Jump to content

Vaske bort rust OG olje/diesel


Rs2-GTi

Recommended Posts

Driver og vasker ned en båt som skal gjenoppbygges etter å ha vært sunket (26 fot Bayliner). Primært sett søker jeg noe som kan ta olje/dieselfilm som ligger i hele kabinen, men gjerne også noe som er såpass sterkt at det tar litt rustflekker her og der. Har også litt mørk grå gro rundt vinduer etc som jeg sliter med å vaske bort på vanlig måte. 

 

Å ta noen rustflekker er jo greit, men å skrubbe hele kabinen på en 26 foter vil jeg slippe. Så hvilke "monstermidler" kan jeg bruke på olje/diesel? Kun glassfiber igjen i båten. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt mye zalo, og brukt tynner der det er ekstra vanskelige flekker... også har jeg vært på biltema og kjøpt polyuretan 2 komp maling og malt over... blir som nytt.

 

Ser forøvrig i tråden om oppussingen av båten din at du kanskje burde bruke litt zalo og tynner i motor rommet og male det etterpå...

Redigert av MorganX (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Zalo altså? Jo det løser jo opp fett, men kan jeg bruke det når f.eks Globex ikke har virket? 

 

Ja tenkte å male motorrommet også. Lurte litt på om jeg skulle se om jeg fikk lånt en sprøyte kanskje og bruke 2 kom maling. Ellers blir det pensel. Har du bilde av ditt motorrom forresten ? :)

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg prøver denne, du er ikke den første som anbefaler den. Men skeptisk til Biltema sine vaskemidler, det jeg har prøvd så langt av forskjellige ting har vært elendig. Det gjelder forsåvidt det meste av mainstream vaskemidlene, det fungerte veldig mye bedre før alle mijøhensynene kom inn i bildet. 

Link to post
Share on other sites

He he, skjønner hva du mener, men her tror jeg du blir overrasket. Skulle tro denne ikke gikk under miljøhensyn slik den virker. Et annet tips er oppvaskmasinpulver. Har blandet ut dette med varmt vann. Litt kraftig blanding. Dette fjerner også det meste. Husk hansker!

All den driten man får kjøpt på sprayflasker i butikken dreier seg kun om markedsføring og profitt. Kom klart frem i siste episode av FBI.

Redigert av Torsen67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En annen ting, olje og diesel løser seg faktisk lettest opp ved å tilføre mer olje/diesel. Javel, like langt tenker du. Men hvis du tar en grov svamp som er satt godt inn med hvilke som helst matolje så kan dette faktisk virke godt.

 

Når jeg har stått en hel dag å skrudd på gammel motor og hendene mine er køl svarte, så gnir jeg inn hendene med billig olivenolje i noen minutter FØR jeg vasker hendene med såpe og vann. Er som natt og dag. Møkka bare renner av.

Link to post
Share on other sites

Jeg holder på å vaske mitt motorrom som har vært marinert i olje/diesel/frostvæske og en dæsh sjøvann. Sånn ca minst 5 års tid. I bunnen lå det dessuten sand som ballast. Løst under glassfiber. Den ble til tjæresand.

Best resultat hittil har vært rødsprit.

Sprayet på Rema 1000 våtservietter for barnerumper. Ligger der bleiene ligger og koster 10 kr for en pakke.

Jeg kjøpte en 4 liter rødsprit kanne for 100kr på biltema. Helte over i Biltemas sprayflaske for 39.90. Sprayet på en våtserviett og tørket.

 

jeg skyller med mye vann. Som jeg suger opp med Biltemas våtstøvsuger for 599 kr.

Den tåler olje også.

Link to post
Share on other sites

En annen ting, olje og diesel løser seg faktisk lettest opp ved å tilføre mer olje/diesel. Javel, like langt tenker du. Men hvis du tar en grov svamp som er satt godt inn med hvilke som helst matolje så kan dette faktisk virke godt.

 

Når jeg har stått en hel dag å skrudd på gammel motor og hendene mine er køl svarte, så gnir jeg inn hendene med billig olivenolje i noen minutter FØR jeg vasker hendene med såpe og vann. Er som natt og dag. Møkka bare renner av.

Før i tiden brukte vi margarin som håndrens når vi hadde mekket motor.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Du kan bruke fosforsyre for å fjerne rustflekker.  Du kan også bruke cola.  Cola inneholder fosforsyre, og det er fosforsyren i colaen som løser rusten.  Andre rensemidler som markedsføres som rustfjerner inneholder som regel fosforsyre som den aktive ingrediensen.  Faremessig er fosforsyre på nivå med sitronsyre.  I forhold til andre syrer er fosforsyre i særklasse mot rust siden det oppstår en kjemisk reaksjon som danner jernfosfat.  

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

felgrens / rustvask kan også være basert på Oksalsyre 

 

ferro-bet rustfjerner (som er kraftigere enn rustvask) er basert på fosforsyre ja og inneholder i tillegg litt sink. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...