På svai Startet 16.Mai.2015 Link til dette innlegget Startet 16.Mai.2015 (redigert) Hei folkens, tenkte jeg kunne høre med det eminente selskap på Båtplassen om noen kanskje har noen tips til hvordan jeg kan løse opp i dette problemet. Jeg opplever at angitt kurs på kartplotter (som forøvrig stemmer med spritkompasset) har deviasjon i forhold til min Autopilot. Jeg har lest meg frem til at dette kan skje etter at båten har vært på land? At man må korrigere Autopiloten når man er tilbake på sjøen? Mitt andre spørsmål er mht visning av kart og båtens kursretning på kartplotter. På plotteren er det en rød strek som markerer kursretningen. Når jeg setter valget "baug opp", ville jeg anta at kartet alltid vil rotere slik at båtens retning viser som baug opp. For meg virker det som om dette skjer lit tilfeldig. Hvilken innstilling skal man benytte hvis man alltid ønsker å ha båtens kursretning (baug opp) på kartet? Det virker også som om det er treghet i retningsvisningen på den røde kursstreken. Den viser ofte feil i kursretningen før den etter noe tid kommer inn på rett spor. For ordens skyld, dette er en seilbåt. Fart er med andre ord ikke en del av problemet... Redigert 16.Mai.2015 av På svai (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 16.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2015 (redigert) Benytt "align heading" i oppsettet. Hold Standby inne i 5 sek og trykk deg fram med "disp" knappen til align heading kommer opp. Hold så stø kurs og les av kartplotter og anngi samme kursen på piloten. Jeg kjører kurs opp og kan da oppleve at baugen avviker noe når jeg går på rute eller WP. No prob. Redigert 16.Mai.2015 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
På svai Svart 16.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2015 Hei REM, takk for svar. Nå blir det tur ned i båten for å teste. Det gjør nok susen tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 17.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2015 Er det samme frsmgangsmåte på p70 instrumentet? Har samme problem jeg og, men finner ikke noe i manualen. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 17.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2015 I P70/R går man inn i menyen via egen menyknapp. Så klikker man seg frem til "seatrial". Om man har problemer med stor deviasjon så anbefales det å ta en compass swing først under rolige forhold og unna strømkabler etc. Når svingen (to 360 runder) er ferdig kommer det opp en verdi på resultatet. Lavest tall er best. 7-8 kan godtas, men helst bør man få 5 eller mindre (jeg får 4). Etter det er gjort så ta synkronisering av kursen som beskrevet over. Jeg kommer aldri helt i mål, men har slått meg til ro med det. Evolution kompasset skal visstnok være vesentlig bedre. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Tore B Svart 17.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2015 Etter seatrailen får jeg også 4, men jeg har 75 grader forskjell på oppgitt kurs på autopiloten og reell kurs. Er det da bare å holde stand by knappen inne i fem sek, og så justere kursen lik kursen på plotteren/magnetkompasset? Sitter i høljeregn i ørkenen i Utah så jeg kan ikke bare stikke ned i båten å prøve (tror de er mer glad for dette regnet en jeg er, i Great Salt Lake driver de å tar opp båtene pga lav vannstand) Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 17.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2015 (redigert) Beklager hvis dette ble veldig OT i forhold til hva tråden egentlig handler om. Redigert 17.Mai.2015 av Tore B (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
På svai Svart 17.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2015 Not at all OT, Tore B. Interessant sak. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 17.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2015 Etter compass swingen så må kursen synkes/ justeres. Kan tastes inn manuelt eller "align with COG". Viktig å kjøre snorrett uten påvirkning av vind of strøm. Swingen er for at kompasset skal lære seg variasjonen hele veien rundt og utføres først. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
REM Svart 17.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2015 Etter seatrailen får jeg også 4, men jeg har 75 grader forskjell på oppgitt kurs på autopiloten og reell kurs. Er det da bare å holde stand by knappen inne i fem sek, og så justere kursen lik kursen på plotteren/magnetkompasset? Ja, i prinsippet. Benytt plotterkursen etter å ha styrt stabil kurs mot merke på land. Ta det en dag det er vindstille og lite strøm. 75 grader var da svært mye. Er dette målt mot plotterkurs? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
sap_2000 Svart 17.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2015 Høres ut som kompasset aldri har vært synket før. Kompasset har ikke noe rett frem punkt, så avhengig av montering kan det vise opptil 180 grader feil. De er synken som forteller kurskomputeren hvor baugen er. Etter første gangs installasjon, ved montering av nytt utstyr/ kabler, ved flytting av kompass eller om den får større avvik på visse kurser enn andre bør ny kompassving kjøres før synk av kurs. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Herman Svart 18.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2015 75 grader forskjell på oppgitt kurs på autopiloten og reell kurs. Ojda. Jeg reagerte før helgen på at jeg hadde 3 grader forskjell mellom evolution autopilot og GPS-kurs. Men i forhold til deg skal jeg vel ikke bry meg med det. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Vedvards Svart 27.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2016 Hva ble fasitsvaret her? Bytte ut ST6000 med en mere moderne? Har en ST 6000 som ikke lagrer korrigert kurs. En sving med båten og det er hurramegrundt igjen...... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.