Jump to content

Vurdering av riper i propellaksel. Må jeg bytte?


Grønnskollingen

Recommended Posts

Jeg er i ferd med å skifte motor i min Marieholm 261 og som et ledd i den prosessen har jeg skiftet cutless og pakkboks. Men da jeg tok ut akselen så jeg at partiet som har gått i pakkboksen hadde riper i seg og var helt blankpolert. Jeg kan kjenne sporene med neglen. Pakkboksen er av gummitypen med vannkjølte lepper som ligger inntil akselen. Min teori er at akselrøret ikke har blitt tømt for luft og at pakkboksen dermed har kjørt tørt i en periode hver vår. Ellers ser akselen fin ut. Hva tror dere? Er dette noe som er uproblematisk når jeg skifter til ny pakkboks, eller må jeg koste på meg ny aksel? Andre tiltak?

 

bilde

Link to post

Tja. Monteringsinstruksen på pakkboksen dikterer at den skal være montert helt inn på akselrøret for at det innebygde cutlesslageret skal fungere som designet. Kan eventuelt kutte akselrøret, men det kommer garantert ikke til å bli vinkelrett, noe som sannsynligvis vil gi meg trøbbel med monteringen av pakkboksen senere. 

Link to post

Takk for tipsene folkens. Jeg vet ikke om det lekker ennå, da jeg ikke har satt båten på vannet. Sist båten lå på vannet var pakkboksen potte tett, så det peker vel mot at en ny pakkboks av samme fabrikat vil holde tett like godt. Grunnen til at jeg skifter pakkboksen er at gummien er den orginale fra 1986 og jeg ser for meg at når den nye motoren først er på plass vil det gå veldig lang tid før jeg kommer til å gjøre noe ytterligere med akselen. Vil ripene kunne akselerere slitasjen på pakkboksen?

Link to post

Eg ville ha skifta aksling og Volvokondom ( pakkboks ) samtidig. ( men det er min tankemåte... )

 

Som du sjølv skriv; det er ein kort aksling på 25mm med lav kostnad, i denne sammenhengen er det peanuts.

Gjer du dette no, har du nytt utstyr I heile drivlinja di, og får maksimalt resultat med tanke på ev. vibrasjonar frå kast i gamal aksling og unormal slitasje av pakkboks som resultat av akslingen du viser til.

Link to post

Jeg har hatt samme problem. Min aksel var mye verre en din. Løsningen er å pusse akslingen noe, samt å polere med sisalskive samt polermiddel. Jeg hadde også "Volvodong". Mistet troen på "Volvo-dongen" og byttet til oljesmurt pakkboks med simmer-ringer fra Sleipner. Potte tett siden 2009. Sleipner sin pakkboks er noe lengre enn Volvodongen slik at simmer-ringene ikke ligger an på akslingen på samme sted.

Ble også anbefalt å bruke gearolje for undervannshus til påhengere istedenfor anbefalt olje fra Sleipner. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...