Hantoen Svart 25.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2015 Det er et par ting som skurrer med den. Spør om hvorfor trimflaps er fjærnet. Billigere å ta de av enn å reparere, kanskje ? Du må ha det ! Denne har heller ikke Scewback propell, som den bør ha. Forskjell på propell til 12.000,- og 3000,- Spør også om hvorfor han ikke har ettersprayet lakk på motor, gjelder jo hele maskinen. Det er jo et minimum av hva et beskjedent vedlikehold krever. Rusten på klemflens kan også tyde på at det ofte er fuktig i motorrommet. Du bør kunne få 2002-2004 til den prisen. Synes ikke dette er båt til over 420.utgjør Scewbackpropell mye ekstra fart? Ser ut som det er trimflaps på bildet, typen som går rett ned.? Jeg har antydet at båten er 100 for høyt priset. Ba meg komme og se på båten.... Skal se og prøve den til Onsdag. Spennende. Ser turbo og eksosbend er litt rustet.... Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 25.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2015 Argumentene for Scewback er mindre vibrasjon, samt ørlite mere fart. Jeg ser at det ikke er flaps på denne. De har bare blindet for der hydralikkslangene kommer ut. Den skal jo marsje raskere enn 12, som han skriver. 139-hesteren marsjer i 12. Det er også originale puter på denne. De må være nedsitti ? 16 år gamle. Hør med Roald på Marex om hva de koster. Mener de skal ha 30.000,- for settet. Cirka det samme for inneputene med madrassen. Det er 60k, Hantoen. Noe jeg mener burde vært byttet på en 1999-modell til 520. Jeg betalte 24.000,-for ny Engbo ankervinsj i fjor. Sjekk at denne også virker ! Baugpropellen er også viktig. Jeg fikk fikset Wallas kokeren for 6000,- i fjor også, så sjekk at denne også funker som den skal. Ellers er jo maskineriet det viktigste. Varmevekslere bør være renset, starteren bør gå kjapt rundt og gi motoren start på første "turn". På min 2002 er turboen skiftet. Denne er kostbar. Lytt godt å hør etter, du skal høre at den hviner ved pådrag. Sjekk også nøye at det ikke kommer noe vann inn ved gange. Sjekk nivå bakerst i dørken før og etter gange. Sitér dette innlegget Link to post
Bodvar Svart 26.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2015 Kan skrive under på at dette er en flott turbåt, det jeg er minst fornøyd med er høyden på førerstolen. Selv om jeg er 187cm høy synes jeg førerplassen er for lav selv i høyeste posisjon. Har sett bilder fra en 280 Holiday med 290 sun cruiser sete, det ser veldig komfortabelt ut, men da mister man muligheten for å bruke det mot bordet. Plassen i denne båten er så godt utnyttet at det er dårlig med stuplass i benker i cockpit, men under sengene i akterkabin og er det massevis av plass. Samme i benkene foran. Jeg lurer grillen ned på toppen av dieseltanken på styrbord side. Har Biltema sin og den må da være oppslått for å få plass. Dette krever jo at den er godt rengjort... Kan anbefales på det sterkeste, jeg har 183 HK Yanmar og ville ikke hatt mindre motor, men når det er sagt har jeg heller ikke prøvd andre 280er enn min egen... Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 26.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2015 En liten kommentar til det med høyden på førerstolen (som er regulerbar) Det er en smal sak å heve denne ved å legge inn et par finérplater eller liknende under stolsøyen. Den blir allikevel lav nok når den senkes. Det er litt å gå i høyden på skapet. Alternativt legg de så de passer akkurat under skapet også, med en pen list rundt. Selv har jeg låst men i øverste posisjon. Går greit sitte der allikevel under middagen. Sitér dette innlegget Link to post
Hantoen Svart 27.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2015 Takker for gode tilbakemeldinger. Tror ikke jeg går for den i Stavanger. Han forlanger for mye for båten. Sitér dette innlegget Link to post
Trond Thoresen Svart 2.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2015 (redigert) Har båten på slipp Satt på helt ny zink i april synest den var tæret vel mye på så kort tid. Ligger ikke med landstrøm Redigert 2.Juli.2015 av Trond Thoresen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 2.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2015 (redigert) Jeg synes også det var litt mye tæring. Det er jo ikke sikkert at det er noe feil hos deg, men hos andre båter i nærheten av deg i hjemmehavn. Jordingsfeil kan forplante seg et lite stykke. Synes propellen din også bærer preg av tæring. Den ser nesten rusten ut? Rart om du får tæring uten landstrøm, ja. I min hjemmehavn monteres det sink for 800.000,- ca hvert annet år. Det er nok mye jordingsfeil rundt om kring. Ikke godt å vite hvor man skal begynne å feilsøke.. Redigert 2.Juli.2015 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trond Thoresen Svart 2.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2015 Tror det er noe feil på el-anlegget ombord Denne propellen var også helt ny i april....forrige eier hadde også problemer med tæring der var nesten hele propellen borte Hvor starter man og feilsøke? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 2.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2015 Jeg ville hyra inn en fagmann her,Trond. Det tar ikke lang tid å finne feilen med måleutstyr og kunnskapen om søking. Sitér dette innlegget Link to post
Hantoen Svart 4.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2015 Jeg vurderer en 280 Holiday som ligger på Finn nå, men han sier at marsjfart ferielastet ligger på 13 knop. Det er litt snaut vel? Båten går vel litt tungt i den hastigheten? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 4.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2015 Det går helt fint å kjøre denne båten i 13 knop. Det er og blir en halvplaner, så ned kutter vannet bra i den farten. Det er nok marsj uten flaps. De siste knopene må nok presses på plass med flaps, anbefaler det for å få ned fronten. Båten på Finn er grei for max 450 synes jeg, Hantoen. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 4.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2015 Her er vi i Rest I i Risør i kveld. Har hatt 2 uker på sørlandet, 1 uke igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Hantoen Svart 4.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2015 (redigert) Det går helt fint å kjøre denne båten i 13 knop. Det er og blir en halvplaner, så ned kutter vannet bra i den farten. Det er nok marsj uten flaps. De siste knopene må nok presses på plass med flaps, anbefaler det for å få ned fronten. Båten på Finn er grei for max 450 synes jeg, Hantoen.450 er tallet jeg og hadde i hodet, uansett hvor strøken den er. Han begynte på 530 og har priset nedover. Blir en lang dag i bil i morgen for å se den, fra Kr.sand. Angående fart så går den 20 knop uten last. Den har Bennet elektrohydrauliske flaps nye i 2006. Hvis en bruker disse har man kanskje 14-15 knop på 3000 rpm? Redigert 4.Juli.2015 av Hantoen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hantoen Svart 4.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2015 Her er vi i Rest I i Risør i kveld. Har hatt 2 uker på sørlandet, 1 uke igjen. Ser deilig ut! Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 4.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2015 (redigert) [url=[url="https://baatplassen.no/bildearkiv/11/11902/1436047136.jpg%5B/img%5Bimg%5Dhttps://baatplassen.no/bildearkiv/11/11902/1436047272.jpg%5B/img%5B%5Dhttps://baatplassen.no/bildearkiv/11/11902/1436047410.jpg%5B/img%5D%22%5D]https://baatplassen.no/bildearkiv/11/11902/1436047136.jpg%5B/img%5Bimg%5Dhttps://baatplassen.no/bildearkiv/11/11902/1436047272 Redigert 4.Juli.2015 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 4.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2015 (redigert) Noen bilder fra 2015-ferien i 280 Holiday. Koser oss masse! Redigert 4.Juli.2015 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trond Thoresen Svart 5.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2015 Worry II har du i din båt kabler/kabel som er jordet ved pakkboksen?? Fant en ledning som er jordet der, målte spenning på ca 2,3v når alt strøm er skrudd av Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 5.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2015 (redigert) Jeg har ingen jording der, nei. Da er du nok nærme problemet! Redigert 5.Juli.2015 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hantoen Svart 7.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 Det går helt fint å kjøre denne båten i 13 knop. Det er og blir en halvplaner, så ned kutter vannet bra i den farten. Det er nok marsj uten flaps. De siste knopene må nok presses på plass med flaps, anbefaler det for å få ned fronten. Båten på Finn er grei for max 450 synes jeg, Hantoen.I morgen går turen til Oslo for besiktigelse og prøving av Marexen. Vi blir 3 voksne ombord, så da får jeg teste marsjfart med bruk av flaps. Max rpm er 3300. Hva er Max rpm konstant på denne motoren? Er Max minus 200 ok? F eks i 1 time? Er det andre ting jeg bør teste/ undersøke spesielt for denne båten? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 8.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2015 (redigert) Jeg kjører med kontinuerlig 2900-3000 på min, maxer ferielastet på 3200. 3400 når jeg setter den på vannet. I 2900 gjør jeg 14-15fullt lastet. Redigert 8.Juli.2015 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hantoen Svart 8.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2015 Da var besiktigelse i Oslo utført. Hel og pen båt, men trimflaps hadde ingen virkning på båten, selv i 17 knop. Båten gikk med baugen i været okke som... Måtte nesten stå oppreist for å få oversikt, selv med stolen i øverste posisjon. Jeg må nok se etter båt med største motoralternativ.? Motoren var også relativt kraftig korrodert ( bobler i lakken). Det er jo ikke likt Yanmar. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 8.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2015 LHA-modellene er dårligere malt enn LH, etter hva jeg vet. De er satt sammen av Amerikanere. De har ikke greie på lakk :-( Ser slitent ut rundt turbo og eksosbendet. Dårlig vedlikeholdt motor? Sitér dette innlegget Link to post
Hantoen Svart 8.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2015 LHA-modellene er dårligere malt enn LH, etter hva jeg vet. De er satt sammen av Amerikanere. De har ikke greie på lakk :-( Ser slitent ut rundt turbo og eksosbendet. Dårlig vedlikeholdt motor? Dette er en LH. Mener du at LHA på 184 hk er ennå dårligere i lakken? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 8.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2015 (redigert) Kan jo ikke dårligere enn det der. Selv lakker jeg der det trengs på min, det er jo bare en del av vedlikeholdet. Min fikk prøvd seg i dag, 3000 omdr.i 2 timer fra Brevik til Stavern i 12-14 m/s. Phu.. Super maskin! Og ikke minst kanon skute! Valpen kastet opp, men vi andre holdt på innvollene :-) Båten lekte med oss hele veien! Redigert 8.Juli.2015 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bert Svart 8.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2015 Hei, tenkte at dere fikk luftet dere over.Greit å komme i havn i havn tenker jeg . Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.