Trophy Startet 23.April.2015 Link til dette innlegget Startet 23.April.2015 Som overskriften sier skal eg legge ut sjøfeste til flytebrygge. Det er 2 stk betongklosser som vist på vedlagt bilde Har funnet ut at den kan veie ca 880 kg og i vann ca 500kg. Kan det stemme? Det er ca 4-6 meter dypt og sandbunn. Hvordan få den ut på riktig plass uten å leie båt med kran ? Har fått ett forslag: løfte den ut i sjø med kranbil og sette den på bunn og så ta tauet over på vinsj fremme på min båt og løfte den litt opp med vinsj og så legge den på riktig plass med båten... klarer vinsjen dette ? Andre forslag ? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Jon-Kåre Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 Om ikke vinsjen greier det vil jeg tro floen greier det. Jeg la ut lodd til draghalen på virka 300 kg (landvekt) dette dumpet jeg bare utfor kaiet, dro Silver Vikingen så langt ned i baugen som jeg greide. Gikk bak i båten (vektstang) og kjørte ut. Kappet tauet. Ferdig. minuset med å bare la det falle er vel at man har dårlig kontroll med hvilke vei det lander så kan du bruke vinsjen er det en fordel. Ser og at du har feste øyer slik at du kan løfte den opp på en side og dermed lettere kan bakke det ut? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Roger jo Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 Har funnet ut at den kan veie ca 880 kg og i vann ca 500kg. Kan det stemme? Det er ca 4-6 meter dypt og sandbunn. Hvordan få den ut på riktig plass uten å leie båt med kran ? Har fått ett forslag: løfte den ut i sjø med kranbil og sette den på bunn og så ta tauet over på vinsj fremme på min båt og løfte den litt opp med vinsj og så legge den på riktig plass med båten... klarer vinsjen dette ? Andre forslag ? Kan være en fordel å sjekke dybden fra der en sjøsette lodda og til dit de skal ligge, det ville være en tabbe å sjøsette ved en brygge dybde 10 m, og så skal de til en plass med 6m dybde. Med over 1m flo og fjære behøver du ikke sprenge vinsjen tar bare litt lenger tid. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Jon-Kåre Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 Kan være noe å lese her https://baatplassen.no/i/topic/15805-tåler-ankervinsj-i-baug-å-løfte-600kg/ Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 Er ikke det enkleste å få lagt moringene på flytebrygga (på noen bord/plater så du ikke ødelegger dekket) buksere brygga dit du vil ha moringene og dumpe de fra brygga? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 (redigert) Sender deg en IM, men til spørsmålet: Satt ved kjøkkenbenken forleden og så noen gjøre den jobben på Sula-siden av fjorden her. Da festet de en sånn 1m3 plasttank med gitter rundt, til loddet, sannsynligvis før den ble løftet på sjøen av kranbil. Så ble den fløtt ut til dit de skulle ha den, kappet festetauet og loddet falt til bunns. Ikke uvanlig å bruke store blåser med nok oppdrift til dette. Litt på siden, men om du skal la tau gå hele veien ned, gjennom øyet, så er det lurt å tre det gjennom en slange for å forlenge levetiden... Da vi la ut flytebrygga for 6 år siden, brukte vi H-bjelker i stål på 500 kg hver, tau tredd gjennom slange og surret rundt.. La de på brygga, fløtte ut og lempet uti vannet. Var faktisk nede med sjøen for en time siden og spekulerte i hvordan det kan rigges til med stag mellom land og brygge, istede for tau til bunn. Redigert 23.April.2015 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 Trosse er gratis og en slipper å tenke på fornyelse de neste 20 år Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
mons Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 Heng loddene på kanten av brygga, tau ut brygga og kapp. Hvis du bruker tau ned til loddet og knytter stramt i øyet så du ikke får gnag holder det nesten evig. Vil du ha kjetting for vekten kan du ha 5 m tau hvis det er fire meter dypt og så skjøte på med kjetting. Da er det enkelt å bytte kjetting Sitér dette innlegget Mons Link to post
Trophy Svart 23.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 En del bra tips her, men blei litt skeptisk når e leste linken til Jon-Kåre. Det blir dypere utover fra "brygga"(steinmur) Skal ta en titt på vinsjen imorgen og fundere litt Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Kapteinbåt Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 Kommer an på tilkomst og avstand frå land, men mange kranbiler har kraner med lang rekkevidde, ergo heise dei rett på plass. Ellers hadde eg satsa på flyteelement, ala blåser, plasttønner osv Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 1.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2015 Har sett på vinsj som er en Lewmar med kjetting og 20kg anker. Ser bra solid ut, men tviler på om eg tar sjansen Trur det blir å krane betongklossene ned på kant på kanten av flytebrygga så det blir enkelt å vippe de på sjøen, men hvordan hindre de å lande oppned ??? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Kaffelars Svart 1.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2015 (redigert) Sula-tipset til Eureka høres praktisk og trygt ut, 1kubikks palletanker kan du låne elller få rimelig hos Bunker oil i Skarbøvika tenker jeg. De er lette og relativt solide, når denne er moret i lodda før heising, vil de holde klossen i rett stilling eks. en meter under. For å sikre at de kommer heelt rett, kan det være en dobbel sikring til palletank der siste slippsikring er en meter over bunn der du skal eks. :) Ville ikke risikert innfestinga på ankervinsjen med dette! Forestill deg belastning med litt småbølger.. Redigert 1.Mai.2015 av Kaffelars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 2.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2015 Jeg tok et plastfat, tau fra det igjennom moringen og opp til ankervinsjen. Plastfatet løftet nesten 200kg, båten tok resten på ankervinsjen. Gikk kjempefint. Kappet tauet når jeg var i posisjon. Bølger er null problem, en holder på med sånn når der er vindstille og om morgenen før der blir trafikk på fjorden. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 3.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2015 Eg hang moringene under flytebrygge og ventet på flo sjø. Slepte på plassog kuttet stroppene... Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 3.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2015 (redigert) Flere gode tips her Har også fått tips om flytebrygge med hull I midten til utsetting av moring. ....kanskje mulig å låne☺ Redigert 3.Mai.2015 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 5.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2015 Hvor mange ganger dybden må tauet være? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Jon-Kåre Svart 5.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2015 3 x dybden er vel anbefalt hvis de små grå enda står meg bi. og en litt tung daumann cirka 3 meter fra bryggen såfremt det er dybde til det, hvis ikke må lengden tilpasses minste fjære. Dette for at ikke båten skal bli liggende å gnage på tauet Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
glalaks Svart 6.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2015 Hvordan dumper mAn 880 kilo moring fra oppå flytebryggen? Det er jo ikke akkurat småstein det er snakk om;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Jon-Kåre Svart 6.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2015 Kraft X arm Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Trophy Svart 6.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2015 Jepp, men det blir nok ikkje det heller. Ser at vi har ICB containere (pallecontainer) på jobb, så vi får se :-) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 7.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2015 Hva slags tau skal en velge og hvor tykkt hvis en ikke får tak i trosse ? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Jon-Kåre Svart 7.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2015 32-36 mm. Har du oppdretsanlegg i nærheten så hør med de, de skifter fortøyningstauene ofte Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.