Jump to content

Victron FET batteri isolator har kontakt mellom utgangene.


bergetun

Recommended Posts

Vet ikke hvor du har lest dette, men begrepet hvilespenning er på et batteri uten belastning. Har du noen få watt belastning så er ikke dette hvilespenning.

Ja, man kan lese mye, men dette er et bra eksempel mellom teori og praksis.

Alle batterier har en overflatespenning (eller på norsk og tolket fra andre språk også "overflatelading"),

senest etter lading, men også varierende pga. f.eks. temperatur og legeringer, men også av flere andre orsaker som f.eks. kemiske reaksjoner.

Selv om de fleste vill oppleve at denne spenningen synker til "normal" hvilespenning en gang når ladekilden ble fjernet

kan denne spenningen gjerne også "bare stå der", enten kort eller også en "veldig lang stund".

 

Med blikk på bruksverdi er denne energien lik 0 og derfor ubrukelig for både nevneverdig elektrisk arbeid eller noe vurdering.

Tvert imot, det finnes lange rekker batterimonitorer som t.o.m. sliter med nettopp denne spenningen.

 

Dine 13,1 - 13,2V er temmelig sikker ikke noe grunnlag for å kunne tyde noe batteristatus.

Men hvis du mener det da har jeg 3 sånne for deg som gave her på kjellern.

Batteriene er 12 år gamle og viser fine 12,6V t.o.m. nu, etter 4 måneder uten lading, mens den er så død som bare det.

I alle fall ville jeg si at det er mer energi i genseren min når jeg trakk den over hodet.

 

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Nå er vel ikke denne skilleren din en ren diode. Jeg forsto det som at du hadde denne tapsfrie varianten?

Men du har fått ett godt forslag her inne. Ta av kabelen på input, og mål spenningen på begge batteribankene.

Så belaster du den ene banken, og skal da se spenningen synke på denne men ikke på begge.

Da har du fått testet litt.  Samtidig måler du om du får spenning ut på input skruen.( Jeg får ofte rundt 5 volt ). Dette er ok.

Link to post
Share on other sites

Ja da forstår jeg hva du mener Jørg Vi har vel ikke noe godt norsk ord som beskriver spenningen fra du fjerner ladekilden til den er falt ned til hvilespenning Og da vil jo målinger folk gjør i denne perioden være forvirrende. Og det er vel det du mener som har skjedd her

Link to post
Share on other sites

Kan forvirre hvis en satser på Voltmeter isteden sensibel Ah-teller.
Men Bergetun lurte jo egentlig om FET-fordeleren er ok og så om hvorfor at spenningen på startbatteriene øker når han frakobler FET-fordeleren.

Kanskje vi kan bruke "Overflatelading" videre, så sant det ikke kommer stor protest fra språkkyndige.
Begrepet ble jo synlig okkupert av forskjellige tester-produsenter allerede.

 

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Mål først med voltmeter mens motor går. Det skal ikke ligge nevneverdig spenning mellom inn og utganger og batteriene skal selvsagt få ladespenning. Stopp motor. Når hovedbryter slås fra skal utgangen til den batteribanken bli spenningsløs. Hvis ikke lekker det spenning fra den ene til den andre utgangen. Slå så på samme bryter og av på andre bank og sjekk at også denne utgangen blir spenningsløs. Består skillet disse testene så utfører det jobben det er satt til!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...