Jump to content

Victron FET batteri isolator har kontakt mellom utgangene.


bergetun

Recommended Posts

hvor mange ohm får du.? Hvilke pinne bruker du på input skruen? + eller minus pinne fra multimeter.

Jeg tester slike på jobb med spenning. Da setter jeg batterispenning på input, og får nesten samme spenning ut.

 

Men når jeg spenningsetter utgangene sperrer den mot input skruen.( Måler 5 volt , men det går ingen strøm)

For å virke må den ha minus tilkoblet.

Link to post
Share on other sites

Har man ikke peiling da er det enkleste å teste en skillediode ved å bruke en solid lyspære.
Kobles batteri pluss inn på dioden, lyspære mellom diode-utgang og batteri minus, ferdig.

Lyser = ok
Lyser ikke = kaputt.

 

Snu dioden:

Lyser ikke = ok

Lyser den andre veien også = kaputt.

 

obs: Slike test gjøres ikke med elektroniske komponenter ellers!

 

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Joerg Becker : 

 

Jeg er ganske sikker på at dioden gir strøm på utgangene, det  jeg er redd for er at dioden ikke holder batteribankene mine adskilt.  At det er fri flyt begge veier 

Din test vil vel kun bekrefte at dioden fører strøm videre fra inngang til utgangene?

 

Edit: Jeg leste ikke "Snu dioden" i første omgang. Jeg skal teste dette. 

Redigert av bergetun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du (uten lading) samme spenning på både start og forbruk? I så fall er det mistenkelig. Dersom du setter på en forbruker på forbruksbanken som trekker mye strøm skal spenningen på det batteriet synke, men spenningen på startbatteriet forblir uendret (og omvendt).

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

En annen ting jeg synes er mystifystisk : 

 

Baugpropellen min er koblet på forbruksbanken, men når jeg kjører baugpropellen med motorer i gang, så kan jeg se at volten dropper på startbatteri i EVC displayet.  ? Er ikke det merkelig?

Link to post
Share on other sites

Lars H: Nei, ikke samme spenning. 

 

Men... Når jeg måler uten lading på batteriene så får jeg 13.3v forbruk og 12.8ish på start.

Tar jeg av koblingen fra start til dioden så måler jeg 13.1ish på start. Altså, startbatteriene mine stiger (uten lading) når jeg kobler fra dioden 

Link to post
Share on other sites

13,3V på forbruk, uten lading, kan du se hvis du bruker Lithium.
Alt annet burde ha en hvilespenning mellom 12,7 og (evt.) 13,0V.

Ser du 13,3V da ser jeg i grunn noe glemt ladekilde, som f.eks. solcelle mm.

 

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Bergetun.

Det sank ikke inn med det samme her.
Men du skriver at spenningen på start økes når du frakobler dioden.
For det første er dette ikke mulig pga. dioden, så sant ikke annet forbruker noe strøm over dioden.
Men når spenningen økes på start også da finnes det definitivt enten en annen ladekilde eller noe bro mellom start og forbruk.

Det siste ville jeg i hvert fall undersøke nøye.
Finnes det nemlig en bro via dashbordet (som så ofte når det ble for mye mekking på båten) da risikerer man t.o.m. brann.

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Nå kjenner ikke jeg konkret dette Victron skillet. Men er det et standard diode skille uten noen form for elektronisk hysterese for inn/utkobling så er skillet ditt defekt.

Regner med at skillet har til henskit og skille mellom start og forbruk. For å dobbeltsjekke så kan du jo fjerne alle ladekilder la båten stå noen minutter med noe som belaster forbruksbatteriet. Måler du da lik spenning på polene på begge batteriene er det kortslutning på utgangene I skillet. Men ha også I bakhodet at I noen skiller, så skilles ikke batteriene før spenningen er under en viss grense, typisk 12,8 Volt

 

(Skikkelig kjipt når slike feil medfører at man ikke får start)

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

PS. Det er viktig å presisere at jeg har målt rett etter at motor har vært i gang. Batteriene har ikke hatt tid ti å stabilisere seg.

 

@Joerg: 

Kan det være at forbrukbanken stjeler fra startbanken gjennom dioden fordi dioden er kaputt. ? Er dette teoretisk mulig?

 

Spenningen stiger på startbanken fordi det ikke er noe (Forbruksbanken)  som tapper de?

Redigert av bergetun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

 Disse liggfer på 13,1-13,2 flere dager etter lading. Målt med kalibrert Fluke

Det er overflatespenning, hvilespenning på 13,3V finnes ikke med bly.

Ser man straks man setter på litt forbruk.

 

:seeya:

Jørg

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

@Joerg: 

Kan det være at forbrukbanken stjeler fra startbanken gjennom dioden fordi dioden er kaputt. ? Er dette teoretisk mulig?

 

Spenningen stiger på startbanken fordi det ikke er noe (Forbruksbanken)  som tapper de?

Hvis jeg husker riktig da skrev du at forbruksbanken hadde 13,3V og start 12,8V.

Spenningen går alltid fra høy til lav.

Med det ville det være ulogisk hvis forbruk henter fra start.

-------------------------------------------------------------------------

Omvendt derimot ville det være mulig at start blir utjevnet fra forbruk.

 

=> Derfor bør du undersøke fysisk om det finnes noe som lekker,

og det gjelder både skillediode og andre tilkoblete enheter.

 

Hører fra deg etter hvert.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Nytt begrep?
Enkelt forklart er det et svevespenning uten nevneverdig brukbar energi.
Forsvinner kjapp med få watt belastning, så ser du den "ekte" hvilespenningen etterpå (synker bare langsomt).

 

Slike spenninger finner man gjerne også på ordentlig sulfaterte, eller tørrlagte batterier.
Den kan ubelastet vise godt over 12,5V men forsvinner til 0V straks man setter noe forbruk på.

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Selv om forbruk er en del større enn start?

 

Hvis jeg husker riktig da skrev du at forbruksbanken hadde 13,3V og start 12,8V.
Spenningen går alltid fra høy til lav.
Med det ville det være ulogisk hvis forbruk henter fra start.

-------------------------------------------------------------------------

Omvendt derimot ville det være mulig at start blir utjevnet fra forbruk.

 

Link to post
Share on other sites

Selv om forbruk er en del større enn start?

Spiller ingen rolle fordi dioder er "Enveisventiler".

=> Det skal ikke flytte strøm fra hvilken som helst batteri til andre batteriet, bare fra inntak til uttak/batteri.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Nytt begrep?

Enkelt forklart er det et svevespenning uten nevneverdig brukbar energi.

Forsvinner kjapp med få watt belastning, så ser du den "ekte" hvilespenningen etterpå (synker bare langsomt).

 

Slike spenninger finner man gjerne også på ordentlig sulfaterte, eller tørrlagte batterier.

Den kan ubelastet vise godt over 12,5V men forsvinner til 0V straks man setter noe forbruk på.

 

:seeya:

Jørg

Vet ikke hvor du har lest dette, men begrepet hvilespenning er på et batteri uten belastning. Har du noen få watt belastning så er ikke dette hvilespenning.

Link to post
Share on other sites

En annen ting jeg synes er mystifystisk : 

 

Baugpropellen min er koblet på forbruksbanken, men når jeg kjører baugpropellen med motorer i gang, så kan jeg se at volten dropper på startbatteri i EVC displayet.  ? Er ikke det merkelig?

 

Hei,

 

Dette behøver ikke å være så merkelig. Mener jeg har samme fenomenet på min båt. Dette kan skyldes spenningsfall I ladekretsen. I det øyeblikk du starter thrusteren, så begynner også generatoren og levere over hundre ampere. Ladekretsen går både via plussledningen til ladefordeleren og via en minusledning til batteriet. Vil tro at det du leser I instrumentet er spenningen I EVC boksen. At denne kan gjøre en dipp på grunn av spenningsfall I kabler kan nok være helt naturlig. Men er det vedvarende lav spenning så vil jeg tro det kan skyldes defekt laderele.

Link to post
Share on other sites

At spenningen dropper på både start og forbruk ved bruk av truster er normalt. La oss si du har 14,0 volt rett før du bruker truster. Idet du starter truster går all ladestrøm til denne og forbruksbatteri. Startbatteri får ingen ting så lenge truster er i gang. I tillegg er startbatteri belastet ved å gi strøm til motorinstrumenter og kanskje andre ting også som er tilkoblet start. Og så er alle batteri tilsluttet felles minus som også bidrar til at spenning faller på start når spenning faller på forbruk. Startbatteri tapper ikke annet enn det som hovedmotoren bruker selv om det kan se slik ut. Sikkert ikke uvanlig at spenning kan falle helt ned mot 12 volt mens truster er i bruk.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...