Jump to content

Furuholmen 27 plattgatter 1951, restaurering byggeprosjekt

Ttor

Recommended Posts

På tide å blåse liv i det gamle restaureringsprosjektet mitt. Båten har stått inne siden jeg kjøpte den i 2007. Mye er gjort, men det er ikke lett å sette i gang etter lang pause.

Jeg kjøpte båten for å bruke skrog og motor. Motoren og overbygget er fra ca 1980. Overbygget var neppe designet av profesjonelle, og ble fjernet raskt og effektivt. Dekksbjelkene var råtne i endene, og fordekket var dekket med glassfiberduk og malt blått. Resultatet ble derfor nybygg fra og med øverste skrogplank. 

Det som gjenstår pr i dag er hovedsaklig innredning.

Bilder kommer så snart jeg finner ut hvordan jeg kan laste opp fra pc'en.

Motoren er en Status Marine fra slutten av 70- tidlig 80-tall. 36 hk diesel, rekkefirer.

Så vidt jeg vet, er det dette som i dag er Vetus. Blokken er forøvrig også brukt av både Volvo og Peugeot.

Motoren gikk fint, så jeg har bare oppgradert småting, samt lakkering. Den hadde ikke lenger termostat, og det var ettermontert temperaturmåler. Jeg har hørt at kjølingen kunne være et problem på disse originalt. 

bilde

Er det noen som har erfaring med å legge duk og epoxy utenpå skroget over vannlinjen? Det er mye nagler med overflaterust, og det er ikke overkommelig å bytte alle disse. Skroget har stått grunnet noen år, og sparkelen over naglehodene kommer nå ut. Dette skyldes nok hovedsaklig varierende luftfuktighet siden båten står på land. Ser for meg at det blir vanskelig å forsegle naglehodene skikkelig med bare maling og sparkel. 

Her et et bilde fra før skroget ble grunnet.

bilde

• 9 måneder senere...

Trenger tips til beising av dekk og overbygg.

Dekk og overbygg er bygget I kvistfri furu. Jeg vil gjerne ha en rødbrun mahognyfarge på dette. Bare olje/lakk på ny furu blir veldig lyst, og for gult. Jeg vil helst beise så jeg får minst mulig synlig furumønster I treverket. For å få dette til regner jeg med jeg bør olje først, deretter beise. Noen tips til hvilken type beis, hvilken type olje, gjerne bilde om noen har gjort dette. Dekket er forøvrig natet med Sikaflex 290.

bilde

Da er skrogjobben I gang. Skroget har tidligere vært slipt, sparklet og grunnet med tokomponentsmaling. Etter 5 år med varierende fuktighet gjennom sesongene var grunningen sprukket opp, og sparkelen over alle naglehodene kunne plukkes bort. Denne gangen har jeg skrapt og slipt skroget. Nå har jeg mettet skroget med 9 strøk Gjøko dekksolje. Deretter er alle naglehodene påført Owatrol C.I.P. Neste uke skal skroget grunnes med vinyl primer, før den store sparkeljobben starter på nytt.

bilde

Redigert av Ttor (see edit history)

Artig prosjekt!

Kanskje unødvendig å skrive det, men test beis på litt kapp først. Mahognybeis på furu kan fort bli ganske rosa. Så her er det bare å teste ut forskjellige typer for å finne riktig farge før du legger det på båten. Test gjerne med et strøk lakk oppå også, da den kan få fargen til å endre seg litt den også.

Lykke til, og post bilder her.. :-)

Litt villedning:

Beis rett på bart treverk gir lett skjolder fordi det trekker inn så ujevnt i ulike deler av planken, avhengig av hvor porøs den er forskjellige steder.

Anbefaler å olje først, og så blande beisen ut i olje til ønsket fargetone og så olje videre "oljebeisen" vått i vått på det nyoljede strøket. Hvis du da er fornøyd med fargen så lar du det tørke inn og oljer siden videre med vanlig olje (uten beis). Vil du ha det mørkere så lager du en mørkere beisblanding som du påfører til ønsket fargetone. Osv.

Gårsdagens bilde. Skroget grunnet med Jotun vinyl primer. Deretter er alle naglehullene sparklet to runder. Legger på sparkel så det ikke trengs sliping etter første runde. Forsøkte en rask håndpussing etter runde to I går kveld, men ser at malingen må herde litt til før den kan pusses. Planen er et nytt lag primer, deretter finsparkling.

bilde

• 1 år senere...
  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...