tobixen Startet 16.Mai.2015 Del på Facebook Startet 16.Mai.2015 Nå har jeg reservert tid på slipp - på Kambo, fra 5. juni til 10. juni. Båten trenger selvfølgelig nytt lag med bunnstoff - men, det er også en god del skader og riper i treverket som må utbedres, rett over og også noe under vannlinja. Treverk og kaldbakt har jeg null kompetanse på - hva må til? Jeg tenker at grunne riper under vannlinja er det vel "bare" å fylle opp med ny epoksy? Dypere sår må kanskje bearbeides mer? Over vannlinjen har man jo en utfordring med at båten skal se pen ut. Båten er belagt med et tynt lag med mahogny - som har bleknet i sola, blitt slipt ned én gang, og bleket i sola igjen ... pluss at deler holder på å rase fra hverandre, jeg var innom Sollerud i høst, der fikk jeg klar beskjed om at de stedene lakken faller av så er det et symptom på dårlig grunnarbeid med liminga, og at det ikke bare er å lakke over. Det ble videre anbefalt å male båten, da mahognyen aldri kommer til å bli like pen igjen! Det som bekymrer mest er at det er strukturelle problemer enkelte steder på båten - gjennomgående sprekkdannelser i dekket. Tips, anbefalinger, praktisk hjelp (mot betaling eller løfter om fremtidig hjelp) ønskes! Jeg har fått tak i telefonnummeret til konstruktøren, så jeg bør vel prøve å få ham invitert om bord på kaffe og prøve å få nøstet ut litt råd og tips ... Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hakkannen Svart 16.Mai.2015 Del på Facebook Svart 16.Mai.2015 Vanskelig å komme med konkrete råd uten å se forholdene skikkelig selv.. Men som fellestrekk; kaldbakte båter må alltid lakkeres med lakk med UV-filter eller eventuelt maling. Epoksyen i seg selv tåler ikke UV-lys og vil med tiden mykne (og mørkne i fargen) med det resultatet at du risikerer ujevn farge og at lamineringen glipper. Når det gjelder mahognyen ville jeg ha hørt på han hos Sollerud hvis han har fått inspisert skroget nøye. Hvis den er slipt en gang etter den var ny (den ble slipt også under byggingen) er det sannsynligvis ikke rare tykkelsen igjen på mahognyfineren.. Klart, du kan prøve fjerne nåværende lakk forsiktig uten å ta for mye av selve treoverflaten for så å beise mahognyen før overlakkering med tokomponent polyuretanlakk med UV-filter, men det er en risiko for at du går gjennom mahognyfineren om laget er tynt. Hvis du derimot er heldig er det nok mahogny igjen til nok en sliping. Klarer du å få av lakken uten å skade underlaget for mye er det mye "skjuling" av skader som kan gjøres med beis, selv om eventuelle større feil i treoverflaten kan være verre å skjule helt. Skulle du komme gjennom fineren kan du ty til alternativ to; male skroget. Hvis du ender opp med å prøve slipe ned den gamle lakken, prøv å tapp forsiktig med neglen på områdene som er stygge etter sliping. Er laminatet dårlig kan du kanskje høre om laminatet har sluppet her og der og også høre større luftbobler hvis lamineringen ikke har vært god nok. Med ei sprøyte med spiss og fortynnet epoksy kan du prøve å fylle opp luftboblene. Forutsetter at du sprøyter inn i nedre del av luftboblene og også stikker et hull i mahognyfineren i overkant av boblene slik at lufta kan slippe ut når du presser inn ny epoksy i bunn av luftlomma. Du har dessverre ingen garanti for at resultatet blir fullgodt, men hvis får du fylt opp litt her og der hindrer du i alle fall at fineren flekser under yttre trykk slik at lakken sprekker igjen. Er ikke gjort på en dag dette arbeidet akkurat, men likevel om forholdene et bedre enn Sollerud antydet burde det være mulig å forbedre det som går an slik at du kan ha skuta lakkert ei stund til. Som sagt; kun hvis mahognyfineren er tykk nok og du får gjort noe med eventuelle luftlommer. Når det gjelder de gjennomgående strukturelle sprekkene i dekket skulle du nesten ha lagt ut noen bilder. Er dekket dekksplank (i teak eller annet tre) som er skrudd eller limt på kryssfiner? Hvis så er tilfelle er det ikke sikkert sprekkene går så dypt, men hvis det har trengt vann ned der kan vannet ha beveget seg under dekksplanken og gjort skade.. Merker du lekkasjer inn i båten? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 16.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2015 (redigert) Sprekka er mest tydelig innefra: Som vi ser er det gjennomgående skruer her, samt en ende. Her er bilde ovenfra - man må studere ganske nøye for å se det, men det er en sprekk der (nå regner det, og vannet renner her, så ikke lett å se annet enn vann) ... og ja, vannet drypper igjennom. Skjøteskinna på ytre (babord) side er ikke i bruk, men det er jo tidvis en god del krefter som virker på den indre skjøtevogna. Den andre sprekka ser også veldig gjennomgående ut, og er på baugsprydet - heldigvis er staget festet aktenfor sprekkdannelsen, baugsprydet brukes bare til ankeret. Også der virker det vel en del krefter ifbm svaiing og vinsjing av anker. Baugsprydet er vel ikke så kritisk - der er det vel bare å fylle på med epoxy og evt støtte det opp med noen metallskinner. Redigert 16.Mai.2015 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 16.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2015 Merkelig at noen av bildene kom opp-ned. Jeg har ikke helt tid til å snu dem nå ... hmz. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 2.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2015 Jeg har hatt en samtale med båtkonstruktør, det var forsåvidt oppløftende. Han mener at sprekkdannelsene ikke er kritiske, det er fortsatt mye hold i konstruksjonen - så det er bare å legge en duk med epoksy over, mente han. Skader under vannlinja mente han at det bare var å fjerne bunnstoffet rundt skadene, fylle opp med epoksy og male over med epoksyprimer og nytt bunnstoff. Over vannlinja, pusse ned gammel lakk med plansliper, fylle på skader med "kjemisk tre", evt mahognyfliser, deretter lakkere med enkomponentslakk - han anbefalte en blanding av 90% "kinaolje" og 10% beis - og det trengs minst seks lag med lakk, mente han. Gir dette mening? Han mente jeg kunne kjøpe kinaoljen på Nesset ... men kanskje Biltema er like bra? http://www.biltema.no/no/Bygg/Maling-og-Fuging/Olje/Kinesisk-treolje-2000020852/ Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 2.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2015 Jeg har begynt å legge slagplan for arbeidet - https://www.baatwiki.no/wiki/B%C3%A5t:Solveig/Todo (På engelsk, jeg har en spansk gjest på besøk som skal hjelpe til. Jeg føler meg noe handicap'et når jeg skal beskrive båtvedlikehold i engelsk språkdrakt. :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 5.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2015 Nå er båten oppe fra vannet. Den så med første øyekast veldig ren og pen ut - det må jo være tre år siden sist den var på land, må være skikkelig bra bunnstoff som er lagt. Derimot var det punktvis store kolonier av blåskjell, særlig ifbm vanninntak m/ utvendig filter, over roret, i innfestinga til ror, over støttehylse til propell, etc. Jeg var borti et skjær i sommer, det er synlige skader nederst på kjølen, men dette virker bagatellmessig. Hodet mitt er ganske svimmelt av alle de ulike rådene jeg har fått angående behandling av treverket over vannlinja. Vel, vi pusser ned etter beste evne, reparerer skader etter beste evne med "kjemisk tre", mahognyfliser o.l., dekker til med presenninger for å prøve å beskytte det mot nattas forventede regnbyger og solskinn, og så setter vi i gang med en beise/lakkejobb. Men hva skal vi beise/lakke med? Båtkonstruktøren anbefalte "kinaolje" blandet med 10% beis - og han nevnte også noe om enkomponentslakk. Jeg har kjøpt inn store mengder kinaolje og noe beis, men ... det er jo olje og ikke lakk! Og så står det på boksene at det ikke er anbefalt å male over oljen. Hakkannen anbefaler først beis og så tokomponents lakk. På Nesset Trebåt solgte de meg en enkomponents lakk som skulle fungere godt mot sollys. Så hadde vi en ekspert fra Son i dag som listet opp så mange muligheter (inkludert å beise rett over skroget som det er) at jeg blir rent svimmel. Hva anbefaler publikum her? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
simon_a Svart 6.Juni.2015 Del på Facebook Svart 6.Juni.2015 Støtter Hakkannen i tokomponent.. Spesielt dersom det er Epoxybelagte flater... Sitér dette innlegget Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-.. Link to post
tobixen Svart 6.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2015 Vi pusser helt ned til Mahognyen. Pussingen går tregt, med dette tempoet er det mulig vi "rekker" å kjøpe tokomponent lakk på mandag ... men igjen, hvor får man tak i tokomponent UV-beskyttende lakk? Den skal føres rett på mahognyen, uten beis under? I butikken vi tittet innom i Moss sa de at de kunne bestille tokomponent lakk, men brunt fantes ikke! Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
alidal Svart 6.Juni.2015 Del på Facebook Svart 6.Juni.2015 For at ikke mahognyen skal bli lys så bør den beises før lakking... https://www.maritim.no/west-mahogny-beis-classic-0-5-liter#.VXNJe1ztmko Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 6.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2015 Først beis og så enkomponentslakk, den er grei ... men tokomponentslakken er ment å føres direkte på mahognyen, ref Hakkannen? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
bare lek(k)er Svart 6.Juni.2015 Del på Facebook Svart 6.Juni.2015 Først beis og så enkomponentslakk, den er grei ... men tokomponentslakken er ment å føres direkte på mahognyen, ref Hakkannen? Svarer jeg; ) Beis først ved bruk av 2k lakk oxo, men bruk vannbasert beis. Biltema har 2k PU lakk m/ Uv filter. Trygve Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 6.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2015 ... for så å beise mahognyen før overlakkering med tokomponent polyuretanlakk med UV-filter Hm, jeg burde lære meg å lese ;-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 6.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2015 (redigert) Beis først ved bruk av 2k lakk oxo, men bruk vannbasert beis. ... nå som vi har kjøpt massevis av (antatt, har ikke lest så mye på dem enda) oljebasert beis. "vannbasert beis" høres litt ut som en selvmotsigelse ;-) (hva er er egentlig definisjonen på "beis"? Hvordan oversettes "beis" til engelsk)? Biltema har 2k PU lakk m/ Uv filter. Oh, really ... vi har jo omtrent pendlet til Biltema siden onsdag, skulle bare visst ... (hva er varenummeret?) Redigert 6.Juni.2015 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
bare lek(k)er Svart 6.Juni.2015 Del på Facebook Svart 6.Juni.2015 (redigert) http://www.herdins.no/no/beis/herdins-ekte-beis__50 http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Maling-og-lakk/2-komponent-polyuretanlakk-2000023245/ :) Trygve Redigert 6.Juni.2015 av bare lek(k)er (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 7.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2015 Tusen takk! Mulig dette blir løsningen da. Men hvor viktig er det at det blir brukt vannbasert beis? Og i produktbeskrivelsen til lakken står det at treverket ikke skal være for fuktig, samt at det ikke skal påføres tidligere lagt enkomponents lakk - men det står ingenting om at det ikke skal legges på oljebasert beis? Det kunne være en tanke å beise i dag, men legge første lag med lakk på mandag. "Alle" sier at det er bedre å lakke båten mens den står på land enn på vann, men vi sliter litt med høyden, til tross for at jeg har kjøpt en svindyr "proffstige" på Thaugland. Vi har så langt bare pusset den nederste halvdelen av skroget, og så langt bare styrbord side. Det blir nok fortsatt mye utestående arbeid når båten kommer tilbake til vannet på onsdagen. Jeg kjøpte inn flere slipemaskiner og hadde planer om at vi skulle være flere folk her, men har ikke lyktes til å få tak i folk. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 12.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2015 (redigert) prøv å tapp forsiktig med neglen på områdene som er stygge etter sliping. Er laminatet dårlig kan du kanskje høre om laminatet har sluppet her og der og også høre større luftbobler hvis lamineringen ikke har vært god nok. Med ei sprøyte med spiss og fortynnet epoksy kan du prøve å fylle opp luftboblene. Forutsetter at du sprøyter inn i nedre del av luftboblene og også stikker et hull i mahognyfineren i overkant av boblene slik at lufta kan slippe ut når du presser inn ny epoksy i bunn av luftlomma. Stor takk for tipset om engangssprøyter! På de delene vi har behandlet til nå har det ikke vært noen problemer med delaminering, men nå som vi begynner å bevege oss over fenderlista er det litt. Det ble kjøpt inn engangssprøyter fra et apotek - jeg har en som jobber på båten nå, han sier at dette verktøyet virkelig gav valuta for pengene! Båten ble sjøsatt igjen på onsdag. Jeg hadde håpet å i det minste få ligge på innsiden av bølgebryter i Kambo marina, men nei ... ingen plass til oss der, vi ble jaget bort ganske raskt etter sjøsetting, nå ligger båten i gjestehavna i Moss, antar å ta den inn til Oslo igjen på lørdag. Hektiske dager, 24/7 på båten, litt soving og spising, men ellers bare jobbing, administrasjon og shopping etter deler og utstyr. Med innleid hjelp, slipping, samt alt av utstyr etc ... tusenlappene renner avgårde, og angående vedlikeholdet av treverket så er vi kanskje 30% ferdig. Leieboeren vår tok over prosjektet med å slipe ned skutesida og male/lakkere den, han var rask og effektiv på dette - men kanskje litt for rask og effektiv, det ble tre lag med beis i stedet for ett eller to lag, skutesida er nok en del mørkere enn hva den burde vært (en positiv ting i allefall, det skjuler for det meste skader o.l). På beisen stod det at den burde tørke 2-3 døgn før pålakkering med tokomponents lakk - det ble 12 timer. Lakken skulle ifølge boksen stå og herde i ca 10 timer før neste lag, men plutselig var tredje lag allerede på. Hm. Vi må ha flere lag, men nå skal det sannelig få tid til å herde ordentlig før vi fortsetter den delen av jobben. (Ventilasjonen til septiken var helt tett - jeg begynte å kutte vekk den gamle med vinkelsliper, men overlot etterhvert jobben til leieboeren - han fikk tatt resten av flensen uten å skade eller sette fyr på båtskroget - og var helt klar for å fortsette med neste skroggjennomføring! heldigvis spurte han først) Jeg håper på at vi greier oss med å legge på et nytt lag med lakk annethvert år fremover. Neste gang det evt ser nødvendig ut å slipe ned hele skroget, så kjøper jeg brun maling - dette tærer veldig på kreftene til en trebarnsfar med fulltidsjobb og andre prosjekter. Håper på å få tid til å poste noen fotos etterhvert. Redigert 12.Juni.2015 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
volfro Svart 12.Juni.2015 Del på Facebook Svart 12.Juni.2015 Ja det er nå man ønsker seg en bitte,bitte liten båt.... Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 12.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2015 :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 13.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2015 Etter nedsliping har vi gått over med kost og mikrofiberklut, deretter beis og tokomponentslakk. Nå fikk jeg nettopp inn på øret at det er utrolig viktig med noe slags primer før beis for å binde opp det som er ingen av støv fra slipingen. Virkelig? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.