bergetun Startet 12.Mai.2015 Del på Facebook Startet 12.Mai.2015 Jeg har en Victron FET batteri isolator med 2 utanger og 1 inngang (200a) som jeg lurer på om er defekt. Når jeg ohm'er utgangene på isolatorene (uten lading inn), så er det kontakt. Skal det være sånn? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
taunus Svart 12.Mai.2015 Del på Facebook Svart 12.Mai.2015 hvor mange ohm får du.? Hvilke pinne bruker du på input skruen? + eller minus pinne fra multimeter. Jeg tester slike på jobb med spenning. Da setter jeg batterispenning på input, og får nesten samme spenning ut. Men når jeg spenningsetter utgangene sperrer den mot input skruen.( Måler 5 volt , men det går ingen strøm) For å virke må den ha minus tilkoblet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bergetun Svart 12.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2015 Jeg testet bare at det var kobling mellom utgangene på isolatoren. Har ikke så mye peiling på slikt, men i mitt hode bør det vel ikke være noe connection mellom de to utgangene på isolatoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 13.Mai.2015 Del på Facebook Svart 13.Mai.2015 (redigert) Har man ikke peiling da er det enkleste å teste en skillediode ved å bruke en solid lyspære.Kobles batteri pluss inn på dioden, lyspære mellom diode-utgang og batteri minus, ferdig. Lyser = okLyser ikke = kaputt. Snu dioden: Lyser ikke = ok Lyser den andre veien også = kaputt. obs: Slike test gjøres ikke med elektroniske komponenter ellers! Jørg Redigert 13.Mai.2015 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
bergetun Svart 13.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2015 (redigert) Joerg Becker : Jeg er ganske sikker på at dioden gir strøm på utgangene, det jeg er redd for er at dioden ikke holder batteribankene mine adskilt. At det er fri flyt begge veier Din test vil vel kun bekrefte at dioden fører strøm videre fra inngang til utgangene? Edit: Jeg leste ikke "Snu dioden" i første omgang. Jeg skal teste dette. Redigert 13.Mai.2015 av bergetun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 13.Mai.2015 Del på Facebook Svart 13.Mai.2015 Hvor mye kontakt måler du? Man kan fort bli lurt av et moderne multimeter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 13.Mai.2015 Del på Facebook Svart 13.Mai.2015 (redigert) Har du (uten lading) samme spenning på både start og forbruk? I så fall er det mistenkelig. Dersom du setter på en forbruker på forbruksbanken som trekker mye strøm skal spenningen på det batteriet synke, men spenningen på startbatteriet forblir uendret (og omvendt). Redigert 13.Mai.2015 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
bergetun Svart 13.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2015 Mulligan; Flaut å si det, men jeg så ikke bare multimeteret, jeg bare hørte på lyden Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bergetun Svart 13.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2015 En annen ting jeg synes er mystifystisk : Baugpropellen min er koblet på forbruksbanken, men når jeg kjører baugpropellen med motorer i gang, så kan jeg se at volten dropper på startbatteri i EVC displayet. ? Er ikke det merkelig? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bergetun Svart 13.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2015 Lars H: Nei, ikke samme spenning. Men... Når jeg måler uten lading på batteriene så får jeg 13.3v forbruk og 12.8ish på start. Tar jeg av koblingen fra start til dioden så måler jeg 13.1ish på start. Altså, startbatteriene mine stiger (uten lading) når jeg kobler fra dioden Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 13.Mai.2015 Del på Facebook Svart 13.Mai.2015 (redigert) 13,3V på forbruk, uten lading, kan du se hvis du bruker Lithium.Alt annet burde ha en hvilespenning mellom 12,7 og (evt.) 13,0V.Ser du 13,3V da ser jeg i grunn noe glemt ladekilde, som f.eks. solcelle mm. Jørg Redigert 13.Mai.2015 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 13.Mai.2015 Del på Facebook Svart 13.Mai.2015 Med de to siste opplysningene dine, høres etter min mening isolatoren ikke frisk ut. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 13.Mai.2015 Del på Facebook Svart 13.Mai.2015 Bergetun. Det sank ikke inn med det samme her.Men du skriver at spenningen på start økes når du frakobler dioden.For det første er dette ikke mulig pga. dioden, så sant ikke annet forbruker noe strøm over dioden.Men når spenningen økes på start også da finnes det definitivt enten en annen ladekilde eller noe bro mellom start og forbruk. Det siste ville jeg i hvert fall undersøke nøye.Finnes det nemlig en bro via dashbordet (som så ofte når det ble for mye mekking på båten) da risikerer man t.o.m. brann. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 13.Mai.2015 Del på Facebook Svart 13.Mai.2015 Hei, Nå kjenner ikke jeg konkret dette Victron skillet. Men er det et standard diode skille uten noen form for elektronisk hysterese for inn/utkobling så er skillet ditt defekt. Regner med at skillet har til henskit og skille mellom start og forbruk. For å dobbeltsjekke så kan du jo fjerne alle ladekilder la båten stå noen minutter med noe som belaster forbruksbatteriet. Måler du da lik spenning på polene på begge batteriene er det kortslutning på utgangene I skillet. Men ha også I bakhodet at I noen skiller, så skilles ikke batteriene før spenningen er under en viss grense, typisk 12,8 Volt (Skikkelig kjipt når slike feil medfører at man ikke får start) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bergetun Svart 13.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2015 (redigert) PS. Det er viktig å presisere at jeg har målt rett etter at motor har vært i gang. Batteriene har ikke hatt tid ti å stabilisere seg. @Joerg: Kan det være at forbrukbanken stjeler fra startbanken gjennom dioden fordi dioden er kaputt. ? Er dette teoretisk mulig? Spenningen stiger på startbanken fordi det ikke er noe (Forbruksbanken) som tapper de? Redigert 13.Mai.2015 av bergetun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 13.Mai.2015 Del på Facebook Svart 13.Mai.2015 13,3V på forbruk, uten lading, kan du se hvis du bruker Lithium. Jørg Hei, Jeg har Ritar AGM batterier og disse hadde alle over 13 volt etter vinterene (4 mnd uten lading) Disse liggfer på 13,1-13,2 flere dager etter lading. Målt med kalibrert Fluke Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 13.Mai.2015 Del på Facebook Svart 13.Mai.2015 Hei, Disse liggfer på 13,1-13,2 flere dager etter lading. Målt med kalibrert Fluke Det er overflatespenning, hvilespenning på 13,3V finnes ikke med bly. Ser man straks man setter på litt forbruk. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 13.Mai.2015 Del på Facebook Svart 13.Mai.2015 @Joerg: Kan det være at forbrukbanken stjeler fra startbanken gjennom dioden fordi dioden er kaputt. ? Er dette teoretisk mulig? Spenningen stiger på startbanken fordi det ikke er noe (Forbruksbanken) som tapper de? Hvis jeg husker riktig da skrev du at forbruksbanken hadde 13,3V og start 12,8V. Spenningen går alltid fra høy til lav. Med det ville det være ulogisk hvis forbruk henter fra start. ------------------------------------------------------------------------- Omvendt derimot ville det være mulig at start blir utjevnet fra forbruk. => Derfor bør du undersøke fysisk om det finnes noe som lekker, og det gjelder både skillediode og andre tilkoblete enheter. Hører fra deg etter hvert. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 13.Mai.2015 Del på Facebook Svart 13.Mai.2015 Det er overflatespenning, Jørg Det må du forklare nærmere. Det var et helt nytt begrep for meg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 13.Mai.2015 Del på Facebook Svart 13.Mai.2015 Nytt begrep?Enkelt forklart er det et svevespenning uten nevneverdig brukbar energi.Forsvinner kjapp med få watt belastning, så ser du den "ekte" hvilespenningen etterpå (synker bare langsomt). Slike spenninger finner man gjerne også på ordentlig sulfaterte, eller tørrlagte batterier.Den kan ubelastet vise godt over 12,5V men forsvinner til 0V straks man setter noe forbruk på. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
bergetun Svart 13.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2015 Selv om forbruk er en del større enn start? Hvis jeg husker riktig da skrev du at forbruksbanken hadde 13,3V og start 12,8V.Spenningen går alltid fra høy til lav.Med det ville det være ulogisk hvis forbruk henter fra start. ------------------------------------------------------------------------- Omvendt derimot ville det være mulig at start blir utjevnet fra forbruk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 13.Mai.2015 Del på Facebook Svart 13.Mai.2015 Selv om forbruk er en del større enn start? Spiller ingen rolle fordi dioder er "Enveisventiler". => Det skal ikke flytte strøm fra hvilken som helst batteri til andre batteriet, bare fra inntak til uttak/batteri. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 13.Mai.2015 Del på Facebook Svart 13.Mai.2015 Nytt begrep? Enkelt forklart er det et svevespenning uten nevneverdig brukbar energi. Forsvinner kjapp med få watt belastning, så ser du den "ekte" hvilespenningen etterpå (synker bare langsomt). Slike spenninger finner man gjerne også på ordentlig sulfaterte, eller tørrlagte batterier. Den kan ubelastet vise godt over 12,5V men forsvinner til 0V straks man setter noe forbruk på. Jørg Vet ikke hvor du har lest dette, men begrepet hvilespenning er på et batteri uten belastning. Har du noen få watt belastning så er ikke dette hvilespenning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 13.Mai.2015 Del på Facebook Svart 13.Mai.2015 En annen ting jeg synes er mystifystisk : Baugpropellen min er koblet på forbruksbanken, men når jeg kjører baugpropellen med motorer i gang, så kan jeg se at volten dropper på startbatteri i EVC displayet. ? Er ikke det merkelig? Hei, Dette behøver ikke å være så merkelig. Mener jeg har samme fenomenet på min båt. Dette kan skyldes spenningsfall I ladekretsen. I det øyeblikk du starter thrusteren, så begynner også generatoren og levere over hundre ampere. Ladekretsen går både via plussledningen til ladefordeleren og via en minusledning til batteriet. Vil tro at det du leser I instrumentet er spenningen I EVC boksen. At denne kan gjøre en dipp på grunn av spenningsfall I kabler kan nok være helt naturlig. Men er det vedvarende lav spenning så vil jeg tro det kan skyldes defekt laderele. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 13.Mai.2015 Del på Facebook Svart 13.Mai.2015 (redigert) At spenningen dropper på både start og forbruk ved bruk av truster er normalt. La oss si du har 14,0 volt rett før du bruker truster. Idet du starter truster går all ladestrøm til denne og forbruksbatteri. Startbatteri får ingen ting så lenge truster er i gang. I tillegg er startbatteri belastet ved å gi strøm til motorinstrumenter og kanskje andre ting også som er tilkoblet start. Og så er alle batteri tilsluttet felles minus som også bidrar til at spenning faller på start når spenning faller på forbruk. Startbatteri tapper ikke annet enn det som hovedmotoren bruker selv om det kan se slik ut. Sikkert ikke uvanlig at spenning kan falle helt ned mot 12 volt mens truster er i bruk. Redigert 13.Mai.2015 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.