DieselDahl Startet 4.Mai.2015 Del på Facebook Startet 4.Mai.2015 Mange båter har ankervinsjer med taukabular (gipsy) i tillegg til kjettingkabularet. Hvor mange er det som bruker dette ved fortøyning? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 5.Mai.2015 Del på Facebook Svart 5.Mai.2015 Jeg hadde dette på White Lady. Brukte det aldri. Annet en til ekstra tamp i land når jeg fortøyde for storm i vinterhavna. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Hulda Svart 5.Mai.2015 Del på Facebook Svart 5.Mai.2015 Regner med at du mener vertikale ankerwincher. Jeg har taukabular på horisontal ankerwinch, egner seg dårlig til fortøyning. Derimot bruker jeg ofte skjøtewinchene til fortøyning. Hulda kan være tung å dra inntil når det blåser fra gale kanten. Sitér dette innlegget Link to post
Steini Svart 5.Mai.2015 Del på Facebook Svart 5.Mai.2015 med god vind i sida, bruker også eg skjøtevinsjer. Har tenkt tanken med ankervinsjen, men er litt dårlig plassert i forhold til kryssholtet mitt. Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
DieselDahl Svart 5.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2015 (redigert) Jeg har en Ilas Admiral 1000W montert i baugen og det er vel meningen at denne skal kunne brukes til forhaling av fortøyningstau. http://www.ankervinsj.no/ilas-admiral-1000w.php Men da må jeg løfte av kjettingen og det er noe styr. Hadde det vært en kjapp løsning for å koble bort kjettingen kunne denne vært grei men sånn som den er bygd blir den aldri brukt. Redigert 5.Mai.2015 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
trixie2 Svart 5.Mai.2015 Del på Facebook Svart 5.Mai.2015 Angående skjøtewincher: Fikk ideen her en dagen i båthavna at disse kan brukes som ett ekstra sikringspunkt for akterfortøyningen ytters på utliggeren i skarp vind. Etter at jeg kom hjem i godstolen, tenkte jeg at det var kansje ikke så lurt likevel. Hvoran vil det gå med mekanikken inni winchen hvis den brukes til permanent fortøyning eller sikring? Noen som kan bekrefte eller avkrefte mine bekymringer for å ødelegge winchen hvis den blir brukt til fortøyning? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 5.Mai.2015 Del på Facebook Svart 5.Mai.2015 Men da må jeg løfte av kjettingen og det er noe styr. Hadde det vært en kjapp løsning for å koble bort kjettingen kunne denne vært grei men sånn som den er bygd blir den aldri brukt. men er ikke ving-'skruen' på siden........att du frikopler kjettingen, på min gamle vinsj var det så, det var en friksjonskopling Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
DieselDahl Svart 5.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2015 Godt poeng! Hadde tenkt at denne kun var til å justere friksjonen på kjettingkabularet men det burde jo funke fint så lenge den ikke drar seg på under vinsjing av tau..... Sitér dette innlegget Link to post
Ruby Svart 5.Mai.2015 Del på Facebook Svart 5.Mai.2015 I hjemmehavn fortøyer jeg med hekken inn mot flytebrygge og baugforankring som jeg strammer opp med vinsjen på fordekk. Min vinsj har tilsvarende funksjon som den du har bilde av ovenfor. Fungerer helt flott. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.