Jump to content

Kona har fortsatt ikke vart i ny båten


joelle

Recommended Posts

.... båten har nå ligga ved brygge en uke i hjemmehvavn, uten att kona har tatt seg bryet ned. Innen det brukte jeg to uker for att prime stoffe osv. oppe i asker ikke ett besøk..............

Definitivt et problem - kanskje på tide å "investere" litt kvalitetstid sammen med kona...........?

 

Sett fra manges båtkoners side: Båt = Elskerinne - Ny båt = Ny elskerinne! :rolleyes:

 

Håper at det ordner seg!

:smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Du skal se at når det blir varmere i været og det blir mere båtliv på fjorden så kommer nok både lysten og interessen... Jeg tror nok at mange damer ikke er så interessert i selve båten som vi gutta, men heller er mere opptatt av opplevelsen rundt det hele! Kanskje du skal være fornøyd med at hun aksepterer at du bruker så mye tid i båten,- det er ikke alle som gjør det. Det kommer selvfølgelig ann på situasjonen hjemme.

 

Uansett vil jeg oppmuntre deg til å være ved godt mot. Det kommer nok bedre tider etterhvert som temperaturen stiger,- tipper jeg!

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Kanskje hun fikk båten litt i vrangen den tida det var så mye som gikk litt snett? Rett og slett ble kjei hele prosjektet som tok så mye tid og irritasjon?

Det går nok over, som gutta sier her, det er utrolig hva fint vær og båtliv på sjøen forøvrig kan kurere! :yesnod:

 

Ellers så fikk vi (endelig, etter litt vanlig "i siste liten" trøbbel) ut båten på torsdag. Allerede i går hadde mor og mini-kaptein første tur aleine - vi hadde nemlig fri, rederen måtte på jobb :wink:

Så, heldigvis, noen av oss hunkjønn koser oss på vannet...

 

A mor

Link to post
Share on other sites

Litt synd dette her da, joelle, slik som du har strevet med prosjektet.

Tror du må trå til med litt finesse og planlegging. Kanskje hun har et favorittsted du kan legge opp en overraskelsestur til? Hva med en god flaske vin og noe snadder til turen? En blomsterbukett sammen med en litt forseggjort innbydelse til jomfrutur? Å dele gleden gir dobbelt glede, vet du, og det gjelder så absolutt båtgleden....... ( Og la henne ikke føle at nybåten er en konkurrent....)

Håper dere får masse glede av nybåten, ønsker dere en flott sesong!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok at mange damer ikke er så interessert i selve båten som vi gutta, men heller er mere opptatt av opplevelsen rundt det hele

<{POST_SNAPBACK}>

Tror nok dette stemmer meget bra. Min kone vil ha båt, men gidder ikke ta turen ut i båten når jeg holder på, enda den bare ligger 25m fra huset.

PS: Ikke nå, nå ligger den på sjøen.

Kjelli

Link to post
Share on other sites

Hvet ikke hva jeg ska si. Ny båten har nå ligga ved brygge en uke i hjemmehvavn, uten att kona har tatt seg bryet ned.

 

Innen det brukte jeg to uker for att prime stoffe osv. oppe i asker ikke ett besøk..............

<{POST_SNAPBACK}>

Kunne ikke være mer enig med deg TMS. :smiley:

 

Til Joelle:

Siden du velger å diskutere slikt på nett, bør du krysse fingrene og håpe at kona ikke leser det. Da er nok alt håp ute for bestandig. Da får de det gjerne for seg at man klager på dem og henger dem ut i all offentlighet. Hverken blomsterhandlere eller gullsmeder makter å bøte på slikt, med det første. På den annen side ser det temmelig svart ut uansett. Når man kjøper flunk ny båt og ikke kona engang stiller opp for å se den når den overleveres, ja da har du et problem. Når båten så ligger der, fiks ferdig i båsen sin og vårsola skinner om kapp med blankpolert stål og strålende hvit gelcoat, ja da er alt håp ute. Når hun ikke en gang har interesse for å se ditt nyinnkjøpte vidunder, hvordan skal du da klare det nærmest uoverstigelig hinderet med å få henne med på tur? Sette seil, ordne med fendere og tauverk? Ferie? Overnattingsturer? Vind? Mye vind?

 

Jeg antar at du skriver her for å få råd. Mitt råd til deg er at enten så bruker du båten stort sett uten kone ombord og innfinner deg med at din kone ikke er særlig interessert i det hun antagelig kaller for din båt. Alternativt får du bare selge båten og finne på en fritidsaktivitet som appellerer til både henne og deg selv.

 

Det er likevel håp. Du bør finne ut om den labre interessen gjelder båtlivet generelt eller om det bare gjelder seilbåt. Min kone har lagt ned veto om seilbåt, men det gjorde hun heldigvis krystallklart i forkant. Derfor er vi lykkelige eiere av vår egen flotte motorbåt.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Erfarer det samme om dagen. Kona har ikke sett den nye båten ennå. Noe av grunnen er at vi fikk ei jente samtidig som båten og hun er jo bare 3 uker gammel nå. Men kona gleder seg veldig til varmen kommer og vi skal få fine turer på vannet. Det er bare slik det er med noen kvinner - opplevelsen er det de setter mest pris på. Det ordner seg nok for oss begge om ikke så lenge skal du se. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Et tips kan være å gi din kone ansvar for et området ombord - innredning el.l.. Et område hvor KUN hun bestemmer. Dette gir eierfølelse og interessen øker. Dette er en psykologisk greie som brukes bevisst ved innføring av nye systemer (data etc) i arbeidslivet. Det dreier seg om å "involvere". Ikke gjør din kone til en passiv tilskuer.

 

Uansett - dette ordner seg. Vent til solen og varmen kommer. Vent til hun får smaken på ny båt....og hva dette bringer med seg (nytt er nytt -- okke som er).

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Joelle,

 

et tips:

 

dette er også et eksempel på ting du ikke bør løse via nettet! (ref forrige sak)

 

Snakk med henne ikke oss !

<{POST_SNAPBACK}>

:smiley:

Jeg er ju ikke så naiv att jeg prøver og løse ett eller annet over nettet. Men det er og interesant og se hvordan mange andre har det i forhåll, båt /kone.

 

Det er relativt vanligt blant folk jeg kjenner som har båt att det hele og fulle ansvaret vedrørende båten ligger på mannen i huset. Og på samme gang så er det bomerangen som da kommer tilbake, etter ett antall timers svettende og bannende i båten "hvordan klarer du og bruke så mye tid der".

 

Så hvis det er noen her som har oppfattet att jeg prøver meg på en problemløsning over nettet, nei det var ikke det som var tanken med denne. :wink:

Link to post
Share on other sites

Joelle, jeg ser poenget ditt.

 

Til dere andre, dette faller sammen med det vi flere ganger har diskutert tidligere, nemlig å få bedre halvdel bedre engasjert i båten, joelle : jeg antar det er dette du mener ?

 

Jeg er heldig. Jeg har en kone samt barn som maser om å få komme ned i båten, de får ikke lov. Ihvertfall ikke før alt av dørker etc., er ferdig behandlet. Fortsatt maser de. Gjerne vil de også sove i båten selv om den ikke er seilingsklar, men de sover gjerne i båten der den nå ligger. Med andre ord, jeg er kjempeheldig.

 

Hva er årsaken til at jeg er så heldig ? Jeg tror nøkkelen ligger i å lytte og ta til seg signalene for hvordan min kone samt barn ønsker at båten skal bli seende ut utseendemessig samt innredningsmessig. Det er svært lite jeg har gjort i båten uten at dette er tatt opp med familien. Alle får da oppfylt sine ønsker.

 

Av og til er kona lei av båten. Dette skyldes ikke mangel på lyst for sjøliv eller noe lignende. Det skyldes kort og godt at jeg tilbringer for mye tid der. Ok, da er det mitt ansvar å ta hensyn. Eksempel på dette er at vi sist helg dro på hytta istedet, til tross for bortimot perfekt båtpussevær.....

 

Vi mannfolk er veldig selvsentrerte (om noen føler seg støtet ved at jeg uttaler dette, legg merke til at jeg skriver VI :wink: ) I disse tider tenker vi båt 24 timer i døgnet. Familien fortjener bedre !

 

Joelle, dette var selvsagt generelt ment (og det vet jeg du tolket det som), men vi har ansvar for å inkludere alle på den beste mulige måte. At din kone enda ikke har vært i skuta, ville jeg ikke tatt for tungt enda. Kanskje det er slik at hun er "ansvarlig" hjemme, mens du er ansvarlig for båt/bil etc ? Hun venter kanskje til at båten er ferdig, slik at hun DA begynner å nyte sjølivets gleder ?

 

Dette går bra :wink:

Link to post
Share on other sites

:smiley:

Men det er og interesant og se hvordan mange andre har det i forhåll, båt /kone.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er av den heldige typen, kona leser blader og bøker om båter og båter på tur. Når vi solgte den vi hadde så var det hun som spurte om å reise å se på andre. Desverre for henne var det båt nr 2 som vi så på som vi kjøpte. Denne var vi enige om som den forrige men nå likte begge båten. Når en bytter båt blir det jo gjerne litt ekstra interiør som skal på plass og det er hennes departement.

Redigert av Gladiator (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en kone som ikke er spesielt begeistret for båt og båtlivet, men det visste vi begge to før vi kjøpte båten. Det lå altså allerede før vi kjøpte båten i kortene at dette var noe jeg ville bruke min fritid på.

Vi håper også begge at jeg får ungene til å like å dra på sjøen slik at vi kan kose oss der. Kona ga klar beskjed om at hun kun blir med på de få varme sommerdagene når hun kan ligge på dekk og sole seg.

Greit nok synes jeg så lenge vi begge vet hvor vi har hverandre og hun synes det er veldig greit å ikke gå rundt å føle at jeg har forventninger til henne.

 

Men når båten endelig kom i havn og den var bruksklar har også hun blitt nyskjerrig. Vi har hatt flere turer sammen og hun har kost seg. Særlig gøy synes hun det var å kjøre båten, så nå får vel ikke jeg slippe til ;) Det skumle er at hun viser seg å være et fartsmonster som bare vil kjøre på full guffe :-)

 

Det jeg mener er at det er vel ikke så farlig om kona ikke er med når en har diskutert gjennom dette på forhånd. Så får en ta en eventuel økende interesse fra kona som en flott overraskelse.

Men det må sies at jeg er veldig forsiktig med å ikke bruke for mye tid i båten og at jeg som oftest foreslår å ta med meg ungene.

Ingenting er å komme hjem til en kone som har fått et par timer fri til å gjøre sånne ting som bare damer gjør.... ;-)

 

tj

Redigert av tj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan hende at din kone velger å markere at båten - den er i første rekke ditt projekt. Din prioritering av både penger og tid.

 

Eller at hun ikke er fullt ut enig i båtkjøpet, men ikke tør si det rett ut. Kanskje frykter hun en konkurrent, i alle fall om tidsbruk, eller muligens har hun sine egne prioriteringer som hun håper på å få gehør for ved neste korsvei, eller frykter nå går i vasken. Det virker i alle fall som det er et eller annet hun demonstrerer eller ikke alt for konstruktivt forsøker å fortelle.

 

 

Vet ikke hvor mye du har involvert henne på forhånd, latt henne være med på å bestemme valget av båt, størrelse pris, planløsning, farger etc. Og om premissene for kjøpet er klare. F.eks hvor mye bruk dere regner med, blir nå all ferie og fritid lagt til båt etc.

 

Båtkjøp vil for de fleste familier innebære en betydelig utgiftspost og tidsbruk som ofte vil måtte gå på bekostning av andre ting man også kunne ha lyst til og lyst på.

 

I de fleste forhold er båten som sådan mannen greie, mens båtlivet ofte er felles. Tror det er viktig å involvere partneren tidlig om man går svanger med et båtkjøp. Klargjøre premisser om økonomi og tidsbruk. Gi klar beskjed om at hennes meninger og valg omkring båten virkelig betyr noe.

Får man til en deling av ansvar, helt eller i alle fall delvis, - også om å holde i ratt og styrekjepp, navigasjon etc. - ja så er man en heldig mann, også av sikkerhetsmessige grunner. Det er ikke til å komme fra at mange menn vil beholde full kontroll selv. Og da er det ikke til å undres over at hobbyen kan virke som en relativt ensom affære.

 

Har selv en kone som elsker sjølivet, og som gleder seg med meg om båten. Hun vet hva båt og sjøliv betyr for meg, og at om vinteren blir jeg en smule mørkemann.

 

Heldigvis har vi hatt like synspunkter i valg av seilbåt. Hun er først og fremst opptatt linjer og estetikk. Utstyrsfronten overlater hun helt og holdent til meg. Interessen for duppeditter er ikke en gang slumrende.

Samtidig er hun klar på at båten er mitt projekt, og at hun har sine som hun må få rom for.

 

Har foreslått at hun tar et seilkurs på egenhånd, men det får bli hennes valg. Det er ingen vits i late som om/presse på at dette er like mye hennes som min hobby. Men vi er enige om at hun skal kunne håndtere båten alene om noe skulle skje. Og med trening kommer gjerne interessen sigende...

 

Litt mer spesielt kanskje er det at hun har hele ansvaret for bilen, den bruker jeg fint lite og har tilsvarende interesse for. Jeg bærer sommerdekkene opp av kjelleren og hun skifter dem på et solfylt sted.

Her har hun en pedagogisk oppgave overfor meg...

Link to post
Share on other sites

:confused: Kona mi er heller ikke spesielt glad i båtlivet, noen ganger når vi sitter på terassen på fredags ettermiddag/kveld og båtene går forbi ut fjorden sier hun at "nå har du båttryne igjen" :yesnod: - Da hender hun sier ja, så får vi pakke å reise ut da!! :sailing: Da er jeg rask til å pakke og gjøre "sjøklart" :yesnod::yesnod:
Link to post
Share on other sites

:confused:  Kona mi er heller ikke spesielt glad i båtlivet, noen ganger når vi sitter på terassen på fredags ettermiddag/kveld og båtene går forbi ut fjorden sier hun at "nå har du båttryne igjen"  :yesnod:  - Da hender hun sier ja, så får vi pakke å reise ut da!!  :sailing:  Da er jeg rask til å pakke og gjøre "sjøklart"  :yesnod:  :yesnod:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Stakkars! :confused:

 

Føler virkelig med deg. Han en bror (eller 2) som har det likedan.

 

Er selv bortskjemt da kona elsker sjøen og båtlivet. :yesnod:

 

:cheers:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kona mi er vokst opp i båt - hadde båtførerprøven og VHF-kurs lenge før meg :wink:

 

I forfjor høst sjekket jeg ut mulige båtkjøp, og kom på finn.no over Skibsplasten vi nå er de lykkelige eiere av.

 

Jeg sa til kona at det var en OK båt i Brattvåg ved Ålesund som var til salgs. Men motoren var noe større enn vi hadde pratet om. I stedet for å lage innsigelser sier hun 'men da tar vi den da' :yesnod::yesnod::yesnod:

 

Det er henne som har fått meg så båtfrelst som jeg etterhvert er blitt - jeg som er vokst opp i Indre Agder og greier :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...