Jump to content

Motoren min hoster/nyser?

fredfjeld

Recommended Posts

Hei.

Motoren min oppfører seg rart. Det er som den hoster eller nyser. Den stopper også opp en sjelden gang på tomgang og har stoppet opp en gang ved hard rygging/bakking. Kan det være falsk luft ? Eller er dette helt normal dur/lyd?

Se video, hostingen blir mer uttalt etter 22-25 sekunder ut i videoen. Link her til youtube: https://www.youtube.com/watch?v=JsJymethlhs

Håper noen kan hjelpe.

Hmm.. ikke godt å si sånn uten videre, men hvordan bruker du båten/motoren? Kan virke som den kanskje surner litt, noe som er vanlig for 2-taktere dersom de ikke blir kjørt hardt over en tid. Med en eldre 2-takt 90hk tohatsu som vi har på hytta, er en dorgetur drepen for motoren (har derfor ekstra 5hk motor)

Jeg har nettop solgt min optimax 115 som er tilnærmet lik din. Den har ikke hostet eller nyst selv etter 2-3 timer på tomgang. Den var da godt ca 450 timer. På forgassertotakter gikk det an å justere på blandingsskruen for å reduseres dette problemet. Må muligens gjøres elektroniskt på optimax.

Et skudd i blinde, men hvilken olje bruker du?

Jeg må innrømme at jeg ikke har sett så mye på motoren siden jeg ikke er så motorkyndig, men et sted må man vel begynne. Skal ta en titt neste gang jeg er i båten. Du har sett videoen og mener den hoster ? Ja har tatt kontakt med de som gjorde service på båten. De mente det kunne være vann i bensinen, hvis ikke skulle de ta en ny titt på motoren.

Kondens i tanken er vanlig etter vinteren, prøv først med kondensfjerner og kjøre motoren litt så du får skiftet ut bensin i slanger og flottørkammer. Ganske vanlig på maskiner som har stått over en vinter, har du ikke vinterkonservert ordentlig kan det også være litt avleiringer i forgasseren...

Livet er for kort til å kjøre diesel

Takk alle for svar og gode råd! Jeg var innom forhandleren der jeg kjøpte motoren og snakket med verkstedet der. De mente det trengte ikke å være noe feil med motoren, men at en totakter kunne oppføre seg slik at den "hostet" litt. Det kunne godt være at det var så kaldt i vannet at motoren ble litt kald når den sto og gikk i tomgang.

Hvis det skulle være vann i bensinen mente de at da hadde den oppført seg rart når man kom opp i turtall.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...