småbåtentusiasten Startet 16.Mai.2015 Del på Facebook Startet 16.Mai.2015 (redigert) Følgende problem oppstod plutselig: Når hastigheten økes relativt hurtig fra lavere turtall så er den uvillig med risting og tydelig "raping" (lyd). Har lik motor i 20 hk og har flytttet over elekronisk styring, spennings og bensin-deler bortsett fra likeretter og dynamo under svinghjulet.Byttet / flyttet over:* Coil med kabler og tennplugghetter* Elektonisk styringsenhet * Nye tennplugger, ser ingen forbrenningsproblemer på tennpluggene.* Hele bensinveien i motor fra med filter, pumpe, "fuel chamber kit" (ukjent funksjon, etter pumpen) og forgasser. * Nok av bensin klart til bruken, pumpen på bensinslangen er hard og det gjør ingen forkjell om jeg pumper på den. * Ny bensin Det høres ikke ventilklapring eller påfallende tikking. Motoren starter og går ellers utmerket også på tomgang klarer å opprettholde farten når den først er kommet opp i plan, men gassen økes forsiktig. Problemet er mer fremtredende når motoren er kald. Motoren har alltid hatt liten belastning med lett båt og omkring 300 driftstimer på midlere turtall helt uten problemer inntil dette skjedde. Ingen reparasjon eller justering er foretatt forut for dette. Redigert 16.Mai.2015 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 22.Juni.2015 Del på Facebook Svart 22.Juni.2015 Samme type problem som jeg har... Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 22.Juni.2015 Del på Facebook Svart 22.Juni.2015 (redigert) Hvilke typer tennplugger er i bruk? De eneste pluggene som kan (skal) brukes på disse motorene er Denso eller NGK.. Andre pluggmerker har ikke så bredt spekter i varmeverdiene og kan gi resultater som beskrevet. For å ta det enkleste først. De nyere motorene (D) ser ut til å bruke disse pluggene: CR5EH-9 (NGK), U16FER9 (DENSO). En annen faktor man kan ha bak øret i neste steg om overstående ikke er tilfelle er om svinghjulet kan ha løsnet - feks som følge av at kamreima er skiftet og svinghjulet har klippet kilen og begynt å bevege seg på akselen. Har sett et eksempel på dette hvor "mekkatrikkere" har vært i sving. Kjenner ikke motorsikringssystemene for disse motorene men om de er av nyere type kan de gå i "safe mode" om det er lite olje på de eller om kjølingen er for dårlig av en eller annen grunn. Manualer kan lastes ned her: http://marine.honda.com/support/manuals/models/BF20 Manualene inneholder og feilsøking. Redigert 22.Juni.2015 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
simon_a Svart 22.Juni.2015 Del på Facebook Svart 22.Juni.2015 Hmmmm....Du nevner "rapelyd" og du skriver at forgasser er byttet. Er forgasseren justert. Kan kanskje være feil blanding. Hvis dette ikke skulle være problemet, heller jeg mot feil i tenning/ kamaksling. Sitér dette innlegget Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-.. Link to post
småbåtentusiasten Svart 22.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2015 (redigert) Nøyaktige samme symptomer med alle delene i bensin og tenning. Forgasseren fungerer perfekt på den andre motoren, som altså er identisk. Pluggene er NGK-pluggen som nevnes over. Svinghjulet har ikke vært rørt noen gang. Remmen til kamakslen er en tannrem som er passe stram. Tannremmen har neppe hoppet over et hakk. Har en kompresjonsmåler som jeg ennå vet ikke om passer. Teoretisk sett er det mulig at en ventil ikke åpner eller lukker helt, men jeg håpet at rapingen ved turtallsøkning, også i fri-gir, skulle tyde på et enkelt problem. Redigert 22.Juni.2015 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
simon_a Svart 22.Juni.2015 Del på Facebook Svart 22.Juni.2015 Falsk luft??? Var vrien denne her:-) Sitér dette innlegget Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-.. Link to post
ivar Svart 22.Juni.2015 Del på Facebook Svart 22.Juni.2015 .. vet ikke hvor mye som må plukkes av på disse for å sjekke at merkene stemmer overens på veiv/kamdrev...? greit å ha sjekket ut tenker jeg.. Har også vært borti motorer (2-taktere) med knekt sporkile - de kan oppføre seg temmelig rart ja når tenninga blir steinegal Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
småbåtentusiasten Svart 22.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2015 Du mener den kilen som holder svinghjulet på plass? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.Juni.2015 Del på Facebook Svart 22.Juni.2015 jepp. neppe så vanlig på 4t påhenger muligens Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
småbåtentusiasten Svart 23.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2015 Tennene på remmen er store og det er ikke strammehjul. Svinghjulet er skrudd til med plombert mutter. Kjøper helt nye plugger for å eliminere siste mulighet før motorrens med flush-olje. De jeg tester med er bare nesten-nye og skal vare lenge, men, men. Tenker litt på tenning som kanskje kunne justere seg ideelt sett til litt fortenning ved hastighetsøkning, men disse små motorene er vel neppe så avanserte. Så vidt jeg kan se er det bare to sensorer på motorblokken, oljetrykk og varme. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 2.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2015 Mulig "overdiagnostisering": I bruk på båten øker jeg ikke gasspådraget så fort som testene i tank med motor i frigir. Den virket da ok nå med den nyeste forgasseren. Tomgangen er veldig lav på Honda'n, nesten som en gammel diesel i en snekke. Ikke så rart da at det kanskje blir for mye bensin ved raskt gasspådrag. Det virker også som om det fungerer bedre under belastning med giret nnkoblet. Så nå blir det å teste med den gamle forgasseren igjen. Kanskje åpne den først og spraye dysen med forgasserrens. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 2.Juli.2015 Del på Facebook Svart 2.Juli.2015 Det virker som om det er noe fundamentalt enkelt som er oversett her. Beskrivelsen din av enkelte elementer gir heller ikke noe godt grunnlag for nett analyse. Anywayhow. Disse motorene har/hadde en gass sperre i fri for å hindre høyt turtall i fri. Har du sjekket at det ikke er noe som har løsnet i den mekaniske delen der skik at den står på under fart? Beskrivelsen din tyder mye på bensintilførselproblem på bakgrunn av alle delebyttene som ikke har gjort noen forskjell. Er det ikke noe av dette står man igjen med coil/pluggledning/hette hvilket ikke skal være noe problem med mindre motoren har vært under vann. Tenningssystemet / giver bør sitte under reimskiva oå kamakselen, det gjorde den i hvertfall før. Fortenningen er nok elektronisk styrt. Og sist men ikke minst: Impellerbytte, når gjorde du det sist? Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.