Jump to content

Startproblemer Merc. 4.2 D-Tronic 300


asunde

Recommended Posts

Hei kjøpte en 2004 Mercruiser 4.2 D-tronic 300 med knust blokk.

Jeg er endelig ferdig med total renovering og prøver å få start på den for første gang.

Motor står på palle med strømkabler montert.

Når jeg vrir tenningsnøkkel til RUN posisjon så hyler alarmen, «Malfunction indicator lamp» blinker og oljetrykkslampen lyser.

Ingenting skjer når jeg vrir til start og alarmen hyler fortsatt.

 

Virker merkelig da der ikke skal være noe oljetrykk før motor er i gang.

Er der startsperre på disse slik at starter ikke vil snurre dersom noe er feil?

Disse motorene kan vel ikke kobles opp mot noe databasert diagnose system slik som på moderne biler?

 

Noen som har erfaring med disse motorene og kan gi meg noen hint?

 

Arild

Link to post

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Takk for svar.

Denne motor hadde jo knust blokk, så oljetrykk var nok et problem.

Kan det tenkes at dette da er en gammel feilkode som henger igjen?

Finns der feilkoder som vil stoppe starter fra å gå?

Antar det ikke nytter med god gammeldags feilsøking.

 

Er det noen i Bergen som har scanne verktøy til leie? 

 

Arild

Link to post
  • 2 uker senere...

I går fikk jeg endelig anledning til å se på motor igjen. Brukte god gammeldagsfeilsøkning og fant at både startrele og hovedrele var ødelagt.

 

De klikket men slapp ikke strøm igjennom. Kjøpe 2 stk. på biltema og det ble start.

 

 

Virker som motor går jevnt og fint, lite røyk.

 

 

Angående alarmen så slår denne seg av når jeg kobler fra oljetrykks varsel bryteren på motor. Alarmen går på så snart jeg lar ledning berøre bryter.

 

Dette er den som står på oljefilteradapteren på blokken.

 

 

Noen som har erfaring med denne trykkvarsel bryteren?

 

 

Arild

 

Link to post

Det var jeg ikke klar over. Antok den bare pep ved for lavt oljetrykk når motor var i gang.

Med andre ord bør jeg ikke ta strøm til noe fra tenningslås slik som en gjør på en bil.

Da skal jeg teste på søndag om alarmen går av når motor starter.

Da er det bare å begynne å montere transom, løfte ut gammel motor og få inn den nye motoren.

 

Håper motor blir bra. Har ny veiv, nye veivstaker 2 nye sylindre/foringer, nye lagre og nyoverhalte dyser.

 

Noen som trenger en BMW D636?

 

Arild

Link to post

På mine Mercruiser diesel motorer, de er ikke Dtronic, er det stille når man vrir tenning til gløding.

Det er et tids styrt relè som sørger for gløding i forhold til temperatur i omgivelsene, når gløding

er over vil det pipe om man ikke starter motor. Det piper og etter at man har slått av motor og

ikke vrir tilbake tenningsnøkkel til 0 posisjon, eller av.

Olje trykk switch skal være lukket når motor ikke går, åpen når det er oljetrykk.

Men du bør sjekke relèer også om det piper når motor går.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

D-tronic har forresten ikke gløding som standard, men det kan vel ettermonteres om nødvendig. Men for de fleste er det kanskje ikke nødvendig.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hei da har jeg endelig hatt anledning til å teste igjen.

Koblet på oljetrykksbryter. Når jeg slår på tenning så piper alarmen i noen sekunder, deretter slår den seg av i noen sekunder før den igjen begynner å pipe.

Jeg kan kjenne at forsinkelses releet slår inn.

Det er sikkert slik det skal være for alarmen går av med en gang jeg starter motor!!!!!!!!!!..

Oljetrykksmåler viser 40psi på tomgang (i senter av måler), regner med at det er ok.

 

Noe merkelig i dag var at turteller starter på 1000 omdreininger og går ikke tilbake til 0 selv etter at jeg koblet fra batteriet, noen tips?

 

En annen ting jeg lurer på er innkjøring av motor. Som nevnt har jeg skiftet 2 sylindre, ny veiv og alle veivstaker.

I manualen oppgir de at man skal kjøre :

-3 min i hver av følgende turtall 1200, 2400 deretter 3000.

-3 min i hver av følgende turtall 1500, 2800 deretter 3400.

-3 min i hver av følgende følgende turtall 1800, 3000 deretter deretter full pinne.

Hvor kritisk / nødvendig er dette?

Link to post
asunde : Noe merkelig i dag var at turteller starter på 1000 omdreininger og går ikke tilbake til 0 selv etter at jeg koblet fra batteriet, noen tips?

 

Sett tenning på igjen etter at motor er stoppet. Tipper den faller til 0 da. Mange som har dette. Det kommer av at driftstrømmen til turteller brytes før dynamo har stoppet hvor turteller får signalet fra. Egentlig ikke noe å bry seg med, men jeg pleier å slå på tenning etter at motor er stoppet.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...