Jump to content

Marex 280 Holiday erfaringer


Hantoen

Recommended Posts

Hei. Vi har solgt vår nåværende båt og lurer på å kjøpe Marex 280 Holiday. Er ute etter beskrivelser eller enda bedre, bilder på løsninger i disse båtene. Ligger ingen ts i mitt nærområde pdd. Er det noe spesielt modellskille man bør legge seg over/under? Er det noen store stuerom til stoler, grill osv i midtkabin? Kom med deres beskrivelser/ erfaringer på denne flotte båten.

Link to post

 

 

En båt det er lett å få det koselig i :-) Jeg har ikke flere bilder på tab'en jeg sitter på nå, men kan legge ut noen i morgen.

Båten kom i 1996 og har ikke endret seg skrogmessig til dags dato. Jeg ventet selv til det kom ut en med 184-hesteren fra Yanmar, som mange er levert med etter 2000. Ellers er det flere gode Volvo-maskiner i disse også, men jeg vil anbefale å styre unna 139-hesteren. Den må jobbe hardt for å marsje i 12-13 knop. Jeg marsjer i 15- 16 med min, som er en mye bedre fart for skroget enn 13. (max på min, 22) Det er en smal og relativt trang båt, det må man være klar over, men genial utnyttelse. Det er stor skap i midtcabinen på babord side, men her har jeg vester og diverse andre plagg. Det er også et rommelig skap til under dette. Sengen babord i actercabinen er fin om du ønsker å lagre stoler o.l. inne i båten. Grillen min står i vanntett pose på badeplattformen (vil ikke ha den inne i båten). Ellers er jeg superfornøyd med båten og anbefaler den sterkt. Billig i drift, enkel i drift og høy kvalitet ! Med og uten hardtop, smaken og bruken avgjør valget. Ellers, spør i vei, Hantoen

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Svart (redigert)

Se her ja! ?⚓️. Var å kikket utvendig på en tilfeldig 280 i havna. Må si det lyser kvalitet av disse båtene. For oss som er fam på 4, så tror jeg dette er en perfekt feriebåt. Forrige båt var en Sollux 27 som jo er en litt større båt, men den har ikke så god utnyttelse og gode løsninger. Marex'n har vel et romslig soverom til mor og far bak....

Redigert av Hantoen (see edit history)
Link to post

. Marex'n har vel et romslig soverom til mor og far bak....

 

Sover som en stein der bak :thumbsup:  Hjemmelaget overmadrass gjør susen:

 

dsc_1091.jpg

 

 

Plass til "ting og tang" i enkeltsenga bak. Madammen mente denne passet fint der:

 

dsc_0240.jpg

 

 

Marsj 16 knop, uten å bli hekksjøgeneral (det blir du i 12 :saint: ):

 

dsc_0657.jpg

 

 

2 x 50 watt solceller, så kan man bli lenger i uthavn:

 

dsc_1485.jpg

 

 

Ikke plass til annet enn maskineri under midtcabin:

 

dsc_0932.jpg

 

 

God plass på badeplattform:

 

dsc_1527.jpg

 

 

Super oversikt fra førerplass:

 

67_1622014271_xl.jpg

 

 

Jolle med snap-on daviter og påhenger, må man jo ha. Båt og motor koser seg i 7,5 knop, 1750 omdr (max er 3400) med forbruk på ca 7 liter i timen:

 

mms_20140609_2.jpg

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post

Den er levert med Volvo Penta D3-190 også. Denne går stillere enn Yanmaren. Men jeg har selv doblet isolasjonen i motorrom/dørk. Det merkes ! Jeg ville likestilt disse motorene. Hardtop er fint når det blåser, eller er kaldt. Ellers unødvendig. Enkel å fjærne, om eksemplar med dukker opp. Det rettes ved første kalesjebytte. Dårlig med 280 på Finn for tiden, og de 3 som ligger der, ligger 100.000,- for høyt i pris, mener jeg. 2 av de lå ute i hele fjor.

Link to post

Snakket med Marex ang pris, de mente at for 500000 bør jeg få en 02-04 mod. Så ja, er enig i at de to på finn ligger mye for høyt priset. Eller er jeg skeptisk til D3 Volvo. Jeg liker å utføre mest mulig av vedlikehold selv og da passer det dårlig med masse el og Commonrail.....yanmar har jeg bare gode erfaringer med.

Link to post

Jo men da skal du ha den utgaven som jeg har, men uten hardtop. Problemet er at folk "sitter" på disse utgavene, og jeg erfarer hvorfor. Du trenger en 11, 12, 13, 14 og 17-nøkkel, samt litt peiling på å skru. Jeg gjør alt selv. Byttet starter før påske, tok meg noen timer.. men starteren og frostvæske ble utleggene. Måtte demontere varmeveksleren for å komme til, men superenkelt ! Når båten settes på vannet etter opplag, er det bare å klemme på Volvo-kondomet, ffffth..så er du i gang. (olje og filterbytte tar jeg på høsten, sink før sjøsetting) Konseptet med aksel, flyndre under og ror bak,.. genialt ! Aberet er kun 16 knop i marsj, men det holder i lange baner for meg. 70% av tiden går jeg i 7,5. Det er så kos underveis, når været er bra. Så blir det enda lenger å glede seg til anker-pilsen ;-) Og, tro meg.. båten tåler mye sjø ! Mer enn meg..

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post

Jeg hadde en Marex 280, 02/03 mod. uten hardtopp med 184hk yanmar. Hadde den i snaue to sesonger og var storfornøyd med båten. Kvalitet og supre sjøegenskaper. Kjøpte den litt på impuls og pga at den var svært velholdt og i god teknisk stand. Solgte den i fjor, den lå på finn i ca en time før jeg fikk inn seriøse bud, og ble da solgt på dagen, kanskje litt for billig, men bedre å få salget unna enn å bli ha båten på finn i "årevis".:-)  Endte opp med en nyere Nidelv 28 som er en del romsligere og som er akkurat passe stor til oss.  Akterkabinen i marexen synes jeg var genial, veldig romslig og med oppbygde køyer. Badeplattformen satte jeg også veldig stor pris på, romslig og med en fin løsning på st.b. side med ekstra bredt dollbord for enklere tilkomst. Prismessig vil jeg også anslå at en pen båt fra 02-04 bør ligge på ca 500t. Utseendessig synes jeg personlig marexen er noe av det peneste som er laget, skikkelige linjer og et veldig harmonisk overbygg. En super båt som kan anbefales om man kan godta å bo litt trangt (spes. i cocpit rundt bord)

Link to post

Ja, ser at man må holde plassen sin når bordet er slått ut, men man sitter greit da...vi er 4 i familien, så til kjappe måltid og kveldssnacsen holder det med kun det lille bordet. Da er jo "gangen" åpen. Lurer litt på bredden på førerstolen, er den en standard 90 cm stol? Da sitter man jo "greit" et barn og en voksen i den? Det samme face to face på akterbenken?

Link to post

Vet ikke eksakt lengden på stolen, men en voksen og et barn fikk god plass, praktisk å kunne snu ryggen og bruke den mot bordet aktenfor også. Eneste aberet med den stolen var at jeg syntes den var litt lav, kom liksom ikke helt opp i høyden. Den var høyderegulerbar (gass) Ja den er litt trang på dekk, men man må huske på at det er en "liten" båt, opprinnelig en 25/26 foter egentlig, og jeg synes alt i alt den var svært godt utnyttet og praktisk. Marex folkene på Fevik var jeg litt borti, veldig behjelpelige folk, god serviceinnstilling.

Link to post

Hei, fikk omsider båten på sjøen i går med ny turbo, eksosbend og 4 nye dieseldyser?

Står en 4LH-DTE 170hk i den fikk ca 22 knop fart på den, men selv i den farten gikk den høyt med baugen og jeg måtte stå for å se over

Er det et "must" med flaps? eller vekt i baug hva gjør dere som ikke har flaps?

Utolig kjekk båt forresten?

Link to post

Jeg kjøpte den første som ble solgt med 184-hesteren fra Yanmar. Levert etter messen Båter i sjøen i 2001. Marex slet med å få godkjent større motor og skroget er ikke konstruert for over 200 hk, selv om jeg ser at noen har satt inn det i ettertid. Jeg hadde den i fem sesonger før jeg konverterte til seil. Med 184 hk flater du ut båten når den passerer 19 knop. Mulig litt før med flaps, men det hadde ikke jeg. Det var ikke tilvalg den gangen. Den ligger skjevt i vannet avhengig hvor fulle tankene dine er. Viktig å tilpasse vannmengden til dieselmengden. Båten er godt utnyttet. Det gjør at det ikke er noe store stuverom om bord. Det var også tidvis trøbbel med hev/senk-funksjonen på førerstolen. Tror Marex fant et annet konsept enn gassfjær etterhvert.

 

Jeg var veldig førnøyd med båten. Den går fint i vannet, unntatt på hastigheter mellom 8,5 kn og 18 kn. Grei drivstofføkonomi og lite sjøsprøyt over båter. Mye mindre enn feks Scan Baltic.

Jeg ga 750 med alt utstyr da den var ny, så hvis prisen er 500 nå så holder den seg godt i pris.

Link to post

Du kan ikke marsje i 19 knop uansett, men trimflaps i 15-16 retter dette. Har kosa meg mye i 16, men 7,5 er favoritten når været smiler..

Vel, jeg hadde slik båt i 5 sesonger. Med "lett" helge-last holdt jeg fint 18,5 - 19 kn utover Oslofjorden. Kjørte aldri med fulle tanker, ihvert fall ikke full vanntank. Med full ferieoppakning, fulle tanker og jolle i daviteren, så var nok marsjfarten mer i retning av 15 -16. Jeg hadde ikke flaps på min, da Marex ikke leverte det originalt, men jeg hadde optimalisert scewback propell.

I førerstolen var det plass til både meg og kona :-) Tror jeg har en videosnutt et sted. Skal se om jeg finner igjen den.

Link to post

Det handler ikke om å skryte på seg fart, men jeg liker å ha så tom båt som mulig, og tar bare med meg det jeg trenger. Men jeg ser at mange har med seg alt mulig "kjekt å ha", kanskje mer enn det jeg har i kjelleren hjemme. Det er ikke båten sin feil at mannskapet tar om bord for mye unødvendig last. Det er heller ikke vits i å fylle båten med 220 liter vann hvis du bare skal bruke 20 til matlaging. Resultatet er lavere fart og høyere drivstofforbruk.

Link to post
  • 2 uker senere...

Hei, fikk omsider båten på sjøen i går med ny turbo, eksosbend og 4 nye dieseldyser?

Står en 4LH-DTE 170hk i den fikk ca 22 knop fart på den, men selv i den farten gikk den høyt med baugen og jeg måtte stå for å se over

Er det et "must" med flaps? eller vekt i baug hva gjør dere som ikke har flaps?

Utolig kjekk båt forresten?

22 knop med 170 hk var mye. Regnes dette som en god motor? Ligger en på finn med snaue 1000t på telleren. Noe av malingen har løsnet fra toppdekselet på den. Er det et dårlig tegn? Eier visste ikke hva som var årsak til dette.
Link to post

22 knop med 170 hk var mye. Regnes dette som en god motor? Ligger en på finn med snaue 1000t på telleren. Noe av malingen har løsnet fra toppdekselet på den. Er det et dårlig tegn? Eier visste ikke hva som var årsak til dette.

Det er et par ting som skurrer med den. Spør om hvorfor trimflaps er fjærnet. Billigere å ta de av enn å reparere, kanskje ? Du må ha det ! Denne har heller ikke Scewback propell, som den bør ha. Forskjell på propell til 12.000,- og 3000,- Spør også om hvorfor han ikke har ettersprayet lakk på motor, gjelder jo hele maskinen. Det er jo et minimum av hva et beskjedent vedlikehold krever. Rusten på klemflens kan også tyde på at det ofte er fuktig i motorrommet. Du bør kunne få 2002-2004 til den prisen. Synes ikke dette er båt til over 420.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...