fredfjeld Startet 7.Mai.2015 Del på Facebook Startet 7.Mai.2015 Hei. Motoren min oppfører seg rart. Det er som den hoster eller nyser. Den stopper også opp en sjelden gang på tomgang og har stoppet opp en gang ved hard rygging/bakking. Kan det være falsk luft ? Eller er dette helt normal dur/lyd? Se video, hostingen blir mer uttalt etter 22-25 sekunder ut i videoen. Link her til youtube: https://www.youtube.com/watch?v=JsJymethlhs Håper noen kan hjelpe. Sitér dette innlegget Link to post
fredfjeld Svart 7.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2015 Glemte å nevne at det er en Mercury optimax 75hk. 2takter. Sitér dette innlegget Link to post
Shaggylaggy Svart 7.Mai.2015 Del på Facebook Svart 7.Mai.2015 Hmm.. ikke godt å si sånn uten videre, men hvordan bruker du båten/motoren? Kan virke som den kanskje surner litt, noe som er vanlig for 2-taktere dersom de ikke blir kjørt hardt over en tid. Med en eldre 2-takt 90hk tohatsu som vi har på hytta, er en dorgetur drepen for motoren (har derfor ekstra 5hk motor) Sitér dette innlegget Link to post
fredfjeld Svart 7.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2015 Motoren blir brukt veldig mye. Fra fult turtal til dorging. Kjøpt i 2014 og har kjørt omtrent 60 timer. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 7.Mai.2015 Del på Facebook Svart 7.Mai.2015 Jeg har nettop solgt min optimax 115 som er tilnærmet lik din. Den har ikke hostet eller nyst selv etter 2-3 timer på tomgang. Den var da godt ca 450 timer. På forgassertotakter gikk det an å justere på blandingsskruen for å reduseres dette problemet. Må muligens gjøres elektroniskt på optimax. Et skudd i blinde, men hvilken olje bruker du? Sitér dette innlegget Link to post
fredfjeld Svart 7.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2015 Jeg bruker quicksilver dfi olje som er anbefalt fra forhandler. Den har nettopp vært på service. Jeg mente den ikke oppførte seg slik før den hadde vært på service. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 8.Mai.2015 Del på Facebook Svart 8.Mai.2015 Hvis det har oppstått etter service må du reklamere. Hvis motoren var ny i 2014 har du full garanti..... Har du kontrollert at pluggene er tiltrekt? Sitér dette innlegget Link to post
fredfjeld Svart 8.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2015 Jeg må innrømme at jeg ikke har sett så mye på motoren siden jeg ikke er så motorkyndig, men et sted må man vel begynne. Skal ta en titt neste gang jeg er i båten. Du har sett videoen og mener den hoster ? Ja har tatt kontakt med de som gjorde service på båten. De mente det kunne være vann i bensinen, hvis ikke skulle de ta en ny titt på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 8.Mai.2015 Del på Facebook Svart 8.Mai.2015 Ikkje finn på å rør en skru på motoren i garantitida, du kan ende med å betale fleire titusen kroner i reparasjon for noko som normalt blir dekt av garanti. Om mekainkeren ser at du har tuklet med motoren, så kan han fint si at det er du som har skadet den. Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 8.Mai.2015 Del på Facebook Svart 8.Mai.2015 Kondens i tanken er vanlig etter vinteren, prøv først med kondensfjerner og kjøre motoren litt så du får skiftet ut bensin i slanger og flottørkammer. Ganske vanlig på maskiner som har stått over en vinter, har du ikke vinterkonservert ordentlig kan det også være litt avleiringer i forgasseren... Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Torsen67 Svart 8.Mai.2015 Del på Facebook Svart 8.Mai.2015 Tipper vann i bensina jeg og... Sitér dette innlegget Link to post
TomF Svart 8.Mai.2015 Del på Facebook Svart 8.Mai.2015 Den motoren har vel injectorer antar jeg - da ville jeg ikke brukt kondensfjerner. Det finnnes vel en fuel stabilizer, men det viktigste er et vannutskillingsfilter som virker. Be dem sjekke på verkstedet. Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 8.Mai.2015 Del på Facebook Svart 8.Mai.2015 (redigert) fant en tråd om dette... så rådet mitt var nok ikke helt korrekt, baserte meg på min gamle VP som tåler "alt"... https://baatplassen.no/i/topic/57514-mercury-optimax-kondensfjerner/ Redigert 8.Mai.2015 av Bodehode (see edit history) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
GunR Svart 8.Mai.2015 Del på Facebook Svart 8.Mai.2015 Enig med bellen, og TomF. Ikke prøv å bruk kondensfjerner, og ikke rør en skrue. Ta kontakt med verkstedet, si at du ikke har gjort/tilført noe som helst, og nevn "Garanti" i hver setning! ;) Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 8.Mai.2015 Del på Facebook Svart 8.Mai.2015 Det er en vannføler på fuelfilter så vidt jeg vet. Burde fått alarm om det var vann i bensinen. Men som andre har sagt, ikke bruk èn kalori på feilsøking. Oppsøk verksted. Sitér dette innlegget Link to post
fredfjeld Svart 8.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2015 Takk alle for svar og gode råd! Jeg var innom forhandleren der jeg kjøpte motoren og snakket med verkstedet der. De mente det trengte ikke å være noe feil med motoren, men at en totakter kunne oppføre seg slik at den "hostet" litt. Det kunne godt være at det var så kaldt i vannet at motoren ble litt kald når den sto og gikk i tomgang. Hvis det skulle være vann i bensinen mente de at da hadde den oppført seg rart når man kom opp i turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.