Jump to content

Endre marsjturtall på Beta 14


Grønnskollingen

Recommended Posts

Jeg har et spørsmål angående marsjturtall på en Beta 14 (2 cyl Kubota 479cc)

 

Motoren skal installeres i en båt som strengt tatt ikke trenger 14 (13,5) hester, men som fint kunne klart seg med en Beta 10. Beta 14 har garnityr som gjør det litt lettere å gjøre service på den i et trangt motorrom og har i tillegg et bedre panel som standard. Derfor var det mer hensiktsmessig å gå for den. Kan forøvrig si at den gamle motoren som stod i motoren hadde 7,5 optimistiske hester. Den nådde skrogfart i alt annet enn kuling.

 

Spørsmålet er: Kan jeg be propellfabrikanten om å pitche propellen slik at maks turtall blir 3000 omdreininger og ikke 3600 som Beta 14 er ratet til? Så vidt jeg har forstått er Beta 14 prikk lik Beta 10, men tar ut flere hestekrefter ved å la motoren gå til 3600 rpm istedenfor 3000 på Beta 10. De ekstra hestekreftene interesserer meg ikke og derfor lurer jeg på om jeg kan ”veksle dem inn” i samme fart på lavere turtall. Må jeg i så fall gjøre justeringer på gasshendelen for å hindre overbelastning/for høyt turtall?

 

Målet med det hele er mindre støy og lavere drivstofforbruk

 

Hva tror dere?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...