Jump to content

Raymarine DSM30 ekkoloddmodul - kabel til E80

arkmarin

Recommended Posts

Jeg har E80 plotter om bord. Jeg har også en nettverks-switch fra Raymarine, for å ha min bærbare PC tilkoplet systemet, slik at jeg kan redigere ruter mm, samt å få plotterbildet også fram på PCen. Jeg har savnet ekkolodd, da jeg kun har hatt dypde. I vår kjøpte jeg ekkoloddmodul med giver, som er nødvendig for å få ekkolodd på plotteren. Manualen viser at modulen koples til systemet med en Seatalkhs kabel til nettvers-swicthen. Jeg dro på Clas Ohlson og kjøpte en skjermet nettverkskabel og plugget inn i mellom switchen og modulen og trodde at alt skulle bli ok, men nei.

Plotteren finner ikke ekkoloddet. På ekkoloddmodulen blinker en grønn lampe, som viser at alt er ok. Jeg forsøkte også å kople nettverkskabelen rett til plotteren, uten at det hjalp.  Jeg har derfor bestilt original kabel fra Raymarine, men den var ikke på lager, slik at jeg får den ikke før i neste uke.

Har noen erfaring med dette? Er ikke standard nettverkskabel godt nok for Raymarine?

Redigert av arkmarin (see edit history)

Utfordringen er at std nettverkskontakter (RJ45 kontakter) kommer ikke dypt nok inn på Raymarine utstyr. Du må tilpasse kontakten noe slik at den kommer ca 3-4 mm lenger inn.

Hvis du ser på bildet under av en std kontakt så må den kanten du ser nederst flyttes ca 3-4 mm lenger bakover. Gjøres enkelt med en fil eller Dremel...

bilde

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Dette stemmer bra med min erfaring også. Jeg skulle strekke ny ledning gjennom et trangt hull og måtte fjerne den originale pluggen. Endte opp med å skjøte inn den originale igjen etter kabelen var ferdig trukket, for standard rj45 kom ikke langt nok inn i kontakten sin. Dette var også på en E80 men antar det er likt for alle Raymarine produktene.

-Xlnt

Redigert av Xlnt (see edit history)

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...