" og er villig til å betale for.

I noen få selskaper får man utbetalt det båten er forsikret for mens i de fleste får man utbetalt hva som er markedsverdien selv om båten er forsikret for mer, og mindre enn markedsverdien hvis man er underforsikret. Noen steder får man aldersfradrag, andre steder ikke og noen steder avhengig av hva det gjelder.

I tillegg får man ymse rabatter avhengig av hvem, hva, hvor, når, medlemskap osv osv så å komme med et enkelt svar på hva som er best tror jeg rett og slett kun trådstarter kan komme frem til og konkludere med etter en grundig runde med de forskjellige selskapene.

Dog skal man ikke la seg lure til å tro at å samle alle forsikringer (forutsatt at man har en del) i et selskap lønner seg, det er det sjelden, kanskje sågar aldri for forsikringstager, men alltid for selskapet!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Codan var 6000 kr billigere med tilsynelatende samme vilkår for min båt enn hva tilbudet fra Gjensidige viste.

Når det gjelder å forsikre båter over 1,5 mill hos Gjensidige Må dette godkjennes i hvert tilfelle.

Codan sier de også utbetaler forsikringsverdi og ikke markedsverdi, noe som ikke er veldig vanlig i andre selskap.

Lykke til med valg av forsikring. Det er en jungel der ute av tilbud og vilkår :-)

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Her ble det skifte fra Codan til Pantaenius..... (Jammen var det et lite stykke i Codan sin avtale om aldersfradrag.....)

Her er for øvrig noen av "høydarene" til Pantaenius:

Noen av fordelene ved å forsikre båten i PANTAENIUS:
- Avtalt forsikringssum uten noen form for diskusjon
- Vi erstatter gammelt med nytt uten avskrivninger
- Kr 0,- i egenandel ved:
              • Totalskade
              • Brann
              • Lynnedslag
              • Tap eller skade på personlig løsøre
              • Inspeksjon/løft etter grunnstøtning uansett om man finner skade eller ei
              • Transportskade
              • Innbrudd
              • Dersom ditt fortøyde eller oppankrede fartøy påseiles av 3. part som har skyld i hendelsen
- Sjøassistanse / slep (dekker inntil 37.000)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...