Jump to content

Bestillt flytebrygge, hvordan legge ut sjøfeste/moring

Trophy

Recommended Posts

Som overskriften sier skal eg legge ut sjøfeste til flytebrygge. Det er 2 stk betongklosser som vist på vedlagt bilde bilde

Har funnet ut at den kan veie ca 880 kg og i vann ca 500kg. Kan det stemme? Det er ca 4-6 meter dypt og sandbunn. Hvordan få den ut på riktig plass uten å leie båt med kran ?

Har fått ett forslag: løfte den ut i sjø med kranbil og sette den på bunn og så ta tauet over på vinsj fremme på min båt og løfte den litt opp med vinsj og så legge den på riktig plass med båten... klarer vinsjen dette ? Andre forslag ?

Maxum 4100 scb, Chenette III

Om ikke vinsjen greier det vil jeg tro floen greier det. Jeg la ut lodd til draghalen på virka 300 kg (landvekt) dette dumpet jeg bare utfor kaiet, dro Silver Vikingen så langt ned i baugen som jeg greide. Gikk bak i båten (vektstang) og kjørte ut. Kappet tauet. Ferdig. minuset med å bare la det falle er vel at man har dårlig kontroll med hvilke vei det lander så kan du bruke vinsjen er det en fordel. Ser og at du har feste øyer slik at du kan løfte den opp på en side og dermed lettere kan bakke det ut?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Har funnet ut at den kan veie ca 880 kg og i vann ca 500kg. Kan det stemme? Det er ca 4-6 meter dypt og sandbunn. Hvordan få den ut på riktig plass uten å leie båt med kran ?

Har fått ett forslag: løfte den ut i sjø med kranbil og sette den på bunn og så ta tauet over på vinsj fremme på min båt og løfte den litt opp med vinsj og så legge den på riktig plass med båten... klarer vinsjen dette ? Andre forslag ?

Kan være en fordel å sjekke dybden fra der en sjøsette lodda og til dit de skal ligge,

det ville være en tabbe å sjøsette ved en brygge dybde 10 m,  og så skal de til en plass med 6m dybde.

Med over 1m flo og fjære behøver du ikke sprenge vinsjen tar bare litt lenger tid.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Sender deg en IM, men til spørsmålet:

Satt ved kjøkkenbenken forleden og så noen gjøre den jobben på Sula-siden av fjorden her.

Da festet de en sånn 1m3 plasttank med gitter rundt, til loddet, sannsynligvis før den ble løftet på sjøen av kranbil. Så ble den fløtt ut til dit de skulle ha den, kappet festetauet og loddet falt til bunns.

Ikke uvanlig å bruke store blåser med nok oppdrift til dette.

Litt på siden, men om du skal la tau gå hele veien ned, gjennom øyet, så er det lurt å tre det gjennom en slange for å forlenge levetiden...

Da vi la ut flytebrygga for 6 år siden, brukte vi H-bjelker i stål på 500 kg hver, tau tredd gjennom slange og surret rundt.. La de på brygga, fløtte ut og lempet uti vannet.

Var faktisk nede med sjøen for en time siden og spekulerte i hvordan det kan rigges til med stag mellom land og brygge, istede for tau til bunn.

Redigert av Eureka (see edit history)

Sula-tipset til Eureka høres praktisk og trygt ut, 1kubikks palletanker kan du låne elller få rimelig hos Bunker oil i Skarbøvika tenker jeg. De er lette og relativt solide, når denne er moret i lodda før heising, vil de holde klossen i rett stilling eks. en meter under.

For å sikre at de kommer heelt rett, kan det være en dobbel sikring til palletank der siste slippsikring er en meter over bunn der du skal eks. :)

Ville ikke risikert innfestinga på ankervinsjen med dette!  Forestill deg belastning med litt småbølger..

Redigert av Kaffelars (see edit history)

Jeg tok et plastfat, tau fra det igjennom moringen og opp til ankervinsjen. Plastfatet løftet nesten 200kg, båten tok resten på ankervinsjen. Gikk kjempefint. Kappet tauet når jeg var i posisjon. 

Bølger er null problem, en holder på med sånn når der er vindstille og om morgenen før der blir trafikk på fjorden. 

3 x dybden er vel anbefalt hvis de små grå enda står meg bi. og en litt tung daumann cirka 3 meter fra bryggen såfremt det er dybde til det, hvis ikke må lengden tilpasses minste fjære. Dette for at ikke båten skal bli liggende å gnage på tauet

Kraft X arm

32-36 mm. Har du oppdretsanlegg i nærheten så hør med de, de skifter fortøyningstauene ofte

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...