asunde Startet 22.April.2015 Link til dette innlegget Startet 22.April.2015 Hei kjøpte en 2004 Mercruiser 4.2 D-tronic 300 med knust blokk. Jeg er endelig ferdig med total renovering og prøver å få start på den for første gang. Motor står på palle med strømkabler montert. Når jeg vrir tenningsnøkkel til RUN posisjon så hyler alarmen, «Malfunction indicator lamp» blinker og oljetrykkslampen lyser. Ingenting skjer når jeg vrir til start og alarmen hyler fortsatt. Virker merkelig da der ikke skal være noe oljetrykk før motor er i gang. Er der startsperre på disse slik at starter ikke vil snurre dersom noe er feil? Disse motorene kan vel ikke kobles opp mot noe databasert diagnose system slik som på moderne biler? Noen som har erfaring med disse motorene og kan gi meg noen hint? Arild Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 22.April.2015 Link til dette innlegget Svart 22.April.2015 (redigert) Diagnosevertøyet heter vel Rinda scantools. Diskutert her: https://baatplassen.no/i/topic/111005-kjøpe-diagnoseutstyr-til-mercruiser-d-tronic/ https://baatplassen.no/i/topic/112295-diagnoseverktøymercruiser-42-d-tronic/ Redigert 22.April.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
steyr t Svart 22.April.2015 Link til dette innlegget Svart 22.April.2015 Sett drev oljebeholderen opp-ned eller fyll olje på den . Det er som regel den som gjør at det hyler i alarmen. Scantoolen kommer ikke til å fortelle deg noe som helst om hvorfor ikke startmotoren går i gang,men det skyldes ofte dynamoen da jordingen på startreleet ligger på kretsen til ladelampa. Sitér dette innlegget Link to post
asunde Svart 22.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2015 Takk for svar. Denne motor hadde jo knust blokk, så oljetrykk var nok et problem. Kan det tenkes at dette da er en gammel feilkode som henger igjen? Finns der feilkoder som vil stoppe starter fra å gå? Antar det ikke nytter med god gammeldags feilsøking. Er det noen i Bergen som har scanne verktøy til leie? Arild Sitér dette innlegget Link to post
asunde Svart 22.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2015 Svar til Steyr t. Takk for svar. Har faktisk ikke koblet opp oljebeholder til drevet. Da skal det testes. Skal også test om jeg får strøm på start innslaget samt jord på startreleet. Er startreleet et av de 2 på ledningsnettet? Sitér dette innlegget Link to post
steyr t Svart 22.April.2015 Link til dette innlegget Svart 22.April.2015 Det er ingen feilkoder som kan hindre deg i å få start på motoren sæ god gammeldags feilsøking er nok ikke så dumt. husk også at den gule med rød stripe er brutt i girspaken slik att du ikke kan starte i gir. Sitér dette innlegget Link to post
asunde Svart 22.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2015 Ja angående den gule og røde ledningen som skal kobles til girspaken, den er klippet hos meg (har ikke girspake enda). Skal motor da kunne starte eller skal den starte når den er koblet sammen? Arild Sitér dette innlegget Link to post
steyr t Svart 27.April.2015 Link til dette innlegget Svart 27.April.2015 Du må koble sammen disse ledningene. Sitér dette innlegget Link to post
asunde Svart 7.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2015 I går fikk jeg endelig anledning til å se på motor igjen. Brukte god gammeldagsfeilsøkning og fant at både startrele og hovedrele var ødelagt. De klikket men slapp ikke strøm igjennom. Kjøpe 2 stk. på biltema og det ble start. Virker som motor går jevnt og fint, lite røyk. Angående alarmen så slår denne seg av når jeg kobler fra oljetrykks varsel bryteren på motor. Alarmen går på så snart jeg lar ledning berøre bryter. Dette er den som står på oljefilteradapteren på blokken. Noen som har erfaring med denne trykkvarsel bryteren? Arild Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 7.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2015 Hvor høyt oljetrykk har du? Piper alarmen når motoren går? Sitér dette innlegget Link to post
asunde Svart 7.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2015 Har ikke hatt trykk bryter tilkoblet med motor i gang, skal sjekke. Den piper som gal med tenning på uten motor i gang. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 7.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2015 Det er meningen. Sitér dette innlegget Link to post
asunde Svart 7.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2015 Det var jeg ikke klar over. Antok den bare pep ved for lavt oljetrykk når motor var i gang. Med andre ord bør jeg ikke ta strøm til noe fra tenningslås slik som en gjør på en bil. Da skal jeg teste på søndag om alarmen går av når motor starter. Da er det bare å begynne å montere transom, løfte ut gammel motor og få inn den nye motoren. Håper motor blir bra. Har ny veiv, nye veivstaker 2 nye sylindre/foringer, nye lagre og nyoverhalte dyser. Noen som trenger en BMW D636? Arild Sitér dette innlegget Link to post
svendis Svart 7.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2015 Fra og med de med Deutz kontakt på kabelstokk mener jeg det var, der er det et tidsrele som gjør at oljetrykk alarmen bare hyler i et sekund eller to. Det er absolutt å anbefale at hvertfall oljetrykk instrumentet er up and running ved oppstart og prøvekjøring av nyoverhalt motor! Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 7.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2015 Trenger å trenger, hehe. Pris? Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 8.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2015 På mine Mercruiser diesel motorer, de er ikke Dtronic, er det stille når man vrir tenning til gløding. Det er et tids styrt relè som sørger for gløding i forhold til temperatur i omgivelsene, når gløding er over vil det pipe om man ikke starter motor. Det piper og etter at man har slått av motor og ikke vrir tilbake tenningsnøkkel til 0 posisjon, eller av. Olje trykk switch skal være lukket når motor ikke går, åpen når det er oljetrykk. Men du bør sjekke relèer også om det piper når motor går. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
asunde Svart 8.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2015 Jeg har Deutz kontakt på kabelnettet. Skal sjekke tidsreleet. Mulig det også er røket siden begge releer på motor var røket. Oljetrykksmåler er påkoblet, bare ikke den alarmbryteren som gjør at det hyler. Der er 0 motstand mellom pol og jord på bryter når motor ikke er i gang. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 8.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2015 D-tronic har forresten ikke gløding som standard, men det kan vel ettermonteres om nødvendig. Men for de fleste er det kanskje ikke nødvendig. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
asunde Svart 10.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2015 Hei da har jeg endelig hatt anledning til å teste igjen. Koblet på oljetrykksbryter. Når jeg slår på tenning så piper alarmen i noen sekunder, deretter slår den seg av i noen sekunder før den igjen begynner å pipe. Jeg kan kjenne at forsinkelses releet slår inn. Det er sikkert slik det skal være for alarmen går av med en gang jeg starter motor!!!!!!!!!!.. Oljetrykksmåler viser 40psi på tomgang (i senter av måler), regner med at det er ok. Noe merkelig i dag var at turteller starter på 1000 omdreininger og går ikke tilbake til 0 selv etter at jeg koblet fra batteriet, noen tips? En annen ting jeg lurer på er innkjøring av motor. Som nevnt har jeg skiftet 2 sylindre, ny veiv og alle veivstaker. I manualen oppgir de at man skal kjøre : -3 min i hver av følgende turtall 1200, 2400 deretter 3000. -3 min i hver av følgende turtall 1500, 2800 deretter 3400. -3 min i hver av følgende følgende turtall 1800, 3000 deretter deretter full pinne. Hvor kritisk / nødvendig er dette? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 10.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2015 asunde : Noe merkelig i dag var at turteller starter på 1000 omdreininger og går ikke tilbake til 0 selv etter at jeg koblet fra batteriet, noen tips? Sett tenning på igjen etter at motor er stoppet. Tipper den faller til 0 da. Mange som har dette. Det kommer av at driftstrømmen til turteller brytes før dynamo har stoppet hvor turteller får signalet fra. Egentlig ikke noe å bry seg med, men jeg pleier å slå på tenning etter at motor er stoppet. Sitér dette innlegget Link to post
asunde Svart 10.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2015 Takk for tips, skal se om det hjelper. Arild Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.