hermansen Startet 15.Mai.2015 Del på Facebook Startet 15.Mai.2015 Første tur etter vinteropplag og oppdaget (selvsagt) et problem. Powertriminstrumentet som viser posisjon på drev (-6 til +40/beach) startet å oppføre seg merkelig. Det vandrer (teller seg) oppover. Når drevet er kjørt helt ned, og tenning går på, viser det -6 som den skal. Men etter 1-2 sek begynner det og vande oppover av seg selv. Drevet beveger seg ikke, men indikator begynner å gå fra -6 til +40. Og når den har nådd +40 så går display av og det er umulig å få drevet opp (siden indikator/system tror det allerede er helt oppe). Ned-funksjonen virker men drevet er allerede i bunn så ingenting skjer (bortsett fra lyden av et drev som vil ned men allerede er nede). Eneste måten å få powertriminstrumentet til å oppføre seg normalt er og ta av og på tenning. Da virker det ok i ca 2 sek før det begynner å vandre oppover igjen. Er det noen som har opplevd tilsvarende ? Forslag til løsning og mulig problemer mottas med takk. Motor er Volvo Penta KAD300 med DP-E drev. Øystein H Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hermansen Svart 16.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2015 En liten oppdatering som kanskje kan hjelpe noen med å bistå eller komme med andre tips. Jeg oppdaget at denne "vandringen" på displayet starter bare når drevet er helt i bunn. Tidligere, før drevet ble tatt av for service, så viste displayet -7 til -8 drevet når var trimmet helt ned. Etter service viste den -9 og hadde sikkert lyst til å vise -10. Men det er da denne vandringen starter. Jeg kjører drevet nedover. Når drevet er helt i bunnen så skulle nok displayet har vist -10 men det stopper på -9 for deretter å starte vandringen sin oppover (-8 -7 -6 .... +39 +40 blank). Men det begynner ikke å vandre før jeg har "sluppet bryteren". Dersom jeg kjører drevet litt opp (etter vandringen har startet) så stopper denne vandringen og displayet viser -8. Da oppfører det seg normalt. Kan dette være en software/designfeill ? Tenker at dersom displayet er programmert til å vise fra -9 til +40 (over 40 så slår displayet seg av). Det er nok gjort noe feil når drevet ble montert, det er jo et tannhjul som skulle vært vridd litt den ene veien, men jeg oppleverer ikke at dette har noe å si for styring av drevet (med mindre det har stått helt i bunn og vandret fra -9 til +40 og styringen har slått seg av. Noen som har noe input nå ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sequoia Svart 16.Mai.2015 Del på Facebook Svart 16.Mai.2015 Jeg ville forsøkt endre tannhjulet tilbake slik at det viser -7/-8 maks nedtiltet. Ikke fordi jeg vet noe om dette men det var slik det var sist det fungerte. Kan legge til at begge mine DP-E drev ligger og vipper mellom -6 og -7 maks nedtiltet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 16.Mai.2015 Del på Facebook Svart 16.Mai.2015 Enig med diaX. Mine viser -4 på nederst (kad44 med DP-E) mvh Windy37gm Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
SvartRøyk Svart 17.Mai.2015 Del på Facebook Svart 17.Mai.2015 Det bør stå på rundt -4- -6 da slipper du å bruke beach knappen for å trimme i fart. Uansett liten vandring rundt satt verdi kan forklares med at en av "eikene" på tannhjulet er brukket. Hvis vandringen er stor er du enten på kanten av arbeidsområdet eller så er potmeteret gåent er min erfaring. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 17.Mai.2015 Del på Facebook Svart 17.Mai.2015 -9 betyr vel også at du kjører drevet for høyt før beachbegrensing stopper det? Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Svart 17.Mai.2015 Del på Facebook Svart 17.Mai.2015 - gradene henger sammen med skråhelling på hekken. Dermed også drevenes utgangsposisjon. Godkjent variasjon tror jeg er fra -4 til -12 avhengig av hekkens vinkel. Så hver enkelt bør lese manual og deretter finne akterendens vinkel ved drevene, da får man det riktige tallet. I praksis viser det seg vel at -5,-6 er mye brukt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
haugi Svart 17.Mai.2015 Del på Facebook Svart 17.Mai.2015 Mitt var akkurat likt et par år siden sist jeg hadde drevet av for ytre av belg. I år skiftet jeg igjen og resatte tiltenkt, tannhjulet på drevet, og alt er ok nå:) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hermansen Svart 18.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2015 Takk for all input. Har funnet ut at det mest sannsynlig er en designfeil i software. Indikator skal aldri vise mindre enn -9. En kan stille trimsensor fra innsiden da faktisk er festet på et styrestag (tror jeg det var). Så da har jeg litt å gjøre til helgen. Det er mye lettere enn å ta av drevet for å vri på tannhjulet for deretter å sette drevet på igjen. /Øystein Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
WGM Svart 18.Mai.2015 Del på Facebook Svart 18.Mai.2015 Du trenger ikke ta av drevet for å justere, men bade må du nok Det holder å skru ut skruen i bakkant av tannsegmentet (pass på mutterhylsen på undersiden). Da er segmentet løst og du kan trekke det ut og justere en tann på tannhjulet, for så å skyve tilbake på plass. Lettest å komme til med drevet helt inne. Disse segmentene ser ut til å bli sprø med årene så det er sikkert lurt å ha et i reserve. Men hvis du finner en måte å stille det på fra innsiden er jeg sikker på at det er fler enn meg som vil vite hvordan du gjør dette. Bilder sier mer enn tusen ord Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Camarque44 Svart 28.Juni.2015 Del på Facebook Svart 28.Juni.2015 Hei. Fant du ut av problemet ? Jeg har samme problem nå, og mistenker tiltsensoren. Noen som vet hvordan den byttes? Angående justering av instrumentet, så kan man finjustere på baksiden av selve instrumentet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 29.Juni.2015 Del på Facebook Svart 29.Juni.2015 (redigert) Sensoren på innsiden kan ikke justeres på noen måte, den har et kilespor som enten blir riktig eller 180 grader feil. Har ikke sjekket bak på selve instrumentet som knugisto sier. Hvis man skal justere på tannhjulet hopper den 2 snepp pr tann. Sensorfeil vises oftest som at det bare lyser/blinker rødt i tiltdisplayet. Redigert 29.Juni.2015 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Camarque44 Svart 29.Juni.2015 Del på Facebook Svart 29.Juni.2015 Takk for svar. Da er det nok selve sensoren. Ja, jeg mente bak på displayet , der er det en liten skrue som kan justeres. Gjorde det i vår før utsett. Er det noen som har byttet en slik sensor? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Raymond Romsdal Svart 29.Juni.2015 Del på Facebook Svart 29.Juni.2015 På mine 290dp drev kan potmeteret justeres på innsiden, dog har jeg og et som trøbbler.. fungerer fint når jeg tar potmeteret ut men, setter jeg det på plass og vrir så fungerer det ikke.. aksling og tannhjul er sjekket.. Så var det noen som skulle kjøpe inn en del sånne litt rimligere en vp dealern.. da et potmeter normalt koster 100lapp hos en fin elektro sjappe men, 2700,- hos volvo :) dog er jo denne støpt inn.. Husker ikke hvem som skulle skaffe detta, syns å huske runt 1000lappen for de... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 29.Juni.2015 Del på Facebook Svart 29.Juni.2015 Jeg måtte bytte i våres og betalte 2550 hos VP pushern. Enkel jobb egentlig, men dyrt med delen. Jeg har satt igang med det potensiometeret. Maken fysisk utforming, dvs det passer "rett nedi". samme elektriske karakteristika. (laget på samme fabrikk som Volvo får de laget) Hvilken utgave av 290 er det du har? Mitt (som er DPE) passer bare pot meteret i 1 posisjon pga fysisk utforming av plata som holder hele saken sammen. mvh Windy37gm (kan lever dise fra midten av juli) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Camarque44 Svart 29.Juni.2015 Del på Facebook Svart 29.Juni.2015 Jeg har Kad 44 med dpe. Er det bare å løsne bolten( 13 mm?) og løfte opp giveren? Ringte Volvo i dag og de skulle ha 2500 for delen. Tenkte jeg skulle dra ut og se på det i morgen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 29.Juni.2015 Del på Facebook Svart 29.Juni.2015 Ja, det er så lett :-) Gjort det selv for en stund siden, gjort på ca 20 minutter Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Prolimit Svart 29.Juni.2015 Del på Facebook Svart 29.Juni.2015 Jeg bestilte fra disse i USA. Da var dog dollar kursen betydelig bedre http://m.ebay.com/itm/281361667063?_trkparms=aid%253D222007%2526algo%253DSIC.MBE%2526ao%253D1%2526asc%253D20150519202348%2526meid%253D39ae941f248740eea281db2684c2f520%2526pid%253D100408%2526rk%253D1%2526rkt%253D10%2526mehot%253Dlo%2526sd%253D191068332637&_trksid=p2056116.c100408.m2460 Sitér dette innlegget Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post Share on other sites More sharing options...
Camarque44 Svart 2.Juli.2015 Del på Facebook Svart 2.Juli.2015 Hei. Da ligger jeg på Aker b. Kom fra motorrommet nå. Plukket ut indikatoren, men fortsatt så vandret tallene på instrumentet......?? Med indikatoren ute..Det betyr vel at sensor er ok? Og feil noen andre steder? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 2.Juli.2015 Del på Facebook Svart 2.Juli.2015 Pot meteret internt i "den svarte greia" kan være råttent. da vil det vandre uansett. Men helt sikker er jeg jo ikke :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Camarque44 Svart 3.Juli.2015 Del på Facebook Svart 3.Juli.2015 Det merkelige var at når jeg koblet fra kontakten( den med 3 ledninger) så fortsatte vandringen,,, trodde at instrument ville ramle helt ut jeg da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 3.Juli.2015 Del på Facebook Svart 3.Juli.2015 Hmm.. Den var rar. Det må testes når jeg får de nye sensorene i hus. Test på eget utstyr gir verdifull læring :-) Mitt display sto bare og blinket rødt når sensoren var defekt. Jeg husker ikke om den telte seg oppover for tilslutt å gå i rødt. BTW: Fikk montert TG-II daviter igår. Takk for bildene! Funka som jernet mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Camarque44 Svart 4.Juli.2015 Del på Facebook Svart 4.Juli.2015 Står og blinker rødt hos meg også. Men etter at jeg tok den ut og sprayet den med crc, kom tallene delvis til bake, men hopper litt opp og ned.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mindur Svart 4.Juli.2015 Del på Facebook Svart 4.Juli.2015 Har hatt samme problem på en eldre utgave. Dp290 drev. Fikk tak i ett nyere brukt og byttet instrument og brytere. Problem løst Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.