Jump to content

Marex 280 Holiday erfaringer

Hantoen

Recommended Posts

Det er et par ting som skurrer med den. Spør om hvorfor trimflaps er fjærnet. Billigere å ta de av enn å reparere, kanskje ? Du må ha det ! Denne har heller ikke Scewback propell, som den bør ha. Forskjell på propell til 12.000,- og 3000,- Spør også om hvorfor han ikke har ettersprayet lakk på motor, gjelder jo hele maskinen. Det er jo et minimum av hva et beskjedent vedlikehold krever. Rusten på klemflens kan også tyde på at det ofte er fuktig i motorrommet. Du bør kunne få 2002-2004 til den prisen. Synes ikke dette er båt til over 420.

utgjør Scewbackpropell mye ekstra fart? Ser ut som det er trimflaps på bildet, typen som går rett ned.? Jeg har antydet at båten er 100 for høyt priset. Ba meg komme og se på båten.... Skal se og prøve den til Onsdag. Spennende. Ser turbo og eksosbend er litt rustet....

Argumentene for Scewback er mindre vibrasjon, samt ørlite mere fart. Jeg ser at det ikke er flaps på denne. De har bare blindet for der hydralikkslangene kommer ut. Den skal jo marsje raskere enn 12, som han skriver. 139-hesteren marsjer i 12. Det er også originale puter på denne. De må være nedsitti ? 16 år gamle. Hør med Roald på Marex om hva de koster. Mener de skal ha 30.000,- for settet. Cirka det samme for inneputene med madrassen. Det er 60k, Hantoen. Noe jeg mener burde vært byttet på en 1999-modell til 520. Jeg betalte 24.000,-for ny Engbo ankervinsj i fjor. Sjekk at denne også virker ! Baugpropellen er også viktig. Jeg fikk fikset Wallas kokeren for 6000,- i fjor også, så sjekk at denne også funker som den skal. Ellers er jo maskineriet det viktigste. Varmevekslere bør være renset, starteren bør gå kjapt rundt og gi motoren start på første "turn". På min 2002 er turboen skiftet. Denne er kostbar. Lytt godt å hør etter, du skal høre at den hviner ved pådrag. Sjekk også nøye at det ikke kommer noe vann inn ved gange. Sjekk nivå bakerst i dørken før og etter gange.

Kan skrive under på at dette er en flott turbåt, det jeg er minst fornøyd med er høyden på førerstolen. Selv om jeg er 187cm høy synes jeg førerplassen er for lav selv i høyeste posisjon.

Har sett bilder fra en 280 Holiday med 290 sun cruiser sete, det ser veldig komfortabelt ut, men da mister man muligheten for å bruke det mot bordet.

Plassen i denne båten er så godt utnyttet at det er dårlig med stuplass i benker i cockpit, men under sengene i akterkabin og er det massevis av plass. Samme i benkene foran. Jeg lurer grillen ned på toppen av dieseltanken på styrbord side. Har Biltema sin og den må da være oppslått for å få plass. Dette krever jo at den er godt rengjort...

Kan anbefales på det sterkeste, jeg har 183 HK Yanmar og ville ikke hatt mindre motor, men når det er sagt har jeg heller ikke prøvd andre 280er enn min egen...

Lykke til.

En liten kommentar til det med høyden på førerstolen (som er regulerbar) Det er en smal sak å heve denne ved å legge inn et par finérplater eller liknende under stolsøyen. Den blir allikevel lav nok når den senkes. Det er litt å gå i høyden på skapet. Alternativt legg de så de passer akkurat under skapet også, med en pen list rundt. Selv har jeg låst men i øverste posisjon. Går greit sitte der allikevel under middagen.

• 1 måned senere...

Jeg synes også det var litt mye tæring. Det er jo ikke sikkert at det er noe feil hos deg, men hos andre båter i nærheten av deg i hjemmehavn. Jordingsfeil kan forplante seg et lite stykke. Synes propellen din også bærer preg av tæring. Den ser nesten rusten ut? Rart om du får tæring uten landstrøm, ja. I min hjemmehavn monteres det sink for 800.000,- ca hvert annet år. Det er nok mye jordingsfeil rundt om kring. Ikke godt å vite hvor man skal begynne å feilsøke..

Redigert av Worry II (see edit history)

Det går helt fint å kjøre denne båten i 13 knop. Det er og blir en halvplaner, så ned kutter vannet bra i den farten. Det er nok marsj uten flaps. De siste knopene må nok presses på plass med flaps, anbefaler det for å få ned fronten. Båten på Finn er grei for max 450 synes jeg, Hantoen.

450 er tallet jeg og hadde i hodet, uansett hvor strøken den er. Han begynte på 530 og har priset nedover. Blir en lang dag i bil i morgen for å se den, fra Kr.sand. Angående fart så går den 20 knop uten last. Den har Bennet elektrohydrauliske flaps nye i 2006. Hvis en bruker disse har man kanskje 14-15 knop på 3000 rpm? Redigert av Hantoen (see edit history)

Det går helt fint å kjøre denne båten i 13 knop. Det er og blir en halvplaner, så ned kutter vannet bra i den farten. Det er nok marsj uten flaps. De siste knopene må nok presses på plass med flaps, anbefaler det for å få ned fronten. Båten på Finn er grei for max 450 synes jeg, Hantoen.

I morgen går turen til Oslo for besiktigelse og prøving av Marexen. Vi blir 3 voksne ombord, så da får jeg teste marsjfart med bruk av flaps. Max rpm er 3300. Hva er Max rpm konstant på denne motoren? Er Max minus 200 ok? F eks i 1 time? Er det andre ting jeg bør teste/ undersøke spesielt for denne båten?

Da var besiktigelse i Oslo utført. Hel og pen båt, men trimflaps hadde ingen virkning på båten, selv i 17 knop. Båten gikk med baugen i været okke som... Måtte nesten stå oppreist for å få oversikt, selv med stolen i øverste posisjon. Jeg må nok se etter båt med største motoralternativ.? Motoren var også relativt kraftig korrodert ( bobler i lakken). Det er jo ikke likt Yanmar.

bilde

bilde

bilde

Kan jo ikke dårligere enn det der. Selv lakker jeg der det trengs på min, det er jo bare en del av vedlikeholdet. Min fikk prøvd seg i dag, 3000 omdr.i 2 timer fra Brevik til Stavern i 12-14 m/s. Phu.. Super maskin! Og ikke minst kanon skute! Valpen kastet opp, men vi andre holdt på innvollene :-) Båten lekte med oss hele veien!

Redigert av Worry II (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...