Jump to content

Startproblemer etter motorbytte Volvo Penta md2b


Kjell

Recommended Posts

Vi har i dag byttet motor i en snekke som faren min har kjøpt. Nidelv 24

Motoren er en Volvo Penta md2b

 

Saken er at hverken jeg eller faren min har kjennskap fra før til slik motor, eller snekkemotorer generelt.

 

For det første. Vi får ikke startet den. Hva er galt?

Vi har sjekket alle kabler og koblinger, og de er ok og der de skal være i henhold til tegninger.

 

1. Vi kan ikke forstå hva som får en slik dieselmotor til å tenne og starte når det

   ikke er noen gløding som skal til på den.

 

2. Vi er i tvil om det er mulig å få en slik dieselmotor til å gå gærne veien? Når vi står

   med nesa i kjøreretningen og ser ned på motoren går motoren mot klokka. Er det riktig?

 

3. Hvis det ikke er riktig. Hva er da gjort galt? Det er Dynastarter på denne motoren, og

   startrele sitter for seg selv.

 

4. Hvordan stopper man denne motoren? Det er ingen hendel eller lign. ved styreposisjonen

   som det pleier å være på noen båter. Men det sitter to hendler på toppen av hver sylinder

   for å fjerne kompresjonen. Kan det være at man må vippe de over slik at det blir null

   kompresjon?

 

5. Hva er egentlig startprosedyren på en slik motor?

 

Mulig jeg stiller dumme spørsmål, men det er som sagt fordi vi aldri har skrudd på eller vært borti slike motorer tidligere. ar skrudd veldig mye på bil og ble derfor virkelig skuffet når vi ikke fikk startet snekka i dag  :seeya:

Link to post

Hei igjen Kjell :seeya:

 

Vet ikke om dette er til noe hjelp (aner ikke hvor like md17c/md2b er). På bilde ser du vaieren som er koblet til hendelen som jeg stopper motoren med (altså den tynne vaieren som går gjennom mutteren midt på bildet.):

Bilde nummer to er oversiktsbilde så du kan se hvor dette sitter.

 

Det er jo mulig dette er fullstendig uinteressant for deg, i og med at motorene ikke er like, men det er i alle fall et forsøk på å hjelpe. :yesnod:

 

syvers  :smiley:

 

Bilde

 

Bilde

Link to post

Når du trekker i vaieren, hva er det da som skjer? Vrir mutteren seg eller....?

Vaieren (eller heter det wieren? :smiley:??) og mutter'n er festet til en liten arm og denne trekkes bakover når jeg drar i stoppspaken, jeg går ut i fra at det som skjer er at dieseltilførselen blir blokkert. Det du ser til høyre for stoppvaiaren er forøvrig staget for gassregulering.

 

syvers  :yesnod:

Link to post

For det første. Vi får ikke startet den. Hva er galt?

Vi har sjekket alle kabler og koblinger, og de er ok og der de skal være i henhold til tegninger.

 

1. Vi kan ikke forstå hva som får en slik dieselmotor til å tenne og starte når det

   ikke er noen gløding som skal til på den.

 

2. Vi er i tvil om det er mulig å få en slik dieselmotor til å gå gærne veien? Når vi står

   med nesa i kjøreretningen og ser ned på motoren går motoren mot klokka. Er det riktig?

 

3. Hvis det ikke er riktig. Hva er da gjort galt? Det er Dynastarter på denne motoren, og

   startrele sitter for seg selv.

 

4. Hvordan stopper man denne motoren? Det er ingen hendel eller lign. ved styreposisjonen

   som det pleier å være på noen båter. Men det sitter to hendler på toppen av hver sylinder

   for å fjerne kompresjonen. Kan det være at man må vippe de over slik at det blir null

   kompresjon?

 

5. Hva er egentlig startprosedyren på en slik motor?

Det er nok ikke mye jeg kan bidra med, har lite erfaring med dieselmotor selv. Men, siden jeg selv er så ukjent med min egen motor har jeg lest alt jeg har kommet over av lektyre om stell av dieselmotorer. Du fortelle ikke mye om hva som egentlig skjer og ikke skjer under ditt misslykkede forsøk på start.

Skal prøve å svare på noen av spørsmålene dine.

 

1. Det som får en dieselmotor til å "tenne" er forstøvet diesel under høyt trykk og kompressjon i sylinderen. Ikke alle diesel båtmotorer har gløding (biler har).

 

4. I håndboken til min motor (Yanmar) står det uttrykkelig at MOTOREN MÅ ALDRI STOPPES VED BRUK AV DEKOMPRESSJONESHENDELEN! Det må finnes en egen stopp-vaier til dette.

 

Dekompresjonshendler er til for å starte, f. eks. med håndsveiv. Man åpner dekomp, sveiver som gal (det går lettere da) - får opp farten  på svinghjulet og vipper dekomp'en tilbake. Det momentet som oppstår skal gi nok kraft for kompresjon i sylindere.

 

Hvorfor får du ikke start?

Det blir bare gjetning, men av egen erfaring med dynastarter på min siste båt (FM-bensinmotor) vet jeg at en dynastarter ikke er særlig sterk, spesiellt ikke for å dra i gang en tung dieselmotor. Du får rett og slett ikke nok fart på svinghjulet- det kan være en årsak.

 

En anne årsak jeg kan tenke meg, og den har jeg selv erfart og slitt med en hel dag - luft i brennstoffrørene. En dieselmotor er kul umulig å starte så sant det finnes luftbobler et eller annet sted mellom matepumpen og dysene. Lufteprosedyren er litt forskjellig fra motor til motor.

Hilsen

Walter (selv en diesel-amatør)  :yesnod:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

MD2B er en oppboret MD2. MD2 var på 16 HK. MD2B er på 25 HK.

Ellers skal de være helt like.

 

Jeg hadde en MD2 i båten når jeg kjøpte den. Motoren var veldig gammel. Ble produsert av VP frem til 1967. Hvor lenge de produserte MD2B vet jeg ikke men sikkert ikke så veldig mange år lenger. Reserve deler er, om de kan skaffes, fryktelig dyre!

 

Min motor var veldig vanskelig å få startet på grunn av at den var veldig slitt. Måtte ha størst mulig turtall, kombinert med startgass i luftinntaket for å få start.

 

Det er kompresjonen som får motoren til å starte. Men det krever godt turtall for å få start.

 

Mitt forslag for å få start på din motor:

Prøv å ta opp begge kompresjonshendlene, spray en god dose startgass i luftinntaket (ta av luftfilterene ) og trykk på startknappen oghold denne inne. Når max turtall ved hjelp av dynastarten er oppnådd, vipp ned den ene kompresjonshendelen. Får du start vipper du ned den andre hendelen for å få start på begge sylinderene. Når du ikke kompresjonshendlene samtidig med å holde startknappen inne bør dere være to personer ved start inntil dere vet at dette fungerer.

 

For å stoppe motoren skal gassen dras helt ned.

 

Du sier at dere har skiftet motor. Vet du at den "nye" motoren er i orden? Som nevnt er disse motorene meget gamle og har sannsynligvis gått tusenvis av timer. Jeg begynte å overhale min gamle MD2 før jeg sjekket opp delepriser. Sylindrene var så slitt at jeg måtte til med overdimensjonerte stempel. Pris i 1990 var 3.600,- eks. mva. pr. stempel. Konklusjon: Prosjektet avsluttet og annen motor innkjøpt og montert. (BMC 1,5L - 36HK)

 

Lykke til!

 

Mvh.

Espen

Link to post

Hadde en VP MD 2B ombord i båten vår. Solgte den nylig. Min erfaring med motoren er at det er en enkel og grei motor. Orginalt er det hendler til den, en for gir og en for gass. Monterte en spakshendel, og det fungerte godt etter litt ombygging. Ved elektrisk start så er det bate å sette på litt pådrag på gasshendelen, eller hvis den mangler, holde inn regulatoren litt. Så er det bare å holde inn startknappen til den starter(ikke for lenge). Svinghjulet blir drevet rundt av reim, så det er viktig å sjekke at denne ikke slurer.Kompresjonshendlene bruker en bare ved sveivstart. Detter er også enkelt, ha på litt gasspådrag, kompresjonshendlene åpen, sveiv et tørn eller to til du får litt fart på svinghjulet og lukk deretter den ene hendelen. Hvis motoren starter, så lukker du den andre.

I og med at impellerpumpen ikke er reimdreven, men er direkte dreven via en aksling inn i motoren er det viktig at en ved impellerskifte ikke dra impelleren for langt ut, da kan simmeringen inn mot motoren bli ødelagt, og sjøvann vil komme i oljen. Sjekk også det lille hullet under sjøvannspumpa, hvis det legger seg et rustflak i det så vil du ikke se hvis en av simmeringene på impellerakslingen ryker.

Motoren er links, propellen går til venstre når båten går forover.

Var en artikkelserie i båtbørsen for en stund tilbake om disse gamle volvo motorene, du får sikkert en kopi ifra dem.

Link to post

Det som er veldig viktig å passe på dersom du ønsker at motoren skal starte og gå er at den får

innsprøytning.

 

Det er veldig enkelt å sjekke.Gi full gass,dekomprimer motoren med begge hendler og sveive den raskt rundt med håndsveiva.Er alt i orden kan du tydelig kjenne trykkstøtet i dyserøret dersom du holder rundt dette med to fingre.Du vil også høre en tydelig "kniiirkelyd" i det drivstoffet sprøytes inn i sylinderen.

 

Dersom ikke overnevnte symptomer er tilstede må du finne ut hvorfor motoren ikke får innsprøytning

og utbedre dette.

 

Skal du starte med sveiv dekomprimerer du begge sylindre ,men lukker kun den ene når du har fått nok

turtall.Motoren starter da på en sylinder.Du lukker den andre straks motoren begynner å gå .Dersom ikke

blir det hele for komplisert

 

Du kan gjøre det samme dersom motoren er tung å dra rundt for startmotoren.Har du lite strøm en gang

er det heller ikke noe i veien for å hjelpe til med håndsveiva,men da må du ha en medhjelper på startnøkkelen.

Link to post

Tusen takk for alle forslagene og løsningene så langt.  :headbang:

Hadde det ikke vært for at jeg skal opp kl. 0530 i morgen tidlig skulle jeg forklart hva vi har forsøkt og ikke litt nærmere. Logger meg derfor av nå og kommer tilbake med mer utfyllende informasjon i morgen ettermiddag.

 

Takk til alle så langt.

 

Kjell  :headbang:

Link to post

Hej

Her er Start proceduren ifølge instruktionsboken

 

START

 

1.  För manövresparken till neutralläge så att växelmanövreringen frikopplas.

    Skjutdärefter varvtalsreglaget till halvt pådrag.

 

2.a  Elstart, MD1B och MD2B (Startgenerator)

 

    Vrid tänndingsnycklentill startläge och kontrollera att kontrollamporna´för

    laddning och oljetryck lyser. Tryck därefter på startknappen. Släpp start-

    knappen så snart motorn startat och för tilbake varvtalsreglaget så långt att

    motorn går på snabb tomgang.

 

2.b   Elstart, MD2B, MD3B (Startmotor)

 

    Vrid tänndningsnyckklen åt höger. Kontrollera att kontrollamporna för laddning

    och oljetryck lyser. Tryck in tändingsnyckeln och vrid den ytterligare åt

    höger samt släpp den så fort motorn starter. För tilbaka varvtalsreglaget så

    långt att motorn går på snabb tomgång.

 

 

STOP

 

1.

    För manövresparken till neutralläge och låt motorn gå någen minut på tom-

    gång innan den stoppas.

 

2.

    För varvtalsreglaget förbi tomgångsläget (fjädrande tomgångsanslag). Härvid

    avstänges bränsleinsprutningen och motorn stannar. Motorn bör ej stoppas

    genom använding av dekompressionshandtagen.

 

3.   Motor med eltrisk utrustning

 

    Vrid om tändningsnyckeln till neutralläge då motorn stannat. OBS! Är

    motorn utrustad med växelströmsgenerator får huvedströmbrytaren ej slås

    ifrån förrän motorn stannet för att laddningsregulatorn ej skall förstöres.

 

 

Håber at dette hjælper.

 

Mvh

 

Peder

Link to post

Tusen takk for svaret ditt nedenfor her Peder

Hej

Her er Start proceduren ifølge instruktionsboken

 

START

 

1.  För manövresparken till neutralläge så att växelmanövreringen frikopplas.

    Skjutdärefter varvtalsreglaget till halvt pådrag.

 

2.a  Elstart, MD1B och MD2B (Startgenerator)

 

    Vrid tänndingsnycklentill startläge och kontrollera att kontrollamporna´för

    laddning och oljetryck lyser. Tryck därefter på startknappen. Släpp start-

    knappen så snart motorn startat och för tilbake varvtalsreglaget så långt att

    motorn går på snabb tomgang.

 

Det er jo en Dynastarter på motoren jeg snakker om. Det er vel en startgenerator, og sånn sett burde vi følge denne anvisningen under pkt 2a. Men det er ingen startknapp. Kun tenningsnøkkel som vris helt mot høyre for start.

 

2.b   Elstart, MD2B, MD3B (Startmotor)

 

    Vrid tänndningsnyckklen åt höger. Kontrollera att kontrollamporna för laddning

    och oljetryck lyser. Tryck in tändingsnyckeln och vrid den ytterligare åt

    höger samt släpp den så fort motorn starter. För tilbaka varvtalsreglaget så

    långt att motorn går på snabb tomgång.

 

Det satt en startmotor med eget startrele på den motoren som ble tatt ut. Derfor er det sikkert kun tenningsnøkkelen nå.

 

STOP

 

1.

    För manövresparken till neutralläge och låt motorn gå någen minut på tom-

    gång innan den stoppas.

 

2.

    För varvtalsreglaget förbi tomgångsläget (fjädrande tomgångsanslag). Härvid

    avstänges bränsleinsprutningen och motorn stannar. Motorn bör ej stoppas

    genom använding av dekompressionshandtagen.

 

Og dette er nok den riktige STOP prosedyren for oss.

 

3.   Motor med eltrisk utrustning

 

    Vrid om tändningsnyckeln till neutralläge då motorn stannat. OBS! Är

    motorn utrustad med växelströmsgenerator får huvedströmbrytaren ej slås

    ifrån förrän motorn stannet för att laddningsregulatorn ej skall förstöres.

 

I tillegg sitter det en egen vekselstrømsgenerator på motoren, så dette med å ikke slå av tenningsnøkkelen når motoren går er nok viktig ja.

 

Håber at dette hjælper.

Mvh

Peder

 

Det gjenstår nå for oss å få startet treskeverket. Vi prøver igjen i morgen og da med friske batterier og startgass.

Siden det sitter egen vekselstrømsgenerator (dynamo) på motoren lurer jeg på en ting. Dynastarteren er vel en kombinert starter og dynamo. Når vi da skal koble til den separate dynamoen hvor vil det være riktig å koble den til? Vi tenkte på direkte mot det batteriet

vi ønsker den skal lade opp. Er det riktig tankegang mon tro?

 

Kjell

Link to post

..... gjenstår nå for oss å få startet treskeverket. Vi prøver igjen i morgen og da med friske batterier og startgass.

HVILKE SYNPUNKTER HAR DERE ANG. BRUK AV STARTGASS?

Forrige eieren av båten min advarte meg mot å bruke STARTGASS på dieselmotorer beregnet for båt. Hans argument gikk ut på at motoren kunne tenne for tidlig og eventuell slå tilbake (gå feil vei?) med store skader på rådene (trog jeg, han sa...) som følge.

 

Rådene (eller var det stempel-gaffel??? - litt usikker der - er ingen teknikker selv) var bare støpt og ikke smidd og ville ikke tåle et tilbakeslag, men knekke eller bli bøyd  :eek: !!!

 

Har selv vært fristet en del ganger til å bruke startgass, men turte ikke p.g.a. denne advarsel - Forrige eier er bilmekaniker, forresten - så jeg tok det han sa for "ekspertuttalelse" og god fisk!  :drink:  Slike bastante uttalelser gjør meg usikker, vet ikke hva man skal tro. En båteier lenger ned på brygga mi derimot bruker konsekvent startgass når motoren er kald, ellers vil han ikke få motoren i gang, selv midt på sommeren!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Fikk meg til å tenke på den historien om han som ikke fikk tak i pressluft og heller brukte oksygen for å starte semi-diesel'en.... :drink:

 

Ja, og selv om gjengene på oksygen går links for å unngå nettopp denslags skandaler, så kan jo oppfinnsomme mennesker alltid klare å lage seg en overgang......

 

Fart i sakene blir det iallfall  -  enten den ene eller den andre veien!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...