Jump to content

Startproblemer etter motorbytte Volvo Penta md2b


Kjell

Recommended Posts

Hvis denne motoren er frisk med god kompresjon skal den vere meget lett å starte,

Halv gass på spaken  løft opp dekompresjonshendlene hold kaldstartknappen nede mens du kjører motoren på starteren, slipp så ned hendlene og motoren skal starte med en gang.

 

Stopping skjer ved at gass spaken føres helt tilbake, sjekk at wiren er rett justert.

 

Ville aldri brukt start gass på noen motor, du kan risikere motorhavari med dette.

Link to post
Share on other sites

Er Du sikker på at den får nok diesel? Etter som jeg har forstått er der 2 hovedårsaker til at man ikke får start på en dieselmotor, og det er:

 

1. Den har ikke nok/dårlig kompresjon.

 

2. Den får ikke tilført nok diesel.

 

Jeg hadde selv en motor som gikk som ei klokke, til den plutselig ikke virket mer. Jeg åpna bunnkranen på tanken, og der var det bare dråper som kom ut. Tanken var full av dritt, og hadde tetta seg helt.

Link to post
Share on other sites

Tjopihei folkens. Her var det mange som ikke er glad i startgass ser jeg.

Erfaringer fra damage gjør en vel desto klokere tenker jeg ja...

 

Vi får gjøre som vi har fått tips om lenger opp i tråden her.

 

1. Gå igjennom dieseltilførselen og lufte etter riktig prosedyre.

2. Sørge for at det er nok vann i kjølevannsslangen så langt opp til impeller som mulig.

3. Fjerne luftfiltrene på sylinderne

4. Løfte begge kompresjonshendlene

5. Sprøyte inn litt startgass i sylinder 1

6. Dra motoren på starteren til den får rask omdreining og dretter slippe ned

   kompresjonshendel 1

7. Hvis den så starter, ned med kompresjonshendel 2 så raskt som mulig.

 

Da er det bare om å gjøre å være forsiktig med mengde startgass man bruker da.

 

Benytter samtidig anledningen til å skryte av dette forumet. Utrolig mange seriøse deltagere her.  :headbang: MASSE SKRYT  :confused::seeya: :seeya:

 

Kjell

Link to post
Share on other sites

Her kan du få et tips til som akkurat dukket opp i hodet mitt.

 

Du sier at du vil ta av luftfilteret. I stedet for startgass kan du blåse varmluft rett inn i innsuget med en

varmluftpistol. Du kan gjerne varme noen minutter før startforsøket og fortsette å blåse mens du kjører

motoren dekomprimert slik at motoren blir noe oppvarmet innvortes.

 

Husk at motoren starter lettest med full gass.Men la første del av varmebehandlingen foregå uten gass.

 

Du har selvfølgelig sjekket det med innsprøytning i mitt forrige innlegg.Følbart trykkstøt i dyserøret og knirkelyd fra injectoren.

 

Det skal være ganske dårlig komp. om ikke motoren starter etter overnevnte varmebehandling.

 

Jeg har ikke testet overnevnte, men det må være like bra som gløding eller utvendig oppvarming av innsugningsmanifolden.

 

Du skal ikke se bort i fra at kompen i motoren din ikke er helt topp pga utette ventiler og fastbeka stempelringer. Og ventilene har selvsagt den nødvendige klaring?

 

Venter spent på tilbakemelding.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...