Kjell Startet 26.April.2003 Del på Facebook Startet 26.April.2003 Vi har i dag byttet motor i en snekke som faren min har kjøpt. Nidelv 24 Motoren er en Volvo Penta md2b Saken er at hverken jeg eller faren min har kjennskap fra før til slik motor, eller snekkemotorer generelt. For det første. Vi får ikke startet den. Hva er galt? Vi har sjekket alle kabler og koblinger, og de er ok og der de skal være i henhold til tegninger. 1. Vi kan ikke forstå hva som får en slik dieselmotor til å tenne og starte når det ikke er noen gløding som skal til på den. 2. Vi er i tvil om det er mulig å få en slik dieselmotor til å gå gærne veien? Når vi står med nesa i kjøreretningen og ser ned på motoren går motoren mot klokka. Er det riktig? 3. Hvis det ikke er riktig. Hva er da gjort galt? Det er Dynastarter på denne motoren, og startrele sitter for seg selv. 4. Hvordan stopper man denne motoren? Det er ingen hendel eller lign. ved styreposisjonen som det pleier å være på noen båter. Men det sitter to hendler på toppen av hver sylinder for å fjerne kompresjonen. Kan det være at man må vippe de over slik at det blir null kompresjon? 5. Hva er egentlig startprosedyren på en slik motor? Mulig jeg stiller dumme spørsmål, men det er som sagt fordi vi aldri har skrudd på eller vært borti slike motorer tidligere. ar skrudd veldig mye på bil og ble derfor virkelig skuffet når vi ikke fikk startet snekka i dag Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 26.April.2003 Del på Facebook Svart 26.April.2003 Har ein gammel vp 25hk. Denne stopper vi med gassen. Rekner med dersom du har, at du bruker kompresjonshendelane og kaldstartfunksjonen. Sitér dette innlegget Link to post
syvers Svart 26.April.2003 Del på Facebook Svart 26.April.2003 Hei Kjell. Kan vel ikke hjelpe deg med så mye, men jeg gikk ut og starta (kjekt med båten i hagen) min VP md17c. Den går også MOT klokka, så da kan du vel anta at det er OK i alle fall. Får håpe du får noen gode råd om resten av problemene. syvers Sitér dette innlegget Link to post
syvers Svart 26.April.2003 Del på Facebook Svart 26.April.2003 Hei igjen Kjell Vet ikke om dette er til noe hjelp (aner ikke hvor like md17c/md2b er). På bilde ser du vaieren som er koblet til hendelen som jeg stopper motoren med (altså den tynne vaieren som går gjennom mutteren midt på bildet.): Bilde nummer to er oversiktsbilde så du kan se hvor dette sitter. Det er jo mulig dette er fullstendig uinteressant for deg, i og med at motorene ikke er like, men det er i alle fall et forsøk på å hjelpe. syvers Sitér dette innlegget Link to post
Kjell Svart 26.April.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2003 Har ein gammel vp 23hk. Denne stopper vi med gassen. Rekner med dersom du har, at du bruker kompresjonshendelane og kaldstartfunksjonen. Vet du mer om hva kompresjonshendlene er til? Og hva mener du med kaldstartfunksjonen? Kjell Sitér dette innlegget Link to post
Kjell Svart 26.April.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2003 Hei igjen Kjell (altså den tynne vaieren som går gjennom mutteren midt på bildet.): Hei Jan Takk for at du tok et par bilder. Når du trekker i vaieren, hva er det da som skjer? Vrir mutteren seg eller....? Kjell Sitér dette innlegget Link to post
syvers Svart 26.April.2003 Del på Facebook Svart 26.April.2003 Når du trekker i vaieren, hva er det da som skjer? Vrir mutteren seg eller....?Vaieren (eller heter det wieren? ??) og mutter'n er festet til en liten arm og denne trekkes bakover når jeg drar i stoppspaken, jeg går ut i fra at det som skjer er at dieseltilførselen blir blokkert. Det du ser til høyre for stoppvaiaren er forøvrig staget for gassregulering. syvers Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 26.April.2003 Del på Facebook Svart 26.April.2003 For det første. Vi får ikke startet den. Hva er galt? Vi har sjekket alle kabler og koblinger, og de er ok og der de skal være i henhold til tegninger. 1. Vi kan ikke forstå hva som får en slik dieselmotor til å tenne og starte når det ikke er noen gløding som skal til på den. 2. Vi er i tvil om det er mulig å få en slik dieselmotor til å gå gærne veien? Når vi står med nesa i kjøreretningen og ser ned på motoren går motoren mot klokka. Er det riktig? 3. Hvis det ikke er riktig. Hva er da gjort galt? Det er Dynastarter på denne motoren, og startrele sitter for seg selv. 4. Hvordan stopper man denne motoren? Det er ingen hendel eller lign. ved styreposisjonen som det pleier å være på noen båter. Men det sitter to hendler på toppen av hver sylinder for å fjerne kompresjonen. Kan det være at man må vippe de over slik at det blir null kompresjon? 5. Hva er egentlig startprosedyren på en slik motor? Det er nok ikke mye jeg kan bidra med, har lite erfaring med dieselmotor selv. Men, siden jeg selv er så ukjent med min egen motor har jeg lest alt jeg har kommet over av lektyre om stell av dieselmotorer. Du fortelle ikke mye om hva som egentlig skjer og ikke skjer under ditt misslykkede forsøk på start. Skal prøve å svare på noen av spørsmålene dine. 1. Det som får en dieselmotor til å "tenne" er forstøvet diesel under høyt trykk og kompressjon i sylinderen. Ikke alle diesel båtmotorer har gløding (biler har). 4. I håndboken til min motor (Yanmar) står det uttrykkelig at MOTOREN MÅ ALDRI STOPPES VED BRUK AV DEKOMPRESSJONESHENDELEN! Det må finnes en egen stopp-vaier til dette. Dekompresjonshendler er til for å starte, f. eks. med håndsveiv. Man åpner dekomp, sveiver som gal (det går lettere da) - får opp farten på svinghjulet og vipper dekomp'en tilbake. Det momentet som oppstår skal gi nok kraft for kompresjon i sylindere. Hvorfor får du ikke start? Det blir bare gjetning, men av egen erfaring med dynastarter på min siste båt (FM-bensinmotor) vet jeg at en dynastarter ikke er særlig sterk, spesiellt ikke for å dra i gang en tung dieselmotor. Du får rett og slett ikke nok fart på svinghjulet- det kan være en årsak. En anne årsak jeg kan tenke meg, og den har jeg selv erfart og slitt med en hel dag - luft i brennstoffrørene. En dieselmotor er kul umulig å starte så sant det finnes luftbobler et eller annet sted mellom matepumpen og dysene. Lufteprosedyren er litt forskjellig fra motor til motor. Hilsen Walter (selv en diesel-amatør) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
bliss X Svart 26.April.2003 Del på Facebook Svart 26.April.2003 Litt sparsomt med opplysninger om hva som skjer når dere forsøker å starte, men har dere sørget for å lufte systemet skikkelig? Sitér dette innlegget Link to post
Eppa Svart 26.April.2003 Del på Facebook Svart 26.April.2003 MD2B er en oppboret MD2. MD2 var på 16 HK. MD2B er på 25 HK. Ellers skal de være helt like. Jeg hadde en MD2 i båten når jeg kjøpte den. Motoren var veldig gammel. Ble produsert av VP frem til 1967. Hvor lenge de produserte MD2B vet jeg ikke men sikkert ikke så veldig mange år lenger. Reserve deler er, om de kan skaffes, fryktelig dyre! Min motor var veldig vanskelig å få startet på grunn av at den var veldig slitt. Måtte ha størst mulig turtall, kombinert med startgass i luftinntaket for å få start. Det er kompresjonen som får motoren til å starte. Men det krever godt turtall for å få start. Mitt forslag for å få start på din motor: Prøv å ta opp begge kompresjonshendlene, spray en god dose startgass i luftinntaket (ta av luftfilterene ) og trykk på startknappen oghold denne inne. Når max turtall ved hjelp av dynastarten er oppnådd, vipp ned den ene kompresjonshendelen. Får du start vipper du ned den andre hendelen for å få start på begge sylinderene. Når du ikke kompresjonshendlene samtidig med å holde startknappen inne bør dere være to personer ved start inntil dere vet at dette fungerer. For å stoppe motoren skal gassen dras helt ned. Du sier at dere har skiftet motor. Vet du at den "nye" motoren er i orden? Som nevnt er disse motorene meget gamle og har sannsynligvis gått tusenvis av timer. Jeg begynte å overhale min gamle MD2 før jeg sjekket opp delepriser. Sylindrene var så slitt at jeg måtte til med overdimensjonerte stempel. Pris i 1990 var 3.600,- eks. mva. pr. stempel. Konklusjon: Prosjektet avsluttet og annen motor innkjøpt og montert. (BMC 1,5L - 36HK) Lykke til! Mvh. Espen Sitér dette innlegget Link to post
syvers Svart 26.April.2003 Del på Facebook Svart 26.April.2003 Jeg hadde en MD2 i båten når jeg kjøpte den. Motoren var veldig gammel. Ble produsert av VP frem til 1967. Hvor lenge de produserte MD2B vet jeg ikke men sikkert ikke så veldig mange år lenger VP md2b ble produsert t.o.m 1975. syvers Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 27.April.2003 Del på Facebook Svart 27.April.2003 Er det rett at ein alltid må bruke kompresjonshendlane for å starte(VPMD2B). Min motor startar ikkje på annan måte og eg lurer på om batteriet er dårlig. Sitér dette innlegget Link to post
Roy Svart 27.April.2003 Del på Facebook Svart 27.April.2003 Hadde en VP MD 2B ombord i båten vår. Solgte den nylig. Min erfaring med motoren er at det er en enkel og grei motor. Orginalt er det hendler til den, en for gir og en for gass. Monterte en spakshendel, og det fungerte godt etter litt ombygging. Ved elektrisk start så er det bate å sette på litt pådrag på gasshendelen, eller hvis den mangler, holde inn regulatoren litt. Så er det bare å holde inn startknappen til den starter(ikke for lenge). Svinghjulet blir drevet rundt av reim, så det er viktig å sjekke at denne ikke slurer.Kompresjonshendlene bruker en bare ved sveivstart. Detter er også enkelt, ha på litt gasspådrag, kompresjonshendlene åpen, sveiv et tørn eller to til du får litt fart på svinghjulet og lukk deretter den ene hendelen. Hvis motoren starter, så lukker du den andre. I og med at impellerpumpen ikke er reimdreven, men er direkte dreven via en aksling inn i motoren er det viktig at en ved impellerskifte ikke dra impelleren for langt ut, da kan simmeringen inn mot motoren bli ødelagt, og sjøvann vil komme i oljen. Sjekk også det lille hullet under sjøvannspumpa, hvis det legger seg et rustflak i det så vil du ikke se hvis en av simmeringene på impellerakslingen ryker. Motoren er links, propellen går til venstre når båten går forover. Var en artikkelserie i båtbørsen for en stund tilbake om disse gamle volvo motorene, du får sikkert en kopi ifra dem. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 27.April.2003 Del på Facebook Svart 27.April.2003 Det som er veldig viktig å passe på dersom du ønsker at motoren skal starte og gå er at den får innsprøytning. Det er veldig enkelt å sjekke.Gi full gass,dekomprimer motoren med begge hendler og sveive den raskt rundt med håndsveiva.Er alt i orden kan du tydelig kjenne trykkstøtet i dyserøret dersom du holder rundt dette med to fingre.Du vil også høre en tydelig "kniiirkelyd" i det drivstoffet sprøytes inn i sylinderen. Dersom ikke overnevnte symptomer er tilstede må du finne ut hvorfor motoren ikke får innsprøytning og utbedre dette. Skal du starte med sveiv dekomprimerer du begge sylindre ,men lukker kun den ene når du har fått nok turtall.Motoren starter da på en sylinder.Du lukker den andre straks motoren begynner å gå .Dersom ikke blir det hele for komplisert Du kan gjøre det samme dersom motoren er tung å dra rundt for startmotoren.Har du lite strøm en gang er det heller ikke noe i veien for å hjelpe til med håndsveiva,men da må du ha en medhjelper på startnøkkelen. Sitér dette innlegget Link to post
Kjell Svart 27.April.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2003 Tusen takk for alle forslagene og løsningene så langt. Hadde det ikke vært for at jeg skal opp kl. 0530 i morgen tidlig skulle jeg forklart hva vi har forsøkt og ikke litt nærmere. Logger meg derfor av nå og kommer tilbake med mer utfyllende informasjon i morgen ettermiddag. Takk til alle så langt. Kjell Sitér dette innlegget Link to post
roskva Svart 29.April.2003 Del på Facebook Svart 29.April.2003 Hej Her er Start proceduren ifølge instruktionsboken START 1. För manövresparken till neutralläge så att växelmanövreringen frikopplas. Skjutdärefter varvtalsreglaget till halvt pådrag. 2.a Elstart, MD1B och MD2B (Startgenerator) Vrid tänndingsnycklentill startläge och kontrollera att kontrollamporna´för laddning och oljetryck lyser. Tryck därefter på startknappen. Släpp start- knappen så snart motorn startat och för tilbake varvtalsreglaget så långt att motorn går på snabb tomgang. 2.b Elstart, MD2B, MD3B (Startmotor) Vrid tänndningsnyckklen åt höger. Kontrollera att kontrollamporna för laddning och oljetryck lyser. Tryck in tändingsnyckeln och vrid den ytterligare åt höger samt släpp den så fort motorn starter. För tilbaka varvtalsreglaget så långt att motorn går på snabb tomgång. STOP 1. För manövresparken till neutralläge och låt motorn gå någen minut på tom- gång innan den stoppas. 2. För varvtalsreglaget förbi tomgångsläget (fjädrande tomgångsanslag). Härvid avstänges bränsleinsprutningen och motorn stannar. Motorn bör ej stoppas genom använding av dekompressionshandtagen. 3. Motor med eltrisk utrustning Vrid om tändningsnyckeln till neutralläge då motorn stannat. OBS! Är motorn utrustad med växelströmsgenerator får huvedströmbrytaren ej slås ifrån förrän motorn stannet för att laddningsregulatorn ej skall förstöres. Håber at dette hjælper. Mvh Peder Sitér dette innlegget Link to post
Kjell Svart 29.April.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2003 Tusen takk for svaret ditt nedenfor her Peder Hej Her er Start proceduren ifølge instruktionsboken START 1. För manövresparken till neutralläge så att växelmanövreringen frikopplas. Skjutdärefter varvtalsreglaget till halvt pådrag. 2.a Elstart, MD1B och MD2B (Startgenerator) Vrid tänndingsnycklentill startläge och kontrollera att kontrollamporna´för laddning och oljetryck lyser. Tryck därefter på startknappen. Släpp start- knappen så snart motorn startat och för tilbake varvtalsreglaget så långt att motorn går på snabb tomgang. Det er jo en Dynastarter på motoren jeg snakker om. Det er vel en startgenerator, og sånn sett burde vi følge denne anvisningen under pkt 2a. Men det er ingen startknapp. Kun tenningsnøkkel som vris helt mot høyre for start. 2.b Elstart, MD2B, MD3B (Startmotor) Vrid tänndningsnyckklen åt höger. Kontrollera att kontrollamporna för laddning och oljetryck lyser. Tryck in tändingsnyckeln och vrid den ytterligare åt höger samt släpp den så fort motorn starter. För tilbaka varvtalsreglaget så långt att motorn går på snabb tomgång. Det satt en startmotor med eget startrele på den motoren som ble tatt ut. Derfor er det sikkert kun tenningsnøkkelen nå. STOP 1. För manövresparken till neutralläge och låt motorn gå någen minut på tom- gång innan den stoppas. 2. För varvtalsreglaget förbi tomgångsläget (fjädrande tomgångsanslag). Härvid avstänges bränsleinsprutningen och motorn stannar. Motorn bör ej stoppas genom använding av dekompressionshandtagen. Og dette er nok den riktige STOP prosedyren for oss. 3. Motor med eltrisk utrustning Vrid om tändningsnyckeln till neutralläge då motorn stannat. OBS! Är motorn utrustad med växelströmsgenerator får huvedströmbrytaren ej slås ifrån förrän motorn stannet för att laddningsregulatorn ej skall förstöres. I tillegg sitter det en egen vekselstrømsgenerator på motoren, så dette med å ikke slå av tenningsnøkkelen når motoren går er nok viktig ja. Håber at dette hjælper. Mvh Peder Det gjenstår nå for oss å få startet treskeverket. Vi prøver igjen i morgen og da med friske batterier og startgass. Siden det sitter egen vekselstrømsgenerator (dynamo) på motoren lurer jeg på en ting. Dynastarteren er vel en kombinert starter og dynamo. Når vi da skal koble til den separate dynamoen hvor vil det være riktig å koble den til? Vi tenkte på direkte mot det batteriet vi ønsker den skal lade opp. Er det riktig tankegang mon tro? Kjell Sitér dette innlegget Link to post
roskva Svart 29.April.2003 Del på Facebook Svart 29.April.2003 Har i luftet brændstofsystemet ud efter at den "nye" motor er tilsluttet?. Peder Sitér dette innlegget Link to post
Kjell Svart 29.April.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2003 Ja, vi kjørte motoren på starteren mens diesel dysene var koblet fra. Og da kunne vi se at det ble sprøytet diesel inn i små støt. Er det noen spesiell måte og lufte på? Er veldig glad for at du tok deg tid til og skrive innlegget ditt lenger opp i tråden her. Kjell Sitér dette innlegget Link to post
roskva Svart 29.April.2003 Del på Facebook Svart 29.April.2003 Hej Her er et billede af hvordan man udlufter systemet. Der er også vist hvor koldstartknappen sidder. Mvh Peder Sitér dette innlegget Link to post
Kjell Svart 29.April.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2003 Tusen takk Peder. Vi lufter iflg. beskrivelsen din før vi prøver ny start i morgen. Kjell Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 29.April.2003 Del på Facebook Svart 29.April.2003 ..... gjenstår nå for oss å få startet treskeverket. Vi prøver igjen i morgen og da med friske batterier og startgass. HVILKE SYNPUNKTER HAR DERE ANG. BRUK AV STARTGASS?Forrige eieren av båten min advarte meg mot å bruke STARTGASS på dieselmotorer beregnet for båt. Hans argument gikk ut på at motoren kunne tenne for tidlig og eventuell slå tilbake (gå feil vei?) med store skader på rådene (trog jeg, han sa...) som følge. Rådene (eller var det stempel-gaffel??? - litt usikker der - er ingen teknikker selv) var bare støpt og ikke smidd og ville ikke tåle et tilbakeslag, men knekke eller bli bøyd !!! Har selv vært fristet en del ganger til å bruke startgass, men turte ikke p.g.a. denne advarsel - Forrige eier er bilmekaniker, forresten - så jeg tok det han sa for "ekspertuttalelse" og god fisk! Slike bastante uttalelser gjør meg usikker, vet ikke hva man skal tro. En båteier lenger ned på brygga mi derimot bruker konsekvent startgass når motoren er kald, ellers vil han ikke få motoren i gang, selv midt på sommeren! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Ingar Svart 29.April.2003 Del på Facebook Svart 29.April.2003 BRUK AV STARTGASSFikk meg til å tenke på den historien om han som ikke fikk tak i pressluft og heller brukte oksygen for å starte semi-diesel'en.... Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 29.April.2003 Del på Facebook Svart 29.April.2003 Fikk meg til å tenke på den historien om han som ikke fikk tak i pressluft og heller brukte oksygen for å starte semi-diesel'en.... Ja, og selv om gjengene på oksygen går links for å unngå nettopp denslags skandaler, så kan jo oppfinnsomme mennesker alltid klare å lage seg en overgang...... Fart i sakene blir det iallfall - enten den ene eller den andre veien! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Ingar Svart 29.April.2003 Del på Facebook Svart 29.April.2003 Fart i sakene blir det iallfall - enten den ene eller den andre veien!Ja, etter hva jeg husker endte det med personskade og at motoren delvis forlot båten...(Illustrert oppslag i et av båtbladene for en god del år siden) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.