Jump to content

Bo i båt, råd, tips båtvalg, håndtering av vinter?


DC_Tobben

Recommended Posts

Lykke til som båtboer. Har vært det mer eller mindre i en del år. alt om båt og hva du trenger sagt mang en gang allerede, så jeg har derfor ikke noe å tilføye- Men er sjokka over strømprisene de snakker om her .2.5kw/t???? er jo helt borti natta. I Sandefjord betaler vi hva komunen betaler inkl nettleie+ ett vedlkeholdstillegg: tror totalprisen var 0,70-0,80 +mva sist vinter.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

 Men den varmeren som fulgte med er en parafin varmer fra 1985, det spørs om den er så mye og satse på.  

 

Om det er en Wallas 1800 Sail, Wallas 2400 eller Wallas 3200, er det noe å satse på. Ingen deler er utgått å dato til disse varmerne. Og selv om du må skifte ut det meste, er det billigere enn å kjøpe nytt.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Parafin er dyrere å fyre med enn diesel, til gjengjeld så bruker den mindre strøm til gløding. Billigste pris for Fritidsparafin (anbefalt til Wallas) er kr 139,- for 4 ltr dunk hos Felleskjøpet. Typisk snittforbruk for Wallas varmere = 0,1 ltr /kw varme.

 

Forbruk til gløding: ca 5-6 A i 2,5 min (parafinvarmer), 8,5 A i 4-4,5 min (dieselvarmer)

 

Du kan ikke bruke diesel på en parafinvarmer, men du kan bruke parafin på en dieselvarmer.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg skrev dette tidligere i tråden, men;

 

Dersom det er behov for å skifte skrogtrekk i båten, så anbefaler jeg at du legger/ limer skrogisolasjon direkte på innvendig skrog før du limer på nytt skrogtrekk. Det gir en enorm forbedring mtp varme og fyringsbehovet. Båten blir lunere, mindre støy utenfra mm.

Viktigst, det skal ikke mye tilført varme til for å holde god temp.

 

I comforten har jeg lagt 10mm skrogisolasjon fra Maritim.no samt 19mm Armaflex, som er litt av samme greia, før jeg limte på nytt 3mm skrogtrekk. Nytt skrogtrekk i gammel båt er er stort løft.

 

Skrogisolasjonen til Maritim har blitt litt stiv i pris, men du sparer det inn på mindre fyringsutgifter og kan kjøpe en mindre og rimeligere varmer..

 

Om det er noe båtlukt ombord, så sitter garantert noe av dette i skrogtrekket også.

 

Etter å ha tettet en svettende dieseltank og lagt nytt trekk hos meg, er båtlukta borte...

 

- gratulerer med seilbåt!

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Halden ja, rigger du ned så kommer du inn i elven å her fryser det ikke. Helårsplass ligger på rundt 5lapper her ink moderat strømforbruk å vann i sommer mnd. Hvor bred er båten?

Båten er 3.25 bred og stikker 1.85 dypt, masten er vel rundt 15.5 meter og jeg har forstått det riktig :p

Jeg tror jeg skal prøve å unngå å rigge ned, jeg lurer litt på å prøve å holde meg rundt "bassenget" så

jeg har noenlunde praktisk tilgang til service anlegget (do/dusj/klesvask). Skulle det bli sånn at jeg flytter

meg inn i elven trenger jeg mannskap til nedrigging, og litt usikker på hvor jeg skal gjøre av masta.. den 

er tross endel lenger en selve båten. 

 

Lykke til som båtboer. Har vært det mer eller mindre i en del år. alt om båt og hva du trenger sagt mang en gang allerede, så jeg har derfor ikke noe å tilføye- Men er sjokka over strømprisene de snakker om her .2.5kw/t???? er jo helt borti natta. I Sandefjord betaler vi hva komunen betaler inkl nettleie+ ett vedlkeholdstillegg: tror totalprisen var 0,70-0,80 +mva sist vinter.

Det har vært nevnt endel ganske syke strømpriser ja... heldigvis virker de ganske kurante i halden, er vel

omtrent 1 kr pr kw/h, men det varierer jo. 

 

Mulig jeg skrev dette tidligere i tråden, men;

 

Dersom det er behov for å skifte skrogtrekk i båten, så anbefaler jeg at du legger/ limer skrogisolasjon direkte på innvendig skrog før du limer på nytt skrogtrekk. Det gir en enorm forbedring mtp varme og fyringsbehovet. Båten blir lunere, mindre støy utenfra mm.

Viktigst, det skal ikke mye tilført varme til for å holde god temp.

 

I comforten har jeg lagt 10mm skrogisolasjon fra Maritim.no samt 19mm Armaflex, som er litt av samme greia, før jeg limte på nytt 3mm skrogtrekk. Nytt skrogtrekk i gammel båt er er stort løft.

 

Skrogisolasjonen til Maritim har blitt litt stiv i pris, men du sparer det inn på mindre fyringsutgifter og kan kjøpe en mindre og rimeligere varmer..

 

Om det er noe båtlukt ombord, så sitter garantert noe av dette i skrogtrekket også.

 

Etter å ha tettet en svettende dieseltank og lagt nytt trekk hos meg, er båtlukta borte...

 

- gratulerer med seilbåt!

Takk takk :). Du har vært inne på det tidligere ja, du har et veldig godt poeng når du nevner lukt, 

antageligvis sitter noe av det i et ganske morkent tak. Men det er ikke spesielt mye "båtlukt" i denne, 

taket er av solide plater som er skrudd fast, ikke et trekk som henger og slenger 10 cm under selve

takflaten/skroget. Han nevnte at båten skal være isolert, så det er nok det de platene er, er nok ikke 

veldig tykt, men alltids bedre en ingenting. 

 

Det å plassere glava matter på dekket skal nok bli en utfordring. I og med at det ikke akkurat er noe 

større flate flater som ikke er tatt opp av luker, skinner til forseil, røstjern, lufting og diverse annet... 

 

 

Basert på det noen skriver får jeg vel kanskje revurdere igjen om en diesel varmer er verdt investeringen

og bryet, selvom jeg igrunn hadde bestemt meg for å prøve å klare meg uten. 

Redigert av DC_Tobben (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke annet enn strøm basert oppvarming, går helt til strømmen går. Da blir det kaldt. Erfaringsmessig vil strømmen gå noen timer i løpet av vinteren, ofte når det passer dårligst.

Har selv tilgang på 2x16ah inn i båten + Dieselvarmer 3.5kw og en 3.5kw gassvarmer, den siste normalt i bruk på akterdekket, Kan i nødsfall tas ned i båten, er anda ikke vært gjort, da er selvfølgelig god lufting en forutsettning.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Gratulerer som båtboer!

 

Nå kjenner jeg ikke Halden og elva der, men jeg har hørt at noen elver kan få tykke isflak som kommer susende ned og gjør stygge skader på båter. Har ikke opplevd det selv, men er kanskje noe å tenke på?

Redigert av Stratusen (see edit history)

Solcellepaneler, regulatorer, batterier, invertere og tilbehør:

www.2soler.no

Link to post
Share on other sites

I Halden (Tiste-elva) kommer det ikke noe is. Ikke noe å bekymre seg for. Regner med at du får plass nede ved Høvleriet, mellom Rema 1000 og Clas Ohlson (praktisk). Det gror heller ikke på båten der, og det ligger i en huk, der det ikke er så mye strøm. Tror det bor flere andre i båter der.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer og lykke til som båtboer!

 

Jeg kommer litt sent inn i denne tråden - så den ikke før nå. Jeg har selv aldri bodd i båt, men ville tvert ha gjort det om det hadde høvet seg slik :-)

 

Jeg prøver å samle informasjon om båtboerliv på båtwiki'en - ønsker gjerne tilbakemelding og/eller editeringshjelp fra de som har førstehåndserfaring med dette :-)

 

Gass er jeg i hvert fall vant med, sikkerhet er viktig. Vil du si at gass er veien og gå? Hvis noe skulle gå galt  

så er både jeg og båten ferdig, men. Nå har ikke jeg sett for mye på oppbygning av ventiler og slikt i et gass

brenner oppsett, men det er kanskje lagt opp slik at uhell med gass beholder er tilnærmet umulig?

Det ble parafin ser jeg.

 

Personlig er gass min favoritt; det er forholdsvis billig. Dersom noe skulle gå galt, så kan det gå svært galt - men sannsynligheten for at ting skal gå galt er svært lav dersom man følger alt av forskrifter, anbefalinger og krav i ISO-standardene, samt generelle anbefalinger. Tross alt, hvor ofte hører vi om båter som eksploderer? Sjeldent! Å legge om til gass i en båt som i utgangspunktet ikke er laget for dette kan imidlertid være lite trivielt.

 

Takker for tips, kjøpte båt på lån sier du? :eek:  Det hadde jeg aldri våget å kjangse på

personlig. Selv når jeg eventuelt er ferdig med bachelor om 3 år så vil jeg ha en buffer

å gå på.

De fleste låner til boligkjøp, så hvorfor ikke låne når man skal bo i båt? :-)

 

Å bo i båt er ikke nødvendigvis økonomisk lukrativt, men det kan bli en god del rimeligere enn å leie hybel, slik sett er det jo en investering. 

 

Av den enkle grunn at 30 fotere til 100 000 ikke er i tipp topp stand, og jeg ville ikke bodd i en båt som er noe mindre en tipp topp stand.

En båt er aldri i tipp-topp stand, det er alltid ting som må fikses på og vedlikeholdes på en båt. Dersom man er perfeksjonist må man regne med å bruke all tilgjengelig fritid og mer enn det på å fikse båt, nesten uansett hvor stort budsjett man legger opp til (og jo mer utstyr det er i båten, jo mer kan gå galt ... og jo større båt, jo mer vedlikehold). Dersom man kan senke skuldrene litt og prioritere det viktigste vedlikeholdet, så kan det være overkommelig, selv med en relativt gammel båt.

 

Min forrige båt betalte jeg 50 lapper for. Jeg har hatt folk boende i båten i måneder i strekk.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan vi si at vi har en grei gjøreliste/oppsumering her?

 

1. Lære å seile

(...)

Har du kommet deg noen vei med dette enda? :-)

 

Det er ikke et must å lære seg å seile før man kjøper seilbåt - tross alt, en seilbåt med motor er jo også en motorbåt, så man kan jo bruke den endel uten kunnskap om rigging og seil. Dog er det en ubetinget fordel å vite hvordan man får opp seilene når man har fått motorstopp ...

 

Jeg fikk i underkant av én times opplæring av en kompis da jeg hentet min første seilbåt, og har seilt videre siden da. Jeg tror fortsatt jeg kunne hatt bruk for et kurs i trimming av seil :-)

Link to post
Share on other sites

De fleste låner til boligkjøp, så hvorfor ikke låne når man skal bo i båt? :-)

 

Å bo i båt er ikke nødvendigvis økonomisk lukrativt, men det kan bli en god del rimeligere enn å leie hybel, slik sett er det jo en investering. 

Jeg endte opp med gass. Når det gjelder lån så vil jeg si at du er betydelig mindre utsatt,

og generelt mindre utgifter/påkostninger i en leilighet/bolig sammenlignet med båt. Derfor

ville jeg hatt en litt større margin om jeg kjøper båt sammenlignet med leilighet.

 

Dette er vel egentlig ikke noe jeg sier basert på erfaring, men jeg regner bolig som tryggere

og mindre utsatt, samt færre slitedeler enn båt :p. Leilighet blir ikke nødvendigvis regnet som

et automatisk tap av penger, i motsetning til båt.  

 

Har du kommet deg noen vei med dette enda? :-)

 

Det er ikke et must å lære seg å seile før man kjøper seilbåt - tross alt, en seilbåt med motor er jo også en motorbåt, så man kan jo bruke den endel uten kunnskap om rigging og seil. Dog er det en ubetinget fordel å vite hvordan man får opp seilene når man har fått motorstopp ...

 

Jeg fikk i underkant av én times opplæring av en kompis da jeg hentet min første seilbåt, og har seilt videre siden da. Jeg tror fortsatt jeg kunne hatt bruk for et kurs i trimming av seil :-)

 

Jeg har ikke kommet noen vei med seiling enda, jeg fikk ihvertfall noen tips og en gjennomgang av

tauene når jeg/vi kjørte over båten med forrige eier. Jeg fikk også en bok som jeg har sett litt i. Det

som står igjen er vel egentlig å ta en tur, få opp seilene og se hvordan det går, får ta det litt forsiktig

til å begynne med, antageligvis prøve å håndtere ett seil om gangen.  

Link to post
Share on other sites

Jeg endte opp med gass. Når det gjelder lån så vil jeg si at du er betydelig mindre utsatt,

og generelt mindre utgifter/påkostninger i en leilighet/bolig sammenlignet med båt. Derfor

ville jeg hatt en litt større margin om jeg kjøper båt sammenlignet med leilighet.

Sant nok. Det er nok av historier her på båtplassen om folk som har kjøpt "katta i sekken" vedrørende båtkjøp - i enkelte tilfeller har man kanskje juridisk rett på å få hevet kjøpet, men det er ikke alltid det er realistisk å få penger tilbake. Pluss at man som uerfaren båteier fort kan gjøre såpass mange tabber at båten raskt taper seg i verdi.

 

Nå må det sies at det er risiki forbundet med kjøp av fast eiendom også, en bolig kan være helråtten, og som kjøper kan man bli sittende med svarteper. Jeg leste om et tilfelle hvor en intetanende boligeier ble pålagt å rive deler av boligen fordi den ble bygd ulovlig - av forrige eier, tyve år tilbake i tid. Jeg vet ikke hvordan presset er i Halden, men her i Oslo har eiendomsmarkedet nærmest løpt løpsk - det er ikke utenkelig at det en gang vil komme en korreksjon i markedet og at boligprisene vil synke radikalt. Også risikoen for at man må flytte på seg; i det minste koster det dokumentavgift å bytte bolig, det slipper man om man skal bytte båt (pluss at man kan flytte på seg uten å bytte båt).

 

Jeg har ikke kommet noen vei med seiling enda, jeg fikk ihvertfall noen tips og en gjennomgang av

tauene når jeg/vi kjørte over båten med forrige eier. Jeg fikk også en bok som jeg har sett litt i. Det

som står igjen er vel egentlig å ta en tur, få opp seilene og se hvordan det går, får ta det litt forsiktig

til å begynne med, antageligvis prøve å håndtere ett seil om gangen.

Praktisk erfaring, samt mulighet til å få noen med seg som har litt kunnskap er gull verd. Også bør man prøve ut i rolige vindforhold først, og sjekke værmeldinga godt.

 

Ufrivillig jibb er vel den største risikoen når man er nybegynner og skal seile, så det er viktig å være klar over hva dét innebærer. Det lærte jeg ikke i løpet av den ene timen med opplæring jeg fikk, men jeg hadde vel flaks og ungikk dette frem til jeg hadde lest om det.

 

En tabbe jeg (og også andre jeg tok med meg) gjorde flere ganger var å gå for skarpt opp mot vinden med land på le side - det endte ofte opp med en mislykket bauting, og det hendte at vi var være ved å gå på grunn.

 

En annen ting, jeg hadde aldri prøvd å reve seil, jeg var veldig (u)heldig med været, mye vindstille og sjeldent mer enn bris gjennom mer enn et år - jeg er veldig glad for at jeg hadde andre med meg i båten første gang det ble nødvendig å reve seil. Det er noe man med fordel kan øve på før det blir nødvendig. Når man er alene i båten og skal prøve å både holde styring på båten og reve seil samtidig, mens båten kaster seg i bølgene og vinden tar skikkelig tak i seilene, det er sannelig ikke gøy, da bør man vite hva man skal gjøre og hvordan.

 

Bortsett fra dét er det lite som kan gå galt, det er bare å prøve seg frem - men husk på at seilene blir fort slitt dersom de får blafre for mye!

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kan gi litt tips basert på mine erfaringer. Har nå bodd i båt siden august 2014. Bor i en nordship 28, motorseiler på 28 fot. Det å bo i båt funker, som du selv sier hvis du er villig til å inngå noen kompromisser, men jevnt over har jeg hatt det like fint som de jeg studerer sammen med i Trondheim. Ville absolutt valgt motorseiler ettersom samtlige båtboere i Trondheim (ca 30 stykker) har seilbåt og det bare er det jeg har erfart Jeg fyrte i fjor med diesel og hadde ikke avfukter. Dette funket, men skal dette skoleåret varme med strøm og ha avfukter for å teste begge måter og bestemme hva som funker best for meg. Varme om vinteren fikser du med vintermatter. Dobbelt lag med dette gir god nok effekt for Trondheim om vinteren. Vi var ca 10 båter på brygga i fjor som gjorde dette.

Hvordan du velger å løse resten er veldig personlig avhengig av hva du ønsker av komfort. Jeg har feks tv og litt mer for å kunne kose meg en kveld der jeg ikke har noe annet å gjøre (få kvelder dette skjer i Trondheim som student, men det er en annen sak).

 

Hvis du vil ha mer tips eller har spørsmål må du bare ta kontakt. Epost thomas@bzz.no

Link to post
Share on other sites

Har engang sjølv planer om båtboer (har samme tråd som du på forumet). 

Men hvorfor velge seilbåt ovenfor større kabin/yatch, så fremst du har interesse for det? Kan allerede påpeke minus ved seilbåt kontra motorbåt.

1. Du har en laaaang kjøl.

2. Høy mast! Masten kan være i dårlig stand, det vil koste deg nesten like mye som båten alene (nytt). 

3. ubåt, bo i seilbåt er som å bo kjelleren.

4. Du blir nødt å lære seile, ellers blir du mobbet ihjel. Mulig posetivt da seiling høres kult ut. 

 

Det er pluss sider ved seilbåt også, men ville aldri kjøpt seilbåt som bobåt om du ikke har interesse for slikt. 

Link to post
Share on other sites

Nei, ikke uten unntak. Jovisst er mesteparten av bovolumet over vannlinja, men det er ikke til å komme utenom at det er lite vindudarealer i en typisk seilbåt. Man ønsker et skrog som tåler krenging til dollbord uten lekkasjer, minst mulig vindfang over dollbord, og minst mulig risiko for at noe knuses av plutselige brottsjøer, og da blir det slik.

 

Mulighet til å sitte innombords og ha utsikt i fartsretning er noe jeg savnet veldig. Jeg vurderte katamaran, men fruen satte ned foten. Båten vi har nå har mye vindfang, det er lite optimalt mtp seiling, men utsikt forover og godt med lys i salong er gull verd.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lang kjøl og mast er forsåvidt risikofaktorer, nye seil er også forholdsvis dyrt. Men

med tanke på at jeg skal bo i båten har jeg ikke sett noe særlig motorbåter som virker

noenlunde fornuftige til dette formålet, spesielt på vinteren. Seilbåt virket som det

eneste fornuftige i og med at mesteparten av bo/oppholds arealet  er bygd inn. Skulle

jeg hatt motorbåt til samme formål måtte jeg mest sannsynlig beveget meg inn i en

prisklasse flere ganger den jeg siktet etter og har kapasitet til. 

 

Hadde nok ikke vært spesielt gøy med en plastikk snekke om vinteren hvor halvparten

av bo arealet er dekket av en kalesje. For min del synes jeg maxi mixeren er både lys

og romslig nok inni, så kjeller følelsen er ikke tilstede. Det virker derimot veldig upraktisk

å ikke ha kjølesvinn, samt gjennomgående mast som lekker så det holder i regnvær +

det at jeg mer eller mindre står på skroget, det blir nok litt kjølig i gulvet på vinteren.  

Redigert av DC_Tobben (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
  • 1 måned senere...

Hei

 

Med tanke på det å bo i båt hele året. Hvordan er det med toalett med septik ?

 

Jeg har kun erfaring med småbåter, og har aldri tidligere vært inne på tanken å klinke til med noe digert. Har satt meg ett budsjett på ca 1 mill++, og har lyst på en motorbåt hvor jeg kan bruke den som "pendlerleilighet" og familiebåt/hytte. Virker bare så dørganes kjedelig å kjøpe seg en liten leilighet...

 

Hva er det som er kanonviktig å sjekke i forkant med tanke på toalett løsninger, samt dusj og varmtvann. (jeg har en heller irrasjonell holdning til offentlige dusjer og toaletter)

 

Og hvordan er det med nyere båter og isolasjon? Personlig har jeg intrykk av at akkurat dette med kondens/fukt, temp problemer og "båtlukt" heller gjelder noe eldre båter?

Link to post
Share on other sites

Septiktank kan med fordel være på minimum 100 liter, og det er de ofte på motorbåter 31fot og oppover.

Dernest skal du se etter om båten har muligheter for dekkstømming, ref overnevnte tømmestasjon hvor man suger opp dritten. Se etter et lokk merket "waste". Alternativet er å ettermontere.

 

Ellers så er det greit å spørre om når septikslangene er byttet sist, da de gror igjen over tid om det ikke jevnlig skylles inn med ferskvann når båten ligger ubrukt.

 

For å drøye tankkapasiteten kan man montere en 3-veis kran hvor du velger om du skal kjøre rett i sjø eller i tank fra toalett. Da kan du pumpe bimelim uten papir, og kun det, i sjø, og bomelom og papir i tank.

 

Og så er det en regel man aldri bryter: bruk aldri resirkulert papir da det ikke løser seg opp pga limstoff.

 

Noen liker el-toalett, andre foretrekker pumpe...

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...