Grønnskollingen Startet 22.April.2015 Del på Facebook Startet 22.April.2015 Jeg er i ferd med å skifte motor i min Marieholm 261 og som et ledd i den prosessen har jeg skiftet cutless og pakkboks. Men da jeg tok ut akselen så jeg at partiet som har gått i pakkboksen hadde riper i seg og var helt blankpolert. Jeg kan kjenne sporene med neglen. Pakkboksen er av gummitypen med vannkjølte lepper som ligger inntil akselen. Min teori er at akselrøret ikke har blitt tømt for luft og at pakkboksen dermed har kjørt tørt i en periode hver vår. Ellers ser akselen fin ut. Hva tror dere? Er dette noe som er uproblematisk når jeg skifter til ny pakkboks, eller må jeg koste på meg ny aksel? Andre tiltak? Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 22.April.2015 Del på Facebook Svart 22.April.2015 Det hadde jeg aldri gjort, dyrt med aksel Kan du kappe den en centimeter eller 2 ? Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 22.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2015 Som saksopplysning kan nevnes at det er snakk om en relativt kort 25mm aksel. En ny vil koste omtrent 2 lapper. Det er mulig jeg kan kutte én cm, men neppe noe særlig mer. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 22.April.2015 Del på Facebook Svart 22.April.2015 Kan du ikke flytte pakkboksen litt? Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 22.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2015 Tja. Monteringsinstruksen på pakkboksen dikterer at den skal være montert helt inn på akselrøret for at det innebygde cutlesslageret skal fungere som designet. Kan eventuelt kutte akselrøret, men det kommer garantert ikke til å bli vinkelrett, noe som sannsynligvis vil gi meg trøbbel med monteringen av pakkboksen senere. Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 22.April.2015 Del på Facebook Svart 22.April.2015 Spørsmålet er om det lekker? Hvis det holder tett, er det ingen grunn til å bytte akselen. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Grønnskollingen Svart 22.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2015 Takk for tipsene folkens. Jeg vet ikke om det lekker ennå, da jeg ikke har satt båten på vannet. Sist båten lå på vannet var pakkboksen potte tett, så det peker vel mot at en ny pakkboks av samme fabrikat vil holde tett like godt. Grunnen til at jeg skifter pakkboksen er at gummien er den orginale fra 1986 og jeg ser for meg at når den nye motoren først er på plass vil det gå veldig lang tid før jeg kommer til å gjøre noe ytterligere med akselen. Vil ripene kunne akselerere slitasjen på pakkboksen? Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 23.April.2015 Del på Facebook Svart 23.April.2015 Eg ville ha skifta aksling og Volvokondom ( pakkboks ) samtidig. ( men det er min tankemåte... ) Som du sjølv skriv; det er ein kort aksling på 25mm med lav kostnad, i denne sammenhengen er det peanuts. Gjer du dette no, har du nytt utstyr I heile drivlinja di, og får maksimalt resultat med tanke på ev. vibrasjonar frå kast i gamal aksling og unormal slitasje av pakkboks som resultat av akslingen du viser til. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar B Svart 23.April.2015 Del på Facebook Svart 23.April.2015 Jeg har hatt samme problem. Min aksel var mye verre en din. Løsningen er å pusse akslingen noe, samt å polere med sisalskive samt polermiddel. Jeg hadde også "Volvodong". Mistet troen på "Volvo-dongen" og byttet til oljesmurt pakkboks med simmer-ringer fra Sleipner. Potte tett siden 2009. Sleipner sin pakkboks er noe lengre enn Volvodongen slik at simmer-ringene ikke ligger an på akslingen på samme sted. Ble også anbefalt å bruke gearolje for undervannshus til påhengere istedenfor anbefalt olje fra Sleipner. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 23.April.2015 Del på Facebook Svart 23.April.2015 Hvis akselen er rett og ok ellers, gjør du som "vidar b" og monterer oljesmurt pakkboks og kommer inn på friskt stål.. Ellers var ikke 2000 for ny aksel spesielt avskrekkende Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
BØstrøm Svart 23.April.2015 Del på Facebook Svart 23.April.2015 Hadde akkurat samme problem. Flyttet anlegget for volvodongen noen millimeter, polerte der hvor det var blitt riper, og det er potte tett. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 25.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2015 Flott! Nå begynner jeg å få oversikt over hva som kan gjøres. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 25.April.2015 Del på Facebook Svart 25.April.2015 Det kan da ikke være umulig å montere pakkboksen litt forskjøvet slik at teningen kommer noen millimeter vekk fra slitesporet? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.