Jump to content

VP KAD300 Powertrim - indikator vandrer av seg selv


hermansen

Recommended Posts

Første tur etter vinteropplag og oppdaget (selvsagt) et problem.  Powertriminstrumentet som viser posisjon på drev (-6 til +40/beach) startet å oppføre seg merkelig.  Det vandrer (teller seg) oppover.

 

Når drevet er kjørt helt ned, og tenning går på, viser det -6 som den skal.  Men etter 1-2 sek begynner det og vande oppover av seg selv.  Drevet beveger seg ikke, men indikator begynner å gå fra -6 til +40.  Og når den har nådd +40 så går display av og det er umulig å få drevet opp (siden indikator/system tror det allerede er helt oppe).  Ned-funksjonen virker men drevet er allerede i bunn så ingenting skjer (bortsett fra lyden av et drev som vil ned men allerede er nede).  Eneste måten å få powertriminstrumentet til å oppføre seg normalt er og ta av og på tenning.  Da virker det ok i ca 2 sek før det begynner å vandre oppover igjen.

 

Er det noen som har opplevd tilsvarende ?  Forslag til løsning og mulig problemer mottas med takk.

 

Motor er Volvo Penta KAD300 med DP-E drev.  

 

 

Øystein H

 

 

 

Link to post
Share on other sites

En liten oppdatering som kanskje kan hjelpe noen med å bistå eller komme med andre tips.

 

Jeg oppdaget at denne "vandringen" på displayet starter bare når drevet er helt i bunn.  Tidligere, før drevet ble tatt av for service, så viste displayet -7 til -8 drevet når var trimmet helt ned.  Etter service viste den -9 og hadde sikkert lyst til å vise -10.  Men det er da denne vandringen starter.

 

Jeg kjører drevet nedover.  Når drevet er helt i bunnen så skulle nok displayet har vist -10 men det stopper på -9 for deretter å starte vandringen sin oppover (-8 -7 -6 .... +39 +40 blank).  Men det begynner ikke å vandre før jeg har "sluppet bryteren".  Dersom jeg kjører drevet litt opp (etter vandringen har startet) så stopper denne vandringen og displayet viser -8.  Da oppfører det seg normalt.

 

Kan dette være en software/designfeill ?  Tenker at dersom displayet er programmert til å vise fra -9 til +40 (over 40 så slår displayet seg av).  Det er nok gjort noe feil når drevet ble montert, det er jo et tannhjul som skulle vært vridd litt den ene veien, men jeg oppleverer ikke at dette har noe å si for styring av drevet (med mindre det har stått helt i bunn og vandret fra -9 til +40 og styringen har slått seg av.

 

Noen som har noe input nå ?

Link to post
Share on other sites

Det bør stå på rundt -4- -6 da slipper du å bruke beach knappen for å trimme i fart. Uansett liten vandring rundt satt verdi kan forklares med at en av "eikene" på tannhjulet er brukket. Hvis vandringen er stor er du enten på kanten av arbeidsområdet eller så er potmeteret gåent er min erfaring.

Link to post
Share on other sites

- gradene henger sammen med skråhelling på hekken. Dermed også drevenes utgangsposisjon. Godkjent variasjon tror jeg er fra -4 til -12 avhengig av hekkens vinkel. Så hver enkelt bør lese manual og deretter finne akterendens vinkel ved drevene, da får man det riktige tallet. I praksis viser det seg vel at -5,-6 er mye brukt.

Link to post
Share on other sites

Takk for all input.  Har funnet ut at det mest sannsynlig er en designfeil i software.  Indikator skal aldri vise mindre enn -9.  En kan stille trimsensor fra innsiden da faktisk er festet på et styrestag (tror jeg det var).     Så da har jeg litt å gjøre til helgen.   Det er mye lettere enn å ta av drevet for å vri på tannhjulet for deretter å sette drevet på igjen.

 

/Øystein

Link to post
Share on other sites

Du trenger ikke ta av drevet for å justere, men bade må du nok :diving:

Det holder å skru ut skruen i bakkant av tannsegmentet (pass på mutterhylsen på undersiden). Da er segmentet løst og du kan trekke det ut og justere en tann på tannhjulet, for så å skyve tilbake på plass. Lettest å komme til med drevet helt inne.

Disse segmentene ser ut til å bli sprø med årene så det er sikkert lurt å ha et i reserve.

 

Men hvis du finner en måte å stille det på fra innsiden er jeg sikker på at det er fler enn meg som vil vite hvordan du gjør dette. Bilder sier mer enn tusen ord :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Sensoren på innsiden kan ikke justeres på noen måte, den har et kilespor som enten blir riktig eller 180 grader feil. Har ikke sjekket bak på selve instrumentet som  knugisto sier.

Hvis man skal justere på tannhjulet hopper den 2 snepp pr tann.

 

Sensorfeil vises oftest som at det bare lyser/blinker rødt i tiltdisplayet.

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

På mine 290dp drev kan potmeteret justeres på innsiden, dog har jeg og et som trøbbler.. fungerer fint når jeg tar potmeteret ut men, setter jeg det på plass og vrir så fungerer det ikke.. aksling og tannhjul er sjekket.. 

 

Så var det noen som skulle kjøpe inn en del sånne litt rimligere en vp dealern.. da et potmeter normalt koster 100lapp hos en fin elektro sjappe men, 2700,- hos volvo :) dog er jo denne støpt inn.. 

 

Husker ikke hvem som skulle skaffe detta, syns å huske runt 1000lappen for de...

Link to post
Share on other sites

Jeg måtte bytte i våres og betalte 2550 hos VP pushern.  Enkel jobb egentlig, men dyrt med delen.

Jeg har satt igang med det potensiometeret.  Maken fysisk utforming, dvs det passer "rett nedi".  samme elektriske karakteristika.  (laget på samme fabrikk som Volvo får de laget)

Hvilken utgave av 290 er det du har? Mitt (som er DPE) passer bare pot meteret i 1 posisjon pga fysisk utforming av plata som holder hele saken sammen.

 

mvh

Windy37gm

(kan lever dise fra midten av juli)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Hmm.. Den var rar.

Det må testes når jeg får de nye sensorene i hus. Test på eget utstyr gir verdifull læring :-)

Mitt display sto bare og blinket rødt når sensoren var defekt.  Jeg husker ikke om den telte seg oppover for tilslutt å gå i rødt.

 

BTW: Fikk montert TG-II daviter igår. Takk for bildene! Funka som jernet

 

mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...