Jump to content

Mercury Optimax - Kondensfjerner


askepott

Recommended Posts

Takk for opplysningen....jeg har problem med denne motoren. -05 modell som ikke vil starte etter å ha gått fint tidligere i år. Hadde samme problem i fjor men verkstedet fant ikke noen feil og "plutselig" startet den i fjor igjen. Trodde kanskje det var kondens som var problemet...den har overvintret med lite bensin på tanken (fast tank på 90l)

Link to post
Share on other sites

En båteier i havnen der jeg har min båt snakket om at han hadde hatt problemer med en Quiqsilver båt med fast tank.

 

Han har en Optimax 75 hk på båten og den begynte og varsle med piping noen dager før han ikke fikk start på den.

 

Hos forhandleren kunne de konstatere kondens i bensintanken på grunn av overvintring med halv tank uten "kondensfjerner" , det kostet ham 6000,- for rens av tank og motor.

 

Forhandleren rådet han til å ha i en slags "kondensfjerner" når man ikke brukte båten så mye , noe han nå bruker.

 

Jeg mener å ha lest i min instruksjonsbok til Optimaxen at man skal ha i et stoff som het "Mercury Precision Fuel Stabilizer" og "Mercury Precision Quickleen" om man ikke fyller tanken helt opp om vinteren.

 

Ikke vet jeg :smiley:

2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax

Link to post
Share on other sites

Det burde iallefall være standard på alle nye båter/motorer....! På min Yamarin er det std montert en slikt filter men uten glass for vannutskiller.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Forhandleren rådet han til å ha i en slags "kondensfjerner" når man ikke brukte båten så mye , noe han nå bruker.

Jeg mener å ha lest i min instruksjonsbok til Optimaxen at man skal ha i et stoff som het "Mercury Precision Fuel Stabilizer" og "Mercury Precision Quickleen" om man ikke fyller tanken helt opp om vinteren.

 

Jeg anbefaler å bruke disse tilsetningene selv om man fyller tanken full om høsten. Dette er ikke noe "vanlig kondensfjerner" og Fuel Stabilizer hindrer avleiringer og gummi i bensinen før lagring. Precision Quicleen sørger for rengjøring og smøring av injectorene. Har benyttet Quicleen siden motoren var ny og heller ikke hatt noen problemer. :yesnod::flag:

p.s. Quickleen tilsettes bensinen ved hver tanking.

Redigert av chagall (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jeg har problem med denne motoren. -05 modell som ikke vil starte etter å ha gått fint tidligere i år. Hadde samme problem i fjor men verkstedet fant ikke noen feil og "plutselig" startet den i fjor igjen.

 

Regner med at det er foretatt årlig service med skifte av bensinfilter , skifte av filter for vannutskiller, luftfilter, tennplugger etc. Litt merkelig at verkstedet ikke fant noen feil. Verkstedet kan også kjøre ut en diagnose via sin computer, som kan vise til eventuelle feil. Lykke til. :flag:

Link to post
Share on other sites

Hvertfall 115OM har en intern vannutskiller på babord side under dekslet.

Vil tro alle OM har det også.

Men i tillegg lønner det seg som pokker å ha en ekstern mellom tank og motor.

Ved motor som ikke har intern, skal man hvertfall har ekstern.

 

Mitt eksterne stopper alt, smuss og vann. Har enda til gode å få "melket" ut en dråpe vann fra det interne.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hvor ofte skifter dere filtert i vannutskilleren ?

 

Gjør vekstedet dette på årlig service ?

 

Jeg prøvde å få tak i Quickleen hos de tre Mercury forhandlerene i Bergen uten at noen av dem hadde dette , de viste meg noe som het Dry Fuel fra Quicksilver som også kostet 145,- for 335ml.

Men de mente det ikke var nødvendig med tilsettning i Askeladden siden der var vannutskiller.

 

Nå er jeg litt forvirret :crazy:

 

Skal jeg droppe denne Dry Fuel tilsettningen eller skal jeg ta sjansen på å bruke det.

 

Skulle jo kunne stole på verkstedet som foretar servicen på motoren , eller :confused:

2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax

Link to post
Share on other sites

Hvis du mener filteret i den interne utskilleren på babordside innunder motordekslet, så står det i serviceheftet at det skal byttes hver 100time.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du mener filteret i den interne utskilleren på babordside innunder motordekslet, så står det i serviceheftet at det skal byttes hver 100time.

 

Er det ett der også :blush:

 

Har nettopp fått båten så jeg har ikke hatt av motordekselet ennå men ser nå i instruksjonsmanualen at det står beskrevet der ja.

 

Jeg mente egentlig det filteret som i min båt står etter tanken i et rom før motoren , det er visst også et vannutskillerfilter.

2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax

Link to post
Share on other sites

Jeg prøvde å få tak i Quickleen hos de tre Mercury forhandlerene i Bergen uten at noen av dem hadde dette , de viste meg noe som het Dry Fuel fra Quicksilver som også kostet 145,- for 335ml.

Men de mente det ikke var nødvendig med tilsettning i Askeladden siden der var vannutskiller.

 

Helt enig med verkstedet at dette er unødvendig når du har vannutskiller mellom tank og motor. Som nevnt i mitt tidligere innlegg har jeg brukt Quickleen i flere sesonger, som skal rense og smøre injectorene. Ellers har jeg registrert at noen Mercuryforhandlere tilbyr Evinrude/Johnson Fuel System Cleaner, som sikkert gjør samme nytten. :yesnod:

p.s. Ravns Garage har Quickleen på lager.

Redigert av chagall (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...