Jump to content

Nye gardiner ... hvilket stoff?


Skipper Worse

Recommended Posts

Hennes Høyhellighet Quindebestet har bestemt at Hangarskibet skal få nye gardiner. Det hjelper lite at Worse påberoper Fairline's gode smak og kvalitetsgardiner som har holdt i 20 år ...

 

Gardiner skal hun ha, men overlater til maken å finne ut hvilket stoff. :crazy: Samma for meg, kan godt ha båten uten gardiner jeg, men det vil hun ikke høre på, skyggeredd som hun er ... :rolleyes:

 

Valget står mellom bomull og polyester ... har noen gode råd å dele,så jeg slipper å tenke selv og dessuten kan tale med tyngde når stofftype bestemmes?

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Fruen starter i morgen sying av nye gardiner til din forhenværende, og det ble bomull for vår del. Som regel er det vel slik at man er heldig hvis man i det hele tatt finner gardinstoff som passer til båten. For vår del har vi kun funnet en aktuell type hver gang, så da er det jo valget enkelt...

 

Jeg vil kanskje tro at polyester er mer motstandsdyktig mot jordslag enn bomull? Ellers så er jeg egenlig mest opptatt av at fargene er slik at det blir litt lyst og luftig i båten, og har egentlig tenkt svært lite på hvilket stoff slikt lages av. Så lenge det blir pent så er det greit for meg.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kan desverre ikke hjelpe deg med svar der.

Fruen sydde nye gardiner i 2004, har jeg sagt at de ikke skal opp igjen. Det ble ikke velykket. Stoffet blir så "skrukket", så det ser ikke fint ut når de trekkes føre. I tillegg ble de litt for skjeve. Sendte henne innom møbeltapesereren for investering i nytt stoff, så nå venter jeg på nye gardiner til baljå.

 

Så som et hint, stoffene leveres i forskjellige egenskaper og kvaliteter.

 

mvh

Kjelli

Link to post
Share on other sites

Stoffmateriale er en ting. Stofftype en annen. Kona har peil og hos oss er det vel en blanding av bomull og polyester. Hovedsaken er at de er laget av mellomgrovt vevd stoff. Da ser de like fine ut på begge sider. De er lyse og ensfarget. Sånn ca offwhite og matchende til skottbekledningen. Ikke noe trykk på ene siden som halvveis gir gjennomslag og ser for jævlig ut på andre siden. Fordelen er at det blir lyst og trivelig og at gardinene ikke falmer og heller ikke skrukker.

 

Skal man ha det 100% mørkt i kabinen, er ikke lyse farger tingen. Da får man heller få noe mørkt og bytte dem ut når de falmer.

 

Dette er smak og behag, så dere gjør som dere vil, men grovvevd lyst blandingsstoff er altså konas favoritt. Min også. Har ikke peil, men ser jo at der ser fint ut.

 

Stoffprisen? Dyrere enn gjennomsnittet blir jeg fortalt. Men prisen spiller vel ingen stor rolle når det gjelder å få det fint i båten? :smiley:

 

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vær klar over at polyester brenner bedre enn krutt. Jeg hadde valgt noe flammehemmende, f.eks ullstoff av noe slag. Gudbrandsdalen Uldvarefabrikk har mye flotte mønstre & fargerr. Hvis man vil ha mer "lette" gardiner, er bomull bra saker. Min båt får iallefall ikke nye gardiner i polyester...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Vær klar over at polyester brenner bedre enn krutt. Jeg hadde valgt noe flammehemmende, f.eks ullstoff av noe slag. Gudbrandsdalen Uldvarefabrikk har mye flotte mønstre & fargerr. Hvis man vil ha mer "lette" gardiner, er bomull bra saker. Min båt får iallefall ikke nye gardiner i polyester...

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Absolutt enig i at flammehemmende er tingen og jeg valgt tynt møbelstoff i ull.

Samme stoffet over alt men lyst til salongen og marineblått til sovekabinene

Rederinnen Gudrun

med ansvar for gardiner.

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Slike lyse gardiner Lotus beskriver høres eksakt ut som originalgardinene i vår Saga. Og når vi skal ha nye, det blir vel i løpet av kommende vinter, blir de nok likest mulig de gamle. Men slik for sikkerhets skyld sjekket jeg opp i prislisten til Saga hva de skulle ha for ferdige gardiner, en kunne jo spare litt arbeid. Jeg fikk sjokk! :headbang:

 

Gardiner (lev. kun f.o.m. -92-modell)

Prisgr. I kr. 5293,- pr. sett

Prisgr. II kr. 7419,- pr. sett

 

Så det blir å finne frem symaskinen!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå synes jeg ikke de prisene var så avskrekkende for ferdig sydde gardiner av god kvalitet, men nå er det vel ikke så mye som går heller i en liten Saga 27.

Men å ha gardiner med samme/liknende farge som skottbekledningen hørtes direkte kjedelig ut.

Sats på gardiner av god stoffkvalitet som ikke falmer er mitt råd.

 

 

Link to post
Share on other sites

Kabinen i vår båt blir stort sett kun brukt til soving, og da er mørke tette gardiner et "must" for oss. Trekkes til siden om dagen, og da kommer det tilstrekkelig lys inn. Våre gardiner er sydd dobbelt, i mørkt blått stoff med maritimt mønster, og da er de like både på inn- og utsiden.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Vi sydde gardiner da jeg bygde båten for 8 år siden. Dette var det dyreste, og mest fargeekte (gjennomfarget) stoffet vår lokale gardinforretning kunne tilby. Dette var ikke noe suksess. Det begynte å falme allerede første sesongen. Dette stoffet er en blanding av bomull og poliester.

 

Lars Helgesen

Sto det noe i tilbudet om hva slags stoff det var i gardinene du fikk tilbud på? Hvet du om Saga eventuelt bare leverer stoff eller hvor de får stoffet fra?

Link to post
Share on other sites

Sto det noe i tilbudet om hva slags stoff det var i gardinene du fikk tilbud på? Hvet du om Saga eventuelt bare leverer stoff eller hvor de får stoffet fra?

Det er alt som står, du finner hele tilbehørslisten for utstyr for Sagabåtene på deres nettside under Reservedeler Ellers vet jeg at Måløy Båt og Industrisøm syr kalesjer og puter for Saga. Det er de som har originalmalene. Om de også syr gardinene, vet jeg ikke.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hadde gule gardiner i båten som etter få år ble solbleket og lite pene. Tenkte jeg skulle prøve meg med farging før jeg ev. skaffet nye. Stoffet var bomull og skulle sånn sett ta farge greit. Resultatet i første omgang var ikke spesielt vellykket. Marineblå farge og gule gardiner=grønne gardiner! MEN en nye runde med fargestoff gjorde susen. Da ble de marineblå. Så får vi se hvor lenge de holder før de igjen blekes.Mener å ha hørt at bomull blir fortere bleket en blandingsstoff og ville derfor heller valgt dette.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...