Jump to content

Vurderer nytt start/thruster batteri - erfaring med Optima Red?


VirtualMe

Recommended Posts

Vurderer sterkt å skifte ut start/thruster/vinsj batteriet. Står et 140AH bly/syre batteri i båten nå, og dette er vel fra 2008. Usikker på CCA.

 

Får en del batterialarm fra VP (D2-55) kontroll panelet, spesielt når thruster kjøres (Sleipner SE100). Tror nok tjeneste tiden er over for dette batteriet, som jeg også oppdaget manglet en god slump vann på slutten av sesongen i fjor..

 

Ankervinsjene får også strøm fra samme batteri, men det er jo bare småtterier i forhold til thrusteren.

 

Siden jeg bare har bly/syre batterier i båten (forbruk er 4x Trojan T-125 6v 240AH), er ladesystemet nå optimalisert for denne teknologien, og har i grunn ikke plan om å skifte mer lade utstyr med det første.

 

Ser dog at Optima sine spiral AGM batterier er nokså "altspisende" hva angår ladesyklus, og bør tåle godt å kjøres på åpent bly/syre program. Med bakgrunn i dette vurderer jeg nå å sette inn Optima start batteri(er).

 

Optima Red Top skal vel levere ca 1000A ved normal driftstemperatur, og synker ihht en graf jeg omsider klarte å snuse opp til 800A etter ca 30 sekunder;

 

bilde

 

Har vurdert å sette 2 slike Optima Red Top i parallell for å være sikker på å få nok krutt til thrusteren, også over litt tid. Er det egentlig nødvendig med 2, eller er ett nok? (Skjønner jo at det er avhengig av hvor mye man skal kjøre thruster, men det er vel ikke akkurat så lett å planlegge alltid..)

 

Hva med Yellow top i forhold til Red? I følge grafen over frister det jo ikke så veldig egentlig, og plass til to gule har jeg nok ikke i batteri rommet.

 

All erfaring mottas med stor takk!

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill Komodo. Jeg tror nok også at (minst) 2 slike vil være fornuftig for å få rimelig god effekt. Ble litt usikker på om det beste valget er Red eller Yellow top basert på noen Optima videoer på YouTube, der de anbefaler Yellow for laster som varer lenger enn 5 sekunder. Grafen jeg fant ga derimot en annen anbefaling slik jeg ser det. 

Link to post
Share on other sites

AGM batterier kan lades med "tradisjonell" lader for blybatteri, men då må en passe på å ikkje overlade. Eg har ødelagt 2 AGM batterier på den måten. Kjenner flere båteiere som har opplevet det samme. Brukt samme lader som på blybatterier og laderen har ikkje gått over til vedlikehold, men "sprengladet" til dei ble ødlagt.

Link to post
Share on other sites

AGM batterier kan lades med "tradisjonell" lader for blybatteri, men då må en passe på å ikkje overlade. Eg har ødelagt 2 AGM batterier på den måten. Kjenner flere båteiere som har opplevet det samme. Brukt samme lader som på blybatterier og laderen har ikkje gått over til vedlikehold, men "sprengladet" til dei ble ødlagt.

Det var vel akkurat det som skjedde med den gamle forbruksbanken min. Har i ettertid skiftet ut landstrømladeren til den 50A alderen til Maritim som kan levere 13,2v float. Tilsvarende er det gjort grep på dynamosiden med en Sterling AB lader med samme float. Håper og tror det vil forhindre at dette skal skje igjen. Oppsettet er da tunet inn mot Trojan batteriene i forbruksbanken. Ut fra hva jeg har lest, ser det ut som som disse Optima agm batteriene tåler "mer lading" enn "vanlige" agm. Kan det stemme? Ut fra hva jeg har funnet av informasjon, vil hvertfall 13,2v float være en trygg løsning med disse.

Link to post
Share on other sites

Har også 2 stk red top, men de har stått der bare 3 uker. Benytter sjelden landstrøm, kun motor til å lade start og baugpropell batteri. Til forbruk, Haze gel, her benyttes solcelle.

Det første jeg merket var at de var lette å få ned i batteri kassa. En stor fordel.

Det neste er at motoren, D6-330, startet momentant.

I tillegg så ble baugpropellen kvikkere.

 

Dyre var de. Håper de varer......

Sushi

Link to post
Share on other sites

Hei 

Holder på med en SE100 innstallasjon disse dager. 

SE100 dra +700A under gode forhold. Med litt groe på propeller og/eller en ikke optimal tunnel med skarpe kanter blir det ++700A. Ønkser man en innstallasjon som klarer og holde spenningen ville jeg anbefale 2 x batt. Selv 1V spenningsfald merkbart!

Link to post
Share on other sites

Hei 

Holder på med en SE100 innstallasjon disse dager. 

SE100 dra +700A under gode forhold. Med litt groe på propeller og/eller en ikke optimal tunnel med skarpe kanter blir det ++700A. Ønkser man en innstallasjon som klarer og holde spenningen ville jeg anbefale 2 x batt. Selv 1V spenningsfald merkbart!

 

Takk for info Thomas.

 

Har målt i battertikassen, og ser at det er god plass til to slike Red Top, så da blir det nok det.

 

Får vel shoppe litt rundt og se hvor det er bra pris på et par slike. Noen tips?

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har en SE100 og et AGM trusterbatteri som gir 650 CCA. Byttet batteri i år. Hadde tenkt å installere et Red Top, men verftet mente av erfaring at Red Top ikke tålte dyputladninger og ble ødelagt av dette. Valgte derfor en annen batteritype. Har for øvrig koblet en egen lader (CETEK)  til trustbatteriene som er satt på AGM-modus.  

Link to post
Share on other sites

Hmmmm. Her var det interessant lesing. Har hatt et haze Gelius batteri men det er god kveld og trolig ladet stykker. Vurderer selv disse optima batteria. Viktig med høy CIA. Er ikke noe ekspert på dette jeg heller, men har en kraftplugg av en thruster i front som drikker kraft. Heldigvis er alt montert av sleipner i sin tid, så alt av riktig dim kabler og sikringen mm er orden. Lurer litt på om den mascotladeren jeg har, som også lader startbatteri, burde byttes det også muligens, drepte batteriet mitt foran. Er jo ikke akkurat noe minibatterier vi prater om her med bly i disse str.

Vurderer å skifte hele sulamitten med optima til start og 2 optima til thrusteren foran. Den trenger krutt for å fungere, noe den også gjør når alt er som det skal......

Synspunkter...?

Link to post
Share on other sites

Mener det er en se130. Skal sjekke opp neste tur i båten. Batteriet foran til thruster, et haze Gelius 110 hadde på en måte sprekt i toppen fjor. Ble dårlig med futt i vispen foran da. Det som er litt snodig, jeg har 0 greie på, er at dette er satt sammen av sleipner. Tidligere eier er av den seriøse arten og vet han har gjort dette. De satt thruster og alt sammen komplett. Fra startbatteri bak, lader og frem til batteri foran med riktige kabler og sikringen og alt forsvarlig. Skjønner bare ikke hvordan batteri er korka slik det er gjort. Jeg tenker slik. Batterilader, sleipnerlader er koplet til startbatteri, som er bly med åpningskorker og frem til dette tidligere haze batteri. Sånn logisk tenkt tenker jeg da at batteri er ladet i stykker, men det er jo en tretrinnlaader så synes det er litt merkelig....eller kødder bly og Gelius batteriet sammen og bly tåler ladingen og Helen har knela. Men hvorfor har ikke dette skjedd før for tidligere eier?

Råker litt opp her med min erfaring av strøm og batteri :-)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det var ikke en SE130 som satt der, men en SP125Ti. Har nå sjekket opp laderen som har tilført hazebatteriet strøm og det er en mascot/sleipner 9241 modell. Finner ikke denne i noen som helst søkemotor, så om noen vet om dette er en 2 eller 3 trinns hadde det vært ok å vite. Det er kun en grønn og en rød lampe på den grønn: vedlikeholdmodus og røe hurtigladning. Denne har da matet et blysyrebatteri (SønnakHeavy Proffesional SG 1403, 140aH) og et Haze 110 gel batteri. Kan det være noe heldig. Som nevnt tidligere er det sleipner som har gjort denne monteringen, men stuser på haze batteriet da det har knelet i år.

 

Hvordan går det å sette 2 haze batteri på denne laderen er spørsmålet..... et 160Ah til start, vinsj, thruster og et 110Ah til den fremre SP125`n? Det må vel bli trøkk nok, men den lederen skulle jeg vist litt mer om. Noen der ute som har vært borte i den, ellers blir det en telefon til Sleipner veldig straks tenker jeg. Skuta skinner og er klar for dropin :-)

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Jeg vurderer å sette inn nye startbatterier på Nimbusen. Finner ikke Optima 80 Amp noe sted i Norge. Noen som har tips om forhandlere?

Optima 80 Amp gir 910 CCA.

 

Alternativt kan jeg sette inn Haze Marine Gel batterier fra Seatronic. Disse gor 600 CCA, og det bør jo holde greit det også. 

 

Jeg ligger såpass lite på landstrøm at det er ikke noe stort problem at jeg lader i hjel disse batteriene. Landstrømmen bruker jeg bare til å toppe opp batteriene om det skulle trenges.

 

Biltema har også batterier med høy CCA - deres 70 Amp gir 720 CCA og har 4 års garanti. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Har også 2 stk red top, men de har stått der bare 3 uker. Benytter sjelden landstrøm, kun motor til å lade start og baugpropell batteri. Til forbruk, Haze gel, her benyttes solcelle.

Det første jeg merket var at de var lette å få ned i batteri kassa. En stor fordel.

Det neste er at motoren, D6-330, startet momentant.

I tillegg så ble baugpropellen kvikkere.

 

Dyre var de. Håper de varer......[/

 

Har samme oppsett i min Rivera VP D6310. 2 stk red top til start og 3 haze til forbruk. Fungerer utmerket

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Takk Fusebox. Var det noen spesiell grunn til at du ikke valgte Red Top?

 

Hei,

 

Beklager seeeent svar...

 

Jeg valgte Yellow top da det er på ca. 75Ah, mot ca. 55Ah på RedTop. Vi kjører baugthruster fra start bank, og da ville jeg ha litt ekstra å gå på. Det fungerer meget bra, og jeg kan kjøre mye baugthruster uten å miste nevneverdig effekt. Kjekt når vinden er litt vel ivrig fra feil retning, og det er smått med manøvreringsplass.

Link to post
Share on other sites

Har i ettertid flyttet mine to Optima Red Top frem til thrusteren, og du verden til liv det ble i den :)

 

Er meget fornøyd med effekten disse batteriene leverer, og kan varmt anbefale å sette dem veldig nær thruster, og heller ha lang kabel bakover til startmotor.

Link to post
Share on other sites

Min erfaring med Red Top er at de tåler særdeles dårlig å avgi mange amper over litt tid.
Spesielt hvis man ikke har mulighet til umiddelbart lade de helt opp igjen
Skal man bruke bautrøster annet enn å korrigere litt med ville jeg eller brukt yellov top til det formålet.
Red Top er et reindyrket startbatteri som ikke er laget for å bli tappet ned i særlig grad.
 

Min erfaring bygger jeg på mange reklamajons diskusjoner med kunder i bilstereo miljøet.
For noen år siden var det en vedatt sannhet i disse kretser at Red Top var det eneste batteriet som gjaldt.
Heldigvis har dette roet seg kraftig ned de siste årene da de mange problemene antagelig har spred seg internt.

Det er så enkelt som at man ikke har et reklamsjons krav når man kommer med et batteri som blir målt til å avgi feks 200 A når det skal avgi 900 A.
Dette skyldes at batteriet har sulafatert noe man ikke kan klandre endre enn seg selv for .
Sulfateringsprossesen akselrerer kraftig i alle batterier når batterispenningen faller under 12,4V.

For de som har gode laderutiner og et riktig ladeanlegg er selvfølgelig Red Top et skikklig bra og sprekt batteri man har glede av i årevis.
Det gjelder neppe de som har dette battriet i bauen på båten med dårlige ladeforhold i form av 15 meter kabel fra dynamo og i beste fall noen like lange hyssinger av noen ledninger fra batteriladeren.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det gjelder neppe de som har dette battriet i bauen på båten med dårlige ladeforhold i form av 15 meter kabel fra dynamo og i beste fall noen like lange hyssinger av noen ledninger fra batteriladeren.

 

Dette er vel på langt nær standarden i et skikkelig thrusteropplegg. DC/DC lader som Ctec med henting av strøm fra korteste vei forre fordeling eleminerer effektivt slike problemer. Og har man gjort hjemmeleksa skikkelig fungerer Optima kun som booster på de ordinære thrusterkablene som går akterover til den større batteripakken. Da er det vel ikke særlig bedre løsninger å finne i markedet, vekt, effekt og kostnadsmessig tatt i betraktning alle forhold.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...