MartinJacobsen Startet 11.Mai.2015 Del på Facebook Startet 11.Mai.2015 Styrer på med min penta md3b. Den vi rett og slett ikke starte. Om eg gir den en liten dæsj med startgass kommer den med en gang og går på gassen, Så slukner den igjen. Har åpnet opp rørene på dysene, og her kommer det diesel. Tanken er full, og alt virker i utgangspunktet ok.Noen tips og råd til en fortvilet mann som har gått tom for ideer? Sitér dette innlegget Link to post
Philonica III Svart 11.Mai.2015 Del på Facebook Svart 11.Mai.2015 kanskje stoppknappen har satt seg fast-- Sitér dette innlegget Link to post
MartinJacobsen Svart 11.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2015 (redigert) Vil den da starte på gass ? Kan tilføye at den stoppet under gange når vi skulle justere på tomgangen på den... Redigert 11.Mai.2015 av MartinJacobsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 11.Mai.2015 Del på Facebook Svart 11.Mai.2015 ikke stopp knappen da hadde det ikke kommet diesel til dysene sjekk heller dyser og kompresjon Sitér dette innlegget Link to post
MartinJacobsen Svart 11.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2015 Dysene har nylig blitt renovert på verksted, det samme med høytrykkspumpen. Kan klaringen på ventilene Gjøre at den ikke fyrer på diesel? Sitér dette innlegget Link to post
MartinJacobsen Svart 11.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2015 Altså da feil klaring... Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 11.Mai.2015 Del på Facebook Svart 11.Mai.2015 hvis det ikke er klaring mellom vipparm og ventil vil du miste kompresjon , for mye klaring vil ikke ventilen åpne nok rett klaring tror jeg er 0,25 inn og 0,30 ut look in the book Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Mai.2015 Del på Facebook Svart 12.Mai.2015 Om den starter på gass burde den starte på diesel også. Sikker på at det er diesel som kommer ut av dyserørene, og ikke vann? Om det er diesel så er enten trykket så lavt at dysene ikke åpner , eller dysene henger. Litt rart, men jeg ville likevel ha tatt ut dysene først og testet dem. Gjerne på motoren om mulig, se om de spruter når du kjører starteren.(Bare som en liten dampsky da). Ventilene har jeg liten tro på, da hadde den neppe startet på gass heller... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
båt 45 Svart 12.Mai.2015 Del på Facebook Svart 12.Mai.2015 men er kompresjonen dårlig vil den tenne mye lettere på gass enn diesel siden gass er mye mer antenlig men er ikke dumt å snu dysene oppover og kinne bare for å sjekke Sitér dette innlegget Link to post
MartinJacobsen Svart 12.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2015 Endelig oppklart, etter tips og triks herfra og andre båtfolk med god kunskap klarte eg tilslutt å knekke koden! Tappet tanken, ddieselrør, filter, og vannutskiller. Helte på ny diesel på tanken og tørnet motor. Den startet fortsatt ikke selv etter timevis med lufting. Sjekket så klaring på ventiler og alt her var riktig så skrudde kjapt på lokkene igjen og klødde meg i bakhodet......... Etter mye tenking, ringing og forumlesing var det en kar som tipset meg om en fjær på gassmekanismen nedi selve motor blokken. Hvor gasspinnen, eller hva det heter, kommer ut av motoren. Denne fjæren skal vanskelig forklart gi gasspådrag når man vrir på "gasspinnen" som kommer utav motor. Fjæren var knekt og ny ble montert. Luftet systemet i 1 min og vred om svitsen og vips DEN GIKK! Det ble ett langt innlegg, men etter ukevis med bakhodekløe, irritasjon, mannlige "mens" smerter og diesellukt på alle klær så ble det en vanvittig stor glede da den gamle traveren endelig startet igjen :D Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.