svendmb Startet 22.April.2015 Link til dette innlegget Startet 22.April.2015 Har en VP TAMD 41A i Nimbusen min. Den er fra 1988. Fungerer helt fint, og har gått 1950 timer. Selv om alt tilsynelatende er tipp topp med motoren, så er den snart 30 år gammel, og jeg har begynt å leke med tanken om å gjøre noe radikalt. Så er det store spørsmålet; Skal jeg satse på en helt ny motor eller satse på å overhale den jeg har? En overhalt blir selvsagt ikke som ny, men kanskje nesten? Hvor gammel kan egentlig en motor bli? Båten brukes mye til langturer, og jeg vil helst unngå overraskelser. Regner med at en ny vil koste meg 200 - 250 000, mens en overhaling vil koste under det halve. Kan nok gjøre en god del selv, og da kommer nok fort prisen fort ned i 1/4 av en ny.Er en ny motor verdt prisforskjellen? Hva med evnt. gjennsalgsverdien? Hva tenker dere? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.April.2015 Link til dette innlegget Svart 22.April.2015 Motoren til Hulda er fra 1985. Sterk som en hest, går som en klokke. Kunne ikke tenke meg å bytte den ut. Dog, den var overhalt for 600 timer siden. En motor fra 1988 som har gått 1950 timer er vel også som 'ny', om det har vært vedlikeholdt. Overhaling er vel noe man gjør den dagen man merker svikt. Og det er sikkert mye som kan byttes før det er snakk om overhaling. Ser ikke poenget i å bytte en slik motor som burde kunne gå 5000 timer. Tror neppe du får tilbake pengene. Opp mot dette får man veie egen kompetanse innen motor og tekniske greier. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 22.April.2015 Link til dette innlegget Svart 22.April.2015 Hvorfor overhale når alt er i orden? Godt vedlikehold er viktig. Bytt ting etterhevert. 1950 timer er da ikke stort. Våre volvo tamd 61 fra 1991 har gått ca 2700 timer. Har ikke planer om å gjøre noe stort med disse. Overhaling av 41 ien kan vel fort runde 100 store lapper ?? Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
bellen Svart 22.April.2015 Link til dette innlegget Svart 22.April.2015 Absolutt ingen vits i å bruke penger på overhaling eller ny motor om den fungerer helt fint. 1950 timer er ingenting for en slik motor om den får vanlig service. Bruk heller pengene på å få skiftet dysespissene og muligens en komptest for å bekrefte at motoren er i orden. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 22.April.2015 Link til dette innlegget Svart 22.April.2015 Hvis du velger å bytte motor må du antagelig også bytte girkasse og det baller fort på seg mere også, kanskje ny propell m.m. Motoren du har er populær selv om den er gammel, den er regnet for å være en av de mest vellykkede fra volvo penta. Du kan gå for en full overhaling nå eller du kan gjøre endel mindre vedlikehold for å forsikre deg om at motoren er driftssikker, forutsatt at oljetrykket og kompresjonen er bra, og at det ikke er andre ting som er vesentlig slitt, som f.eks. oljeforbruk, lekkasjer, rust m.m. Hvis du skrur litt selv er det mange penger å spare. Det er ikke veldig komplisert. Sitér dette innlegget Link to post
svendmb Svart 22.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2015 Takk for gode innspill! Da blir det nok vedlikehold en stund til, og så får jeg se om jeg overhaler om et år eller to, for å sove godt om natten.... Jeg har ikke hatt motoren lenge, men den ser bra ut, og går veldig fint. Temp og oljetrykk er normalt. Dyser er skiftet i 2009 av forrige eier, jeg har overhalt varmeveksler og byttet oljekjøler i vinter, samt selvsagt normalt vedlikehold med skifte av alle filtre. Skal få sjekket kompresjonen. Takk igjen for alle gode tips. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 22.April.2015 Link til dette innlegget Svart 22.April.2015 Tror nok at du kan vente 3-4 tusen timer til før du behøver å tenke på overhaling. Hvorfor kaste bort så mye penger? Om du bestemmer deg for å ta komptest, så er det dumt om du ikkje sjekker brennstoffventilene samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 22.April.2015 Link til dette innlegget Svart 22.April.2015 Ombord i båten som eg nå jobber på, så har vi to generatorer som drives av Volvo Penta tamd162 som går 20000 mellom hver overhaling. Den eine Volvoen har snart gått 60000 timer. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.April.2015 Link til dette innlegget Svart 22.April.2015 Ut fra det du forteller høres det jo ut som om den motoren kan leve mange år ennå. Tror kanskje ikke selve motoren er den største risikoen heller i forhold til driftsikkerhet, men utstyret rundt. Dyser, varmeveksler og oljekjøler er jo ivaretatt, så et alternativ til full overhaling er jo å skifte ut eller gå over andre "høyrisikokomponenter". Hvis du for eksempel tar av starter og dynamo og leverer på et kompetent verksted for full gjennomgang (vi har et verksted for slikt her i Fredrikstad som heter Vikleverkstedet), tar av manifold og inspiserer og trykkprøver den, og samtidig går over kabling til starter, dynamo, givere osv. og sjekke/bytte ut kabelsko og termineringer der det kan oppstå dårlig kontakt har du i hvert fall luket ut en del muligheter for uforutsette havarier. Tar du samtidig en full gjennomgang og rens av dieseltanken tipper jeg du ender opp med en driftsikkerhet som ligger i overkant av hva du får med en ny motor Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mariell Svart 22.April.2015 Link til dette innlegget Svart 22.April.2015 41A motoren i Mariell har bikket 5000 timer, tusler og går. Byttet Turbo, varmeveksler, dynamo, og dyser. Hadde ventil justering og komp. test for noen få år siden. Spurte da den Danskemekanikeren, hva han mente om motoren. om det snart var behov for full overhaling. Svaret var da, hvorfor bruke masse penger på det, denne motoren holder fortsatt i mange år. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Shortcut Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 (redigert) http://jlskibsservice.dk/uf/0_9999/7253/84e7a2aec1dbe92e3af13619ca374d46.pdf Her kan du se hvad en renovering af din motor koster i Danmark Har ingen relationer til firmaet Redigert 23.April.2015 av Shortcut (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 Det var ein flott oversikt! Er det nokon som har sett tilsvarande oppsett frå norske leverandørar? Dette er jo eit veldig håndfast og godt utgangspunkt for å vurdera utskifting kontra overhaling. Eg valde til slutt overhaling på mine motorar, men hadde lite kontroll på totalkostnadane med prosjektet når eg starta.. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 Hvor lenge kan man få tak i deler til kjølere osv til de gamle volvomotorene ? Kjipt å anbefale videre drift med en motor, eller evt overhaling av en motor - som alikevel må avløses pga delemangel om noen år ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
svendmb Svart 23.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 Ser at alt av deler sålangt har vært uproblematisk å få tak i. Deler som er gått ut er erstattet av nye som er bakover kompatible, evnt med enkle ombygninger. Dette vare sikkert ikke evig, men tror nok det går noen år til. Sitér dette innlegget Link to post
Svensk Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 Har nu bytt motor i fiskebåten min. Volvo MD 22 utan turbo. Den har suttit i 2 båtar före min. 11350 timmar. den har fått justerade ventiler 2 ggr. Nya dyser 2 ggr. 3 generatorer. 2 startmotorer och en sjövattenpump. Rent mekaniskt är inte motor och backslag rört på 25 år. Den är bara brukt till fiske och backslaget har varit fantastiskt med många hundra tusen manuvreringar. Allt fungerar fortvarande men den har börjat dra olja. Köpte den sista nya MD 22 som fanns i Sverige för 6-7 år sedan och har stått i kasse på lager tills nu. Med detta vill jag bara säga att timmar har liten betydelse bara den får service med olja och filterbyten när den skall. Den har aldrig fått biodiesel och är absolut inte "pysekörd" Sitér dette innlegget Link to post
Svensk Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 Ser at alt av deler sålangt har vært uproblematisk å få tak i. Deler som er gått ut er erstattet av nye som er bakover kompatible, evnt med enkle ombygninger. Dette vare sikkert ikke evig, men tror nok det går noen år til. Skulle du få totalhaveri på diselpumpen kan det vara svårt att få tag på i Norden till ok pris. Har bra kontakter i Italien som är seriösa och pålitliga med reparationer och nytt. Räkna med 4-5 veckor för en reparation och halva priset för en ny. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 Med 200-250 000,- kroner å "gå på" kan du gjøre mange nødvendige og unødvendige oppgraderinger på den motoren du har Jeg har planer om å gjøre en større jobb på min TAMD 30, løfte den ut og demontere bunnpanne for kontroll av underspylerdyser. Pusse den ren og lakkere opp og gi el.anlegget en skikkelig oppdatering. Jeg har fra forrige eier ny innmat i varmeveksleren, og byttet selv vannpumpe i fjor. Da hadde jeg samtidig oppe oljekjøleren siden den ble lett å komme til når motoren var delvis demontert med vannpumpejobben. Dysene var også kontrollert av forrige eier så de skal få stå i fred noen år fremover. Tar du en lignende runde på din motor vil jeg mene at du har gjort mye for å sikre deg en god motor i mange å fremover. Husk at ny motor er ikke synonymt med null problemer, billigere å reparere er det heller ikke. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
adeneo Svart 24.April.2015 Link til dette innlegget Svart 24.April.2015 Hvis det virker, skru minst mulig på det og pass på at den får regelmessig stell i stedet. Sitér dette innlegget Link to post
babu Svart 24.April.2015 Link til dette innlegget Svart 24.April.2015 Min kjære 1985 BUKH DV20 begynte å fuske, ryke og puste tungt her for en 6-7 år siden. Jeg vurderte selvsagt ny motor men endte med å overhale den; ny topp, nye dyser og etter hvert ny startmotor og manifold. Alt i alt kom det på rundt 40.000 eller deromkring, altså mye billigere enn ny motor. Den har fungert prikkfritt siden. (Og, ved ettertanke, hvorfor skulle den ikke det? Så lenge sylinderveggene holder kan den fortsette til neste gang jeg må bytte topp, om nye 20 år med litt flaks :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.