Jump to content

Oppussing av gammel Mørebas 7200 fra 1981


Marine Engineer

Recommended Posts

Hei.

Artig å følge med på oppussingen din. Vi hadde en 7200 på 80 tallet. Vi likte den godt, men med familie og ønske om å bo i båten ble den fort for liten.

 

Har du tenkt å beholde forkabinen adskilt som originalt, eller planlegger du en mer åpen løsning? Vi tok vekk dører og mesteparten av babord vegg og opplevde at vi fikk en bruksmessig mye mer romslig båt.

Link to post
Share on other sites

Hei Regina III.

Så flott, vi hadde også en 7200 men dette var på 90-tallet og vi hadde den i 5 år. Den kjøpte vi på Hitra i Sør-Trøndelag og pusset den opp utvendig og flikket litt på innredningen. En fin dagsturbåt men den ble for liten og vi solgte den og kjøpte en Nordwest-900 som vi hadde i mange år inntil for 4 år siden. Legger ved bilde av Hitra. https://baatplassen.no/bildearkiv/36/36682/hitra.jpg

 

Jeg vurderte å ha åpen løsning da jeg ser som du skriver at båten blir mer romslig, men jeg har valgt å lage ny innredning tilsvarende som den gamle. Ser det er ok å plassere en porta potti bak en lukket dør ;)

Link to post
Share on other sites

Jeg husker hvordan det drysset fra "pelsen" på den forrige 7200 vi hadde. På denne båten er det malt over med mørkeblå maling som stopper dryssingen. Jeg ønsker å få tilbake den originale fargen og har lånt RAL-koden fra en lokal fargehandler og fått blandet rett farge. https://baatplassen.no/bildearkiv/36/36682/1430942345.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei Westpoint :)

Jeg har kun prøvekjørt denne en kort tur da jeg kjøpte den i Jørpeland men målte ikke farten. Den tidligere 7200'en vi hadde gikk 31 knop på max og den hadde en Yamaha 140 m/131 hk på propellakselen. Dette var en v4 totaktsmotor. Den nye 7200'en har en Johnson 150 hk v6 totaktsmotor og 150 hk på propellakselen og jeg vil forvente et max fart på 33-34 knop. Hvilken fart har din båt med diesel da?

Link to post
Share on other sites

Min går 27-28 knop med aqad31, 130 hk, duoprop og a7 propeller. På 3000 omdr går den ca 20. Det som er kjekt er jo forbruket. Kunne godt tenke meg en 150-200 hk påhengs, å få utnytta betre akterdekket og litt meir fart

Du må oppdatere tråden etterkvart som du går fram. Lykke til.

Redigert av Westpoint (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har nå kommet så langt at hele innerskroget er våtslipt og gammel mørkeblå maling og malingsprikker er fjernet. Innerskroget er også vasket med grønnsåpe og høytrykkspylt, så nå både ser og lukter det rent ;) Tenkte jeg skulle polere og bone innerskroget før jeg maler overbygget innvendig med originalfargen men først må jeg en tur på jobb i noen uker. Jeg må ha nye beslag der fenderlisten avsluttes på begge sider bak så jeg har laget noen maler og har satt vekk arbeidet til et lokalt firma for å lage disse i rustfritt syrefast.

https://baatplassen.no/bildearkiv/36/36682/1432213417.jpg Før våtsliping og vasking.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/36/36682/1432213445.jpg  https://baatplassen.no/bildearkiv/36/36682/1432213470.jpg  Etter våtsliping og vasking.

Link to post
Share on other sites

Hei

Flotte båter dette, jeg har en 16foters mørebas, dette er den mest sjødyktige båt jeg har prøvd (for sin størelse) imponerende rett å slett

Pga dette har jeg nå kjøpt forma til 7200 og er i full gang med støping av splitter ny mørebas :-) støpes i Devold duk og csm med core matte

bygg nr 1 blir rigget med 140 suzuki four stroke, sjøsetting i sommer :clap: 

Link to post
Share on other sites

Hei

Flotte båter dette, jeg har en 16foters mørebas, dette er den mest sjødyktige båt jeg har prøvd (for sin størelse) imponerende rett å slett

Pga dette har jeg nå kjøpt forma til 7200 og er i full gang med støping av splitter ny mørebas :-) støpes i Devold duk og csm med core matte

bygg nr 1 blir rigget med 140 suzuki four stroke, sjøsetting i sommer :clap:

Artigt. Har du prosjekttråd her inne?
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Veldig koselig båt! klappstolene var geniale på fine sommerdager da man kunne sitte ute, selv om rettet ble litt langt ned!  Har hatt mange fine turer med en slik med VP31. og DP Gikk fint i sjøen, og en veldig solid bygget båt. Etter dagens design og finish er den jo litt utdatert, men det går sikkert an å få til en fin bruksbåt av dette!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...