Jump to content

Prosjekttråd: 26 fot seilbåt


Krimart

Recommended Posts

  • 9 måneder senere...
Svart (redigert)

Er i gang igjen med prosjektet. Har fått på ny fenderlist og lakkert skroget hvitt. Hadde hamstret biltema-2komp fra i fjor, men det var katastrofe. Fløt dårlig, gelet fort, men rant og herdet ikke på 3 dager....hmm, tydelig at den ikke tålte en overvintring. Kjøpte ny International 2-K, den fungerte bra. Har også reparert diverse småskader + laminert nytt bridgedekk. Det gamle var delaminert og vasstrukket. Skar ut hele greie og latt det tørke i vinter. Gikk med masse epoksy til å mette en svært tørst divinycell...

Laminerte 3 lag m epoxy, men klønet det til med peel-ply'en, så det ble mange "rynker" som må slipes ned..

1463429828.jpg

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Måtte forsterke akterspeilet for å få på ny og tyngre motor. La på to forsterkingsribber ved å støpe rundt to trelister. Glassfiber og epoxy. Brukte Biltama duk (300 g/m2), glassfiberremse og lamineringsepoxy, synes det fungerer veldig bra. Duken er lett og grei å legge på. ( har bruk tannen duk tidligere med mye mer træling).  Brukte remser i hulkil samt for å å feste opp mot "tak" og dørk. Ble 4 - 8 lag med duk. 

Backingplate i sjøvannsbestandig aluminium. 

 

Trelistene er limt på: 

bilde

 

 

Undervis i laminering: 

bilde

 

Ferdi laminert, og med motorfestet skrudd på. 

bilde

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Dekket og cockpit begynner å ligne noe nå. M.h.t. Antisli-belegg så hadde ønskedrømmen vært Treadmaser rund baut, men synes det ble for dyrt. Har satt det på bridgedekket og cocpit-dørk nå. Har en del til overs så det blir nok limt på oppå hyttetaket og på dekket på siden av cockpit der man sitter. Kiwgrip vært den løsningen med best pris/ytelse forhold men det finner jeg ikke i Norge. Får kjøpe en noen spann neste gang jeg er i Sverige. Jeg valgte derfor den samme 2-komponent polyuretan-lakken jeg hadde for skrog og cockpit, og tilsatte Hempel sine antiskli-perler i denne. Det gjenstår real-life testing for å sjekke hvordan det fungerer, men det virker greit så langt. Ble veldig fornøyd med cockpit med Treadmaster-mattene.

 

Fordekket ser nå slik ut: 

bilde

 

Papp-mal ble brukt for å tegne opp riktig form på Treadmaster-flakene: 

bilde

 

 

Skjærer ut med baksiden opp. WD40 ER virkelig altmulig-verktøy  :smiley:

bilde

 

Påføring av lim, brukte Biltema lamineringsepoxy, blandet opp med microfiber fra West Systems for å få riktig konsistens: 

bilde

 

 

Slik ble det. Synes det ble veldig bra!

bilde

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Litt oppdatering på prosjekttråden. Er nå ferdig med alt elektrisk, fikk koblet opp til autopilot (tiller pilot) forrige helg. Da la jeg også ny Tec-7 pakning på en skroggjennomføring som hadde begynt å lekke (egen tråd om det).  Denne helgen har gått med til restaurering av to luker. For det første er kanten blitt veldig stygg med mange hakk. For det andre er 2-3 skader samt et antall hull som er boret. Bestemte meg for å laminere på nytt på begge sider. 

 

IMG_7467.png.cb81afc0fdbd04ba23a1337fd462b971.png

Her er jeg i gang med å pusse. Bruker vinklesliper med flapdisk. Ønsker meg Gelcoatfres... 

 

IMG_7468.png.f1bbe1156177d36f68ace1129bc408c4.png

Her er luken nesten ferdig slipt...

 

IMG_7470.png.15b02ec12b45cc8fc130df577e325a85.png

Laminering av underside. Epoxy + 1 lag med triaksiell duk - tror det er 600 g/m2 

Link to post
Share on other sites

Du fortjener virkelig ros for dn jobben du har gjort! Du har gitt denne båten nye 10 år, minst!

Dessesuten må jeg si at jeg er imponert over både hvordan du gyver løs, og at du får landa delprosjektene greit underveis. Likte vldig godt det du gjorde med de Threadmasterplatene. Innvendig har du og fått det greitt til. Hvor stor påhengs skal du henge på?

Link to post
Share on other sites

Mine første prosjekter var å lage seilbrett en gang på 80-tallet så der er der jeg ble kjent med epoxy. Siden har det ikke vært så mye annet enn noe småreparasjoner. Kan litt om statikk og materialteknologi, men har ikke gjort noen slike megaprosjekter som Komodo. Båten var annonsert på Finn og jeg kjøpte den på sensommeren i 2014 etter litt frem og tilbake. 

 

Relingslistene er "hel ved" PVC, som er børstet. Dvs de kan enkelt kappes og røffes litt med sandpapir. Fulgte med materiale til å plugge skruehullene, men jeg brukte heller Tec-7 med lys brun farge, s.k oak. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...